Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Porta insugskanaler
2659 besök totalt
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Porta insugskanaler

Ehh........... har 2 dumsnåla alternativ:

1. Byta kammar på 2.2 l 16-ventilaren o hoppas att flödet räcker: S:a 3 kkr
2. Byta kammar o låta ett proffs porta insugskanalen/ventil: S.a 6 kkr
.
.
.
.
.
3. Ställa in betalningarna, belåna huset och göra det riktigt S:a 10 kkr

Är det någon idé att överväga att göra något av de två "billiga"alternativen?

A master of going faster!
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Porta insugskanaler

"DUDE" borde kunna svara på dessa frågor bäst med tanke på att han "trimmade" sin SLC bil.
Annars kanske en turbo 2.2a vara på sin plats!

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

apex skrev:
Ehh........... har 2 dumsnåla alternativ:

1. Byta kammar på 2.2 l 16-ventilaren o hoppas att flödet räcker: S:a 3 kkr
2. Byta kammar o låta ett proffs porta insugskanalen/ventil: S.a 6 kkr
3. Ställa in betalningarna, belåna huset och göra det riktigt S:a 10 kkr

Är det någon idé att överväga att göra något av de två "billiga"alternativen?

Varför inte bara byta kammarna först, om det inte räcker till kan man ju göra en ordentlig portning och renovering av toppen? (för övrigt tycker jag priset på kammarna verkar vara väldigt bra, till min 16v kostar nya trimkammar ca 3,8kkr /st)

Nackdelen med att bara porta insugskanalerna är ju att du får lyfta toppen, byta packning+skruv (eller?) och sen om du vill göra det ordentligt så får du göra det en gång till...

Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag brukar köra med på eller av metoden.
Allså gör allt eller inget, snikar man brukar man bara bli förbanad på sig själv

Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare

razer skrev:
Varför inte bara byta kammarna först, om det inte räcker till kan man ju göra en ordentlig portning och renovering av toppen? (för övrigt tycker jag priset på kammarna verkar vara väldigt bra, till min 16v kostar nya trimkammar ca 3,8kkr /st)

Hm..ja, precis. Kammarna är ju lätta att byta. Moderna toppar borde flöda rätt bra oxå, tycker man.

Priset är för en omslipad originalkam som går från 247° / 9,5 mm till 267° / 10,7 mm thumbs up

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Toppen på dessa maskiner har rätt generösa kanaler från början. Dock inte riktigt så stora som ventilarean skulle tillåta.
Lite elakare kammar skulle nog den motorn må bra av.
Topplockspackning till motorn kostar inte många hundralappar.

Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
M3Jonas skrev:
Toppen på dessa maskiner har rätt generösa kanaler från början. Dock inte riktigt så stora som ventilarean skulle tillåta.
Lite elakare kammar skulle nog den motorn må bra av.
Topplockspackning till motorn kostar inte många hundralappar.

Intressant!

Så slutsatsen är att testa kambytet först?

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Självklart kan det bli bättre genom att porta toppen.
om man inte är ute efter jättemycket effekt så tror jag att motorn får en helt annan gång och blir betydligt spänstigare och lite roligare på topp av enbart kambyte.

Dude's första racemotor gav väl rätt bra effektskillnad med rätt enkla medel men då innefattade det även byte av grenrör och en bonnportning av insugskanaler om jag inte minns fel.

Är mycket förvånad om han inte kommer med kommentarer när tråden handlar om hans älskade Åplar...

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

på den första motorn gjordes enbart en lätt justering av avgaskanalens utlopp samt kördes med nytt insug med större tb och grenrör/avgas.
nytt mbe-sprut var det också.

i övrigt orörd motor som gav 33hk mer på drivhjulen än en orginalbil.
std ger en speedster ca 130hk på hjulen och min gav 163,5 thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Dude skrev:
på den första motorn gjordes enbart en lätt justering av avgaskanalens utlopp samt kördes med nytt insug med större tb och grenrör/avgas.
nytt mbe-sprut var det också.

i övrigt orörd motor som gav 33hk mer på drivhjulen än en orginalbil.
std ger en speedster ca 130hk på hjulen och min gav 163,5 thumbs up

Bra metod! Avgas sidan och medföljande avgassystem är den tyngsta förbättraren även för insugningssidan.
Men självklart måste en rätt dimensionerad trottelstorlek till.
Göran Malmberg

Viken
Här sen Dec 2004

Hej Torbjörn,
Jag stod inför samma val för ett tag sedan. I sammråd med han som bygger motorn, kom vi fram till att en portning på min bil(som orginal har mycket bra flöde), skall enligt uppgift(av han som utför portningen) ge mer hk/kr än kammar.

Så eftersom det är en mindre komplicerad uppgift att byta kammar än att riva hela toppen, valde jag att porta först och byta kammar vid senare tillfälle(man är nöjer ju sig aldrig ).

Har du fått uppgifter ang effektökning av han som utför portningen?

Lycka till thumbs up

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Jonas Lindell skrev:
Hej Torbjörn,
Jag stod inför samma val för ett tag sedan. I sammråd med han som bygger motorn, kom vi fram till att en portning på min bil(som orginal har mycket bra flöde), skall enligt uppgift(av han som utför portningen) ge mer hk/kr än kammar.

Så eftersom det är en mindre komplicerad uppgift att byta kammar än att riva hela toppen, valde jag att porta först och byta kammar vid senare tillfälle(man är nöjer ju sig aldrig ).

Lycka till thumbs up

problemet med dessa motorer är att väldigt få portare har ngn erfarenhet av dom.
jag skulle tippa på att jag har dom enda 2 toppar som har raceportats i sverige.

vet inte heller om ngn mer som öht har gjort en lättare hemmaportning av dom än jag själv.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:

Men självklart måste en rätt dimensionerad trottelstorlek till.
Göran Malmberg

Du menar att en större trottel kan ge mer effekt? Har köpt en 68 mm (el) för att byta ut originalets 58 mm (el). Eftersom GM själva använder den på sin 200 hk-motor (2.0 SC) borde väl den kunna vara rätt? (ehh...fast den e ju överladdad...)

Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Dude skrev:
Jonas Lindell skrev:
Hej Torbjörn,

Lycka till thumbs up

problemet med dessa motorer är att väldigt få portare har ngn erfarenhet av dom.
jag skulle tippa på att jag har dom enda 2 toppar som har raceportats i sverige.

vet inte heller om ngn mer som öht har gjort en lättare hemmaportning av dom än jag själv.

Jag hade ringt Johannes och hört vad han har att erbjuda. thumbs up

http://www.jpmotorsport.se/

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Dude skrev:

Skiljer sig dessa toppar mycket från C20XE/LET-topparna? om de inte gör det så borde det ju finnas en hel del kunskap.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Micke Holmström skrev:
Dude skrev:

Skiljer sig dessa toppar mycket från C20XE/LET-topparna? om de inte gör det så borde det ju finnas en hel del kunskap.

massvis.
den har en helt annan filosofi bakom konstruktionen.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Det verkar inte finnas nåt enkelt svar:

1. "motorn får en helt annan gång och blir betydligt spänstigare och lite roligare på topp av enbart kambyte"
    2. Insugsventilen är stor så den kanalen bör kunna ökas
    3. Portning ger mest hk/kr
    4. "Avgassidan och medföljande avgassystem är den tyngsta förbättraren även för insugningssidan"

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

apex skrev:

Du menar att en större trottel kan ge mer effekt? Har köpt en 68 mm (el) för att byta ut originalets 58 mm (el). Eftersom GM själva använder den på sin 200 hk-motor (2.0 SC) borde väl den kunna vara rätt? (ehh...fast den e ju överladdad...)

Jag var inne på ett rätt teoretiskt resonemang, jag känner inte till topplocket i fråga. Antagligen är spjllarean från början rätt dimensionerad och när effekten höjs måste spjälarean följa med oavsett om toppen portats eller ej. Det är så att det självsug motorn kan prestera därför att kolven går ned och vill dra in luft i cylindern är rätt marginellt i tdc-overlap, kolven rör sig knappt och går tom åt fel håll i början.
Det vacuum den drar upp kan inte heller bli särskillt stort eftersom det indikerar insugsrestriktioner. Även om man portar så kvarsår denna halvmiserabla kolvsugsbit. Även om vi tar med att vi portat upp insuget till bra flödes i insuget så står luften still över ventiltallriken innan den öppnas och måste fås i rörelse.

Den sida som det är full fräs på är däremot i avgasröret, och den kraften är vida överlägsen vad gäller att
aktivera hela insugningssidan under nämda period. Vill vi ha respons och fyllnadsgrad i motorn gäller att dra all nytta i världen av denna potential.

Men jag säger inte att det är en lätt uppgift där jag kan ge snabbtipps.

Göran Malmberg

Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
[Den sida som det är full fräs på är däremot i avgasröret, och den kraften är vida överlägsen vad gäller att
aktivera hela insugningssidan under nämda period. Vill vi ha respons och fyllnadsgrad i motorn gäller att dra all nytta i världen av denna potential.

Göran Malmberg

Så byns grabbar med Amazoner med 2-tumssystem var rätt ute?

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

apex skrev:
Göran Malmberg skrev:
[Den sida som det är full fräs på är däremot i avgasröret, och den kraften är vida överlägsen vad gäller att

Göran Malmberg

Så byns grabbar med Amazoner med 2-tumssystem var rätt ute?

Nja, det vill jag inte påstå. Som alltid handlar det om RÄTT tuning, inte bara att safta på med grova rör.
Även om det BEHÖVS grova rör, på somliga platser i systemet. Vad nu grova rör är för något med lämplighetsglasögonen på näsan.
Göran Malmberg

Porta insugskanaler
2659 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande