| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Moment "daNm"
|
15 besök senaste veckan (8016 totalt) |
|
Moment "daNm"
I min verkstadshandbok står moment angivet i daNm. Vad är detta för enhet? När man tittar på siffrorna ser dom ut att vara en decimal mindre än Nm. Exempel: Wheel bolt M12x1.25 9,8 daNm _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||
|
Hmm jag i min enfald trodde man använde k, c, d, mm mm mm för att få talen mm kortare.
citat: 9,8 daNm=7st täcken 98 Nm=4st täcken I detta fall 3st j.... täcken i onödan är väll någon igenjör som vill glänsa kanske
och som dessutom bara förvirrar _________________ Johan Sjölinder |
||
|
och ingenjörerna på Sachs Race Engineering tycker om daN i sina stötdämpardiagram...
Tog ju ingen tid att fundera ut vad tusan detta var för ngt...
|
||
|
daN ser man väldigt ofta i fransk litteratur, och vi har alltför mycket av det på jobbet...
I och för sig har nog den enheten ett visst fog för sin existens, då det motsvarar ungefär tyngden av ett kilo (som alla har en känsla för hur mycket det är) utan för den skull blanda in något beroende av gravitationen i formlerna. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
|
||
Finns tyskar som är glada i M7 och M9 också... Skruva isär en Opel CIH och mät lite på grenrörsbultar och bultarna till vattenpump/bröstkåpa. Inte bra om man skulle råka dra gängpaj. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Moment "daNm"
|
15 besök senaste veckan (8016 totalt) |