| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Slang som tål mycket värme eller annan lösning ?
|
<< 1, 2 13425 besök totalt |
Funderar på om jag skulle ta det här erbjudandet. I så fall skulle jag säga "halt" på att tillverka slangen för "olja-ut" hos Hydroscand, åka till dig så fort som du bara har möjlighet i morgon (om det går ), bocka till röret i flänsen. Sen skulle jag kunna montera allt och provköra med en temporär gummislang från "olja-ut-flänsen" i morgon kväll och sen låta Hydroscand fixa en perfekt stålslang på torsdag som jag sen bara skruvar fast. I så fall skulle problemet med "olja-ut till oljeburken" var löst permanent.
Tog min Pyrex slang och gick loss med Butangasbrännaren, slangen börjar smälta men inte direkt. Verkar väldigt tålig, tillsammans med avgasband kommer det nog att funka värmemässigt. Enda problemet är att insidan på den här slangen har någon slags glasfiber, vill inte ha för mycket av den varan i oljesystemet
Men jag börjar funder om ventilationsröret MÅSTE upp i luftburken. Borde det inte räcka med att sätta ett finmaskigt nät mha av en slangklämma över rörstupen som sitter på oljeburken ? Eller finns det någon annan anledning än filtrerad luft som gör att röret ska upp i luftburken. och som sagt, vad händer om jag pluggar röret och hindrar ventilationen till oljeburken ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
citat:
Men jag börjar funder om ventilationsröret MÅSTE upp i luftburken. Borde det inte räcka med att sätta ett finmaskigt nät mha av en slangklämma över rörstupen som sitter på oljeburken ? Utan att veta ett skit så skulle jag säga Plugga inte vent.röret, det käns ski... fel. Alt nät kan funka citat: Eller finns det någon annan anledning än filtrerad luft som gör att röret ska upp i luftburken. vild gissning, typ samma sak som sluten vevhusventelation. citat: (om det går ), Slå en signal i morgon, jag har frågat chefen om lov. Jag får gå till grottebo och kröka
_________________ Johan Sjölinder |
||
Härligt Johan! Slår en pling i morgon. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Bäst jag förklarar, det är lite internskämt här. Jag kände att jag skulle behöva flytta till Norrland om det inte blev rätt den här gången. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva resultatet, men något i stil med att det blev så fel att det blev rätt är väl så nära sanningen som möjligt
Igår var jag på vippen att slänga in handduken men det blev helt okej i slutändan. Lösningen blev såhär: Ventilationsröret som sitter väldigt utsatt för värme skarvades ihop med en hylsa som bestod av flätad stålslang, utanpå hylsan hade jag "Pyrex-slangen", runt slangen satte jag ett material från Karnag som ska klara tokhöga temperaturer. Materialet liknar det som man har när man ska bada i vulkaner, lite silvrigt. olja-ut flänsen som Johan svetsat 2 ggr fick efter mina instruktioner fick en hyfsat bra vinkel den här gången, men genom att vända på den så blev den helt perfekt, så jag satte på en gummislang mellan turbon och oljeburken. I morse köpte jag mer av det där "bada i vulkan tyget" som jag ska lägga runt gummislangen för att skydda lite mot värme. Provkörde igår 01.00 Hittade lite olja på golvet i morse, ska se i kväll vad det är för något fel (snarare i natt). Nu blir det väll Monsun regn till helgen bara för att man stressade... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Ska gå ut i garaget nu och se vad det är Jag vet var du bor....
_________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
Johan, du kan byta tillbaka till ditt gamla nummer igen.
Det var ett par Tusen tack alla för hjälpen, ett speciellt tack till Johan ställde upp två kvällar för att hjälpa till. Det jag har nu tror jag kommer att funka bra på banmötet i helgen, men jag behöver se över den här oljeburken i vinter. Någon slang behöver bytas till stålomspunnen innan det här är långsiktigt.
Började med en hylsa av stålomspunnen slang utan innandömme för att den oranga (se nedan) slangen var mjuk och skulle kunna kollapsa in i skarven om det blev för mycket undertryck. Det där sista var nog inte vetenskapligt framräknat, men Murphys lag gäller i alla lägen.
Utan på hylsan satte jag ett rör i ett väldigt värmetåligt material och drog fast med slangklämmor. Försökte sen linda runt väven som ligger till höger, men det fick inte plats. I stället så band jag runt "bada i vulkan" tyget.
Mellan olja-ut hålet och oljeburken monterade jag en oljekylningslang, runt den lindade jag den värmetåliga silverfärgade duken. Bakom avgasröret kan man skymta min lilla konstruktion. I olja-ut hålet kan man se flänsen som så vackert har fått påhälsning av ett rör som Johan svetsat fast. Det ser inte riktigt rätt ut, men det ser inte fel ut heller. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
Det funkade väldigt bra.
Ska hissa upp bilen i kväll och kolla hur värmeskyddet har klarat sig. En liten "por" på svetsningen läcker någon droppe ibland som höjer omsättningen på olja på ett bra sätt
Lite bilder på min banåkartråd. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
citat:
En liten "por" på svetsningen läcker någon droppe ibland som höjer omsättningen på olja på ett bra sätt Hmm vad var det jag sa om min kamelskit
Du kan antingen komma hit med röret så lägger jag en klutt till eller bara slå lite med en körnare priseis i boren. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Slang som tål mycket värme eller annan lösning ?
|
<< 1, 2 13425 besök totalt |