Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Slang som tål mycket värme eller annan lösning ?
<<   1, 2
13425 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Det som gjorde livet extra jobbigt är att jag instruerade Johan till att svetsa fast ett rör på flänsen till "olja-ut-röret" så att vinkeln för ett rör blir i princip så knasig som den kan bli.

Kom förbi med rörhelvetet så tar vi och värmer det så kan vi snudd på bocka det hur fa... som hälst.
Fixat på en pisskvart
Hmm och jag svetsade inte, jag kletade ut lite kamelskit. Ser så ut i alla fall

citat:
Men som sagt, så småningom går värmen igenom.

Jag skulle inte vara direkt orolig för det. Typ oljeburken var ju målad och färjen satt ju kvar så, så jä... varmt kan det inte vara. Eller?

Vad mattan gör att minska den direkta strålingsvämen. Jag skulle ta en BRA slang och ta någon form av matta runt slangen.

Funderar på om jag skulle ta det här erbjudandet.
I så fall skulle jag säga "halt" på att tillverka slangen för "olja-ut" hos Hydroscand, åka till dig så fort som du bara har möjlighet i morgon (om det går ), bocka till röret i flänsen. Sen skulle jag kunna montera allt och provköra med en temporär gummislang från "olja-ut-flänsen" i morgon kväll och sen låta Hydroscand fixa en perfekt stålslang på torsdag som jag sen bara skruvar fast. I så fall skulle problemet med "olja-ut till oljeburken" var löst permanent.

Tog min Pyrex slang och gick loss med Butangasbrännaren, slangen börjar smälta men inte direkt.
Verkar väldigt tålig, tillsammans med avgasband kommer det nog att funka värmemässigt.
Enda problemet är att insidan på den här slangen har någon slags glasfiber, vill inte ha för mycket av den varan i oljesystemet

Men jag börjar funder om ventilationsröret MÅSTE upp i luftburken.
Borde det inte räcka med att sätta ett finmaskigt nät mha av en slangklämma över rörstupen som sitter på oljeburken ?
Eller finns det någon annan anledning än filtrerad luft som gör att röret ska upp i luftburken.
och som sagt, vad händer om jag pluggar röret och hindrar ventilationen till oljeburken ?

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Borde det inte räcka med att sätta ett finmaskigt nät mha av en slangklämma över rörstupen som sitter på oljeburken ?

Utan att veta ett skit så skulle jag säga
Plugga inte vent.röret, det käns ski... fel.
Alt nät kan funka

citat:
Eller finns det någon annan anledning än filtrerad luft som gör att röret ska upp i luftburken.

vild gissning, typ samma sak som sluten vevhusventelation.

citat:
(om det går ),

Slå en signal i morgon, jag har frågat chefen om lov. Jag får gå till grottebo och kröka

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
citat:

Utan att veta ett skit så skulle jag säga
Plugga inte vent.röret, det käns ski... fel.
Alt nät kan funka

citat:

vild gissning, typ samma sak som sluten vevhusventelation.

citat:
(om det går ),

Slå en signal i morgon, jag har frågat chefen om lov. Jag får gå till grottebo och kröka

Härligt Johan!
Slår en pling i morgon.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hur går det med flyttkorten?

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
Hur går det med flyttkorten?

Bäst jag förklarar, det är lite internskämt här.
Jag kände att jag skulle behöva flytta till Norrland om det inte blev rätt den här gången.

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva resultatet, men något i stil med att det blev så fel att det blev rätt är väl så nära sanningen som möjligt

Igår var jag på vippen att slänga in handduken men det blev helt okej i slutändan.
Lösningen blev såhär:

Ventilationsröret som sitter väldigt utsatt för värme skarvades ihop med en hylsa som bestod av flätad stålslang, utanpå hylsan hade jag "Pyrex-slangen", runt slangen satte jag ett material från Karnag som ska klara tokhöga temperaturer. Materialet liknar det som man har när man ska bada i vulkaner, lite silvrigt.

olja-ut flänsen som Johan svetsat 2 ggr fick efter mina instruktioner fick en hyfsat bra vinkel den här gången, men genom att vända på den så blev den helt perfekt, så jag satte på en gummislang mellan turbon och oljeburken. I morse köpte jag mer av det där "bada i vulkan tyget" som jag ska lägga runt gummislangen för att skydda lite mot värme.

Provkörde igår 01.00 , funkade bra.
Hittade lite olja på golvet i morse, ska se i kväll vad det är för något fel (snarare i natt).
Nu blir det väll Monsun regn till helgen bara för att man stressade...

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Hittade lite olja på golvet i morse

Hoppas det inte är min kamelskit det är fel på

ps
jag har bytt telefon nr

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Hittade lite olja på golvet i morse

Hoppas det inte är min kamelskit det är fel på

ps
jag har bytt telefon nr

Ska gå ut i garaget nu och se vad det är

Jag vet var du bor....

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Johan, du kan byta tillbaka till ditt gamla nummer igen.
Det var ett par bultar som behövde dras-åt lite, kan iofs vara något annat men det verkar osannolikt.

Tusen tack alla för hjälpen, ett speciellt tack till Johan ställde upp två kvällar för att hjälpa till.
Det jag har nu tror jag kommer att funka bra på banmötet i helgen, men jag behöver se över den här oljeburken i vinter. Någon slang behöver bytas till stålomspunnen innan det här är långsiktigt.

Började med en hylsa av stålomspunnen slang utan innandömme för att den oranga (se nedan) slangen var mjuk och skulle kunna kollapsa in i skarven om det blev för mycket undertryck.
Det där sista var nog inte vetenskapligt framräknat, men Murphys lag gäller i alla lägen.

Utan på hylsan satte jag ett rör i ett väldigt värmetåligt material och drog fast med slangklämmor.
Försökte sen linda runt väven som ligger till höger, men det fick inte plats.
I stället så band jag runt "bada i vulkan" tyget.

Mellan olja-ut hålet och oljeburken monterade jag en oljekylningslang, runt den lindade jag den värmetåliga silverfärgade duken. Bakom avgasröret kan man skymta min lilla konstruktion.
I olja-ut hålet kan man se flänsen som så vackert har fått påhälsning av ett rör som Johan svetsat fast.

Det ser inte riktigt rätt ut, men det ser inte fel ut heller.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Puuuuuuuuuuuuu, jag har bytt tillbaka tele.nr

Ser väll inte så illa ut på bild

Jag håller tummarna att det funkar thumbs up

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det funkade väldigt bra.
Ska hissa upp bilen i kväll och kolla hur värmeskyddet har klarat sig.
En liten "por" på svetsningen läcker någon droppe ibland som höjer omsättningen på olja på ett bra sätt
Lite bilder på min banåkartråd.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
En liten "por" på svetsningen läcker någon droppe ibland som höjer omsättningen på olja på ett bra sätt

Hmm vad var det jag sa om min kamelskit
Du kan antingen komma hit med röret så lägger jag en klutt till eller bara slå lite med en körnare priseis i boren.

Slang som tål mycket värme eller annan lösning ?
<<   1, 2
13425 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande