| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Troligt kommande värmeproblem med tändhattarna
|
1867 besök totalt |
|
Troligt kommande värmeproblem med tändhattarna
Bygger just nu grenrören, och det är ju väldigt trångt för 7an och 8an. Bromsrör och kopplingsrör dessutom på utsidan av den ena, se röd ring. Tändstiftet i princip tändhatten mot grenröret, ca 1 cm ifrån. Finns det tåligare tändhattar, och vad snackar vi för värme med lindat grenrör. Kan bromsvätskan bli för varm pga av grenröret, ca 4 cm ifrån, vill ju inte förlora bromsförmågan vid hård körning
obs gammal bild, sitter på jobbet nu
Vill gärna få tips innan jag går vidare Mvh _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
|
Dom flesta tändkablarna torde väl funka, annars i v8-speedshops finns det väl olika typer av strumpor för att isolera mot värmen...
Annars på nästan alla cheva smallblock så ligger väl tändkablarna mer eller mindre på grenrören, tror inte att det är nått större problem. Du kan ju alltid köpa nån kabelsats och testa med först, funkar det inte får du gå upp en prisklass
Såhär ser det ut på en kompis bil, inte så tydlig bild men, både sladdar och tändhattar ligger emot rören lite här och där... http://i11.photobucket.com/albums/a1 |
|
bromsrören skulle jag gissa är värre än tändhattarna ...
hansen racing (eller summitracing och jegs om man gillar att handla från USA) har flera olika typer av skydd för kablarna, det är jue std. på V8 att de ligger å dräller mot headers ... |
|
Kör med lite avgasbandage. Fungerar faktiskt ganska bra.
Som sagt finns det värmeskydd för tex kablar som fungerar. om du har plats så sätt en rostfri plåt mellan bromsrören och grenrören. Se till att du har lite luft emellan så isolerar det bra. Så är det på många orginalbilar och det har ju uppenbarligen fungerat bra. _________________ Renault 5 GTE -88 |
|
OK
Tack för tipsen, jag kör vidare Tänker nog sätta en skyddsplåt som du föreslår och även linda grenrören. Det viktigaste är ju att veta att det finns grejor som tål värmen så att man inte bygger in sig i en återvändsgränd. Funderar lite på tändstift med kortare isolator, men i övrigt samma egenskaper, det borde väl gå och hitta. Det skulle underlätta på tändkabelsidan. Mvh _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
![]() |
Skruva banåkabil
Troligt kommande värmeproblem med tändhattarna
|
1867 besök totalt |
