Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Troligt kommande värmeproblem med tändhattarna
1867 besök totalt
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Troligt kommande värmeproblem med tändhattarna

Bygger just nu grenrören, och det är ju väldigt trångt för 7an och 8an. Bromsrör och kopplingsrör dessutom på utsidan av den ena, se röd ring. Tändstiftet i princip tändhatten mot grenröret, ca 1 cm ifrån.

Finns det tåligare tändhattar, och vad snackar vi för värme med lindat grenrör.

Kan bromsvätskan bli för varm pga av grenröret, ca 4 cm ifrån, vill ju inte förlora bromsförmågan vid hård körning



obs gammal bild, sitter på jobbet nu

Vill gärna få tips innan jag går vidare

Mvh

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Dom flesta tändkablarna torde väl funka, annars i v8-speedshops finns det väl olika typer av strumpor för att isolera mot värmen...

Annars på nästan alla cheva smallblock så ligger väl tändkablarna mer eller mindre på grenrören, tror inte att det är nått större problem.
Du kan ju alltid köpa nån kabelsats och testa med först, funkar det inte får du gå upp en prisklass

Såhär ser det ut på en kompis bil, inte så tydlig bild men, både sladdar och tändhattar ligger emot rören lite här och där...
http://i11.photobucket.com/albums/a195/irocmannen/blown66/impala9.jpg
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



bromsrören skulle jag gissa är värre än tändhattarna ...

hansen racing (eller summitracing och jegs om man gillar att handla från USA) har flera olika typer av skydd för kablarna, det är jue std. på V8 att de ligger å dräller mot headers ...
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3022



Kör med lite avgasbandage. Fungerar faktiskt ganska bra.
Som sagt finns det värmeskydd för tex kablar som fungerar.

om du har plats så sätt en rostfri plåt mellan bromsrören och grenrören. Se till att du har lite luft emellan så isolerar det bra. Så är det på många orginalbilar och det har ju uppenbarligen fungerat bra.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
OK

Tack för tipsen, jag kör vidare

Tänker nog sätta en skyddsplåt som du föreslår och även linda grenrören. Det viktigaste är ju att veta att det finns grejor som tål värmen så att man inte bygger in sig i en återvändsgränd.

Funderar lite på tändstift med kortare isolator, men i övrigt samma egenskaper, det borde väl gå och hitta. Det skulle underlätta på tändkabelsidan.

Mvh

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Skruva banåkabil
Troligt kommande värmeproblem med tändhattarna
1867 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande