| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utformning insug-förgasar bestyckning eller mappning insprut
|
4 besök senaste veckan (1367 totalt) |
|
Har upptäckt att Rushen går fet på en cylinder
Har det nått att göra med utformningen på insuget? Min teori är att det finns för lite luft till cylindern längst från gasspjället
Tar väl hela historian från början.... Bilen har misstänt ibland, verkar vara vid ett visst varvtal. Så för att utesluta tändstiften så bytte jag till nya och provkörde lite, är ju svårt att se färgen på nya stift men det är en tydlig skillnad. Provade sedan att byta plats på 2 st spridare ifall det är nått knas med spridaren.Provkörde en sväng...lös med stiften fortfarande
samma tändstift som är mörkt. I och för sig så är det ju bytt insprutning till i år men blir det nån skillnad mellan sekvensiell och batch. Tror inte jag hadde det här bekymmret ifjol, hadde dock inte lös tändstiften så jag är ju inte säker
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Haft lös tändstiften och kollat kompan idag
ingen större skillnad
mellen cylindrarna. Så vad tror ni ....är det utformningen på insuget som gör att en cylinder går
fetare? Den enkla lösningen på det, är att minska bränslet på den spridaren i sprutet bra med många inställningar ibland
|
||
|
Jag tycker ju att insuget ser väldigt, ihopträngt ut, skulle det inte gå att vända plenumröret och ha spjällhuset i bakkant, så har du möjlighet att göra plenumet bredare mot spjällhuset. och så att säga avsmalnande i takt med att rören poppar av.
|
||
onödigt jobb på en motor som skall bytas ut till nästa år
|
||
|
ser nästan ut som om t.ex 1:ans 2:ans eller 3:ans cyl har insugsfas innan 4:ans cyl har så är det "slut" luft i plenumet pga luften tar enklaste vägen
bara en tanke ... du har inte provflödat plenumet för att se flödesdelningen? kan ju annars vara så att 4:ans cyl har mkt sämmre luftflöde mot de andra _________________ AIexander StenvaII |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (1367 totalt) |