Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Utformning insug-förgasar bestyckning eller mappning insprut
4 besök senaste veckan (1367 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883


Trådstartare
Utformning insug-förgasar bestyckning eller mappning insprut

Har upptäckt att Rushen går fet på en cylinder



Har det nått att göra med utformningen på insuget?
Min teori är att det finns för lite luft till cylindern längst
från gasspjället



Tar väl hela historian från början....
Bilen har misstänt ibland, verkar vara vid ett visst varvtal.
Så för att utesluta tändstiften så bytte jag till nya och provkörde lite,
är ju svårt att se färgen på nya stift men det är en tydlig skillnad.
Provade sedan att byta plats på 2 st spridare ifall det är nått knas
med spridaren.Provkörde en sväng...lös med stiften fortfarande
samma tändstift som är mörkt.
I och för sig så är det ju bytt insprutning till i år men blir det nån skillnad
mellan sekvensiell och batch.

Tror inte jag hadde det här bekymmret ifjol, hadde dock inte lös tändstiften
så jag är ju inte säker

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883


Trådstartare
Haft lös tändstiften och kollat kompan idag ingen större skillnad
mellen cylindrarna.

Så vad tror ni ....är det utformningen på insuget som gör att en cylinder går
fetare?

Den enkla lösningen på det, är att minska bränslet på den spridaren i sprutet
bra med många inställningar ibland

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag tycker ju att insuget ser väldigt, ihopträngt ut, skulle det inte gå att vända plenumröret och ha spjällhuset i bakkant, så har du möjlighet att göra plenumet bredare mot spjällhuset. och så att säga avsmalnande i takt med att rören poppar av.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Vilken cyl är det som går fet?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



4:an är det som går fet (den längst till vänster i bild)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883


Trådstartare
Magnus L skrev:
Jag tycker ju att insuget ser väldigt, ihopträngt ut, skulle det inte gå att vända plenumröret och ha spjällhuset i bakkant, så har du möjlighet att göra plenumet bredare mot spjällhuset. och så att säga avsmalnande i takt med att rören poppar av.

onödigt jobb på en motor som skall bytas ut till nästa år

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883


Trådstartare
Westfield skrev:
Vilken cyl är det som går fet?

Den som är längst ifrån gasspjället

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



ser nästan ut som om t.ex 1:ans 2:ans eller 3:ans cyl har insugsfas innan 4:ans cyl har så är det "slut" luft i plenumet pga luften tar enklaste vägen

bara en tanke ... du har inte provflödat plenumet för att se flödesdelningen? kan ju annars vara så att 4:ans cyl har mkt sämmre luftflöde mot de andra

_________________
AIexander StenvaII
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883


Trådstartare
Big Al skrev:
du har inte provflödat plenumet för att se flödesdelningen? kan ju annars vara så att 4:ans cyl har mkt sämmre luftflöde mot de andra

Har ju inte det....därför jag frågar här

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Utformning insug-förgasar bestyckning eller mappning insprut
4 besök senaste veckan (1367 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande