| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken styrenhet skall man välja?
|
<< 1, 2 3740 besök totalt |
Vi funderar på att ta bort VANOS och vi kommer ändå logga i separat logger så det räcker väl med M600 för oss då? |
||||||
Ja det händer. oftast. VANOS ger möjlighet till relativt vassa kammar med bibehållen körbarhet på lägre varv. |
||||||
|
[Svammel]
Där ser man. Jag bara tänkte att om man har stygga kammar och optimerar motorn mot dom så känns det som man får spikrisk om man minskar ner överlappet, fast jag har nog gjort en tankevurpa iom att fyllnadsgraden (och därmed cylindertrycket) borde öka om man optimerar kammarna och motorn. Men å andra sidan skall man ju passera mellanregistret också... [/Svammel] _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Bosch Motronic MS då kanske? Bosch Motorsport är ju tyska och deras system används i exempelvis DTM, F3, LeMans osv; Porsche har tom använt ett av deras system som original på deras GT3 RSR. GT3 RSR är försedd med en styrenhet som heter MS3.1 och den hanterar sex cylindriga motorer utan överladdning sekventiellt och den var mycket omtyckt av de på Porsche iaf. Den är mycket liten tack vare att den använder "hybrid chip", endast 250 gram och 120 x 90 x 40 mm. Den har dock inte antispinn utan kräver en separat box för detta. Loggning kan ske via dess CAN system då den inte har något inbyggt minne. Vill man ha lite fler funktioner så har systemet ett antal storebröder. "Dashboard displays" finns också att tillgå om man så önskar. http://www.bosch-motorsport.de/de/st |
||||||
|
Det är som att fråga vad man ska köpa för dator för att köra SAMS...f'låt, Word
. Alla klarar av Word men vissa kan köra Quake snabbare. Jag tycker ni ska satsa på MOTEC. Ett lagom halvdumt system med lättförståelig mjukvara som är lite av industristandard. Lagom billigt, har alla pryttlar ni behöver och lite till.
Tändning, soppa, hallgivare, tempsensor, MAP, TPS, IAT = kör! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Fördelen med motec är ju att man kan välja till dem optioner som man vill ha. Dvs vill man inte ha Antilagg så slipper man betala för den funktionen. Du kan med andra ord plocka ut precis dem funktionenra som du vill ha och sedan slippa betala för dem som du inte vill ha.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Eller så ser man det tvärtom, den kostar som en Autronic men för varje funktion man vill låsa upp får man lägga på x antal tusenlappar. _________________ Anders Berglund |
||||||
Det beror nog på vilket system man väljer. MS 3.1 och liknande är ju baserade på Boschs styrenheter som används i serieproduktion och ska även vara avsett för ganska låga kostnader. Väljer man däremot ett system som MS 2.9 så får man nog betala en del. Magneti Marelli och McLaren Electronic Systems har ju också fina grejor, men dessa kostar nog en slant. Från McLaren kostar exempelvis "budgetsystemen" som MOTeC's "top of the line". |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilken styrenhet skall man välja?
|
<< 1, 2 3740 besök totalt |
