Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken styrenhet skall man välja?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3741 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
Jag skulle också rekomendera MOTeC men det räcker med ett M600 om man inte vill lägga extrapengarna på det bättre M800.

Är det något som man får med M800 men inte med M600 som vi har nytta av?

Det är väl bara en massa småfinesser som skiljer men datorn i M800 är snabbare. Fördelar med M800 som ni kan använda är om jag kollar snabbt i specarna. Det går att styra Vanosen samt att det är större minne till loggfunktionen.

Vi funderar på att ta bort VANOS och vi kommer ändå logga i separat logger så det räcker väl med M600 för oss då?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
MaZ skrev:
Använder man Vanos på en racebil? Ligger man inte över de varvtal som Vanosen jobbar? Har man en snäll kam om man kör Vanos?

Ja det händer.

oftast.

VANOS ger möjlighet till relativt vassa kammar med bibehållen körbarhet på lägre varv.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

[Svammel]
Där ser man. Jag bara tänkte att om man har stygga kammar och optimerar motorn mot dom så känns det som man får spikrisk om man minskar ner överlappet, fast jag har nog gjort en tankevurpa iom att fyllnadsgraden (och därmed cylindertrycket) borde öka om man optimerar kammarna och motorn.
Men å andra sidan skall man ju passera mellanregistret också...
[/Svammel]

BMW 330i -05
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

johann skrev:
För att förtydliga så körs och underhålls bilen främst i Tyskland så det är där kompetens behöver finnas.
Vi är inte heller ute efter ngn ekonomivariant utan det skall vara riktigt bra grejer även om det givetvis är bra om det är ett lågt pris

Bosch Motronic MS då kanske?

Bosch Motorsport är ju tyska och deras system används i exempelvis DTM, F3, LeMans osv; Porsche har tom använt ett av deras system som original på deras GT3 RSR. GT3 RSR är försedd med en styrenhet som heter MS3.1 och den hanterar sex cylindriga motorer utan överladdning sekventiellt och den var mycket omtyckt av de på Porsche iaf. Den är mycket liten tack vare att den använder "hybrid chip", endast 250 gram och 120 x 90 x 40 mm. Den har dock inte antispinn utan kräver en separat box för detta. Loggning kan ske via dess CAN system då den inte har något inbyggt minne.
Vill man ha lite fler funktioner så har systemet ett antal storebröder. "Dashboard displays" finns också att tillgå om man så önskar.

http://www.bosch-motorsport.de/de/steuergeraete/pdf/MS_31.pdf
Citera
pippen
Oslo
Här sen Aug 2004

Har för mig att Bosch Motronic MS kostar MASSSSSoOR!!!!!

Rekomenderar engelska Pectel T6

Används bla i WRC

Hyffsta pris!

MVH
David

Uppsala
Här sen Feb 2003

Det är som att fråga vad man ska köpa för dator för att köra SAMS...f'låt, Word . Alla klarar av Word men vissa kan köra Quake snabbare. Jag tycker ni ska satsa på MOTEC. Ett lagom halvdumt system med lättförståelig mjukvara som är lite av industristandard. Lagom billigt, har alla pryttlar ni behöver och lite till.

Tändning, soppa, hallgivare, tempsensor, MAP, TPS, IAT = kör!

Här sen Feb 2003

Autronic är nog billigare än MOTec men väl beprövat och har allt ni behöver. Lättanvänt också.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Fördelen med motec är ju att man kan välja till dem optioner som man vill ha. Dvs vill man inte ha Antilagg så slipper man betala för den funktionen. Du kan med andra ord plocka ut precis dem funktionenra som du vill ha och sedan slippa betala för dem som du inte vill ha.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
abd

Här sen Feb 2003

Gustav Uhlander skrev:
Fördelen med motec är ju att man kan välja till dem optioner som man vill ha. Dvs vill man inte ha Antilagg så slipper man betala för den funktionen. Du kan med andra ord plocka ut precis dem funktionenra som du vill ha och sedan slippa betala för dem som du inte vill ha.

Eller så ser man det tvärtom, den kostar som en Autronic men för varje funktion man vill låsa upp får man lägga på x antal tusenlappar.

Norrköping
Här sen Jun 2003

pippen skrev:
Har för mig att Bosch Motronic MS kostar MASSSSSoOR!!!!!

Rekomenderar engelska Pectel T6

Används bla i WRC

Hyffsta pris!

MVH
David

Det beror nog på vilket system man väljer. MS 3.1 och liknande är ju baserade på Boschs styrenheter som används i serieproduktion och ska även vara avsett för ganska låga kostnader. Väljer man däremot ett system som MS 2.9 så får man nog betala en del.
Magneti Marelli och McLaren Electronic Systems har ju också fina grejor, men dessa kostar nog en slant. Från McLaren kostar exempelvis "budgetsystemen" som MOTeC's "top of the line".
Citera
Skruva banåkabil
Vilken styrenhet skall man välja?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3741 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande