Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2053 totalt) |
progressiva fjädrar
Ska köpa styvare fjädrar till jänken nu och ser att, förutom alla hårdheter, kan man även välja på konventionell eller progressiv.... den progressiva blir väl hårdare ju mer man trycker in den? ![]() har lite aningar om att detta kan vara bättre? kanske något att satsa på? Bilen kommer att funka som daily driver (skiter fullständigt i komforten dock..), konkörning och helst gärna lite på bana också... Tankar, tips, ideer, svammel?? ![]() mvh |
||||||
Här ger vi oss ut på DJUPT vatten!
För att göra det enkelt: om komforten inte spelar ngn roll, se till att få en linjär fjäder med RÄTT värden. Inom racingen labbar man ibland med olika hårda fjädrar, i linje, där en mjukare fjäder tar upp de första mm av ihopfjädringen för att, när den är helt ihopfjädrad, övergå till att låta "huvud" fjäderna göra jobbet. Detta används ofta för att få en mindre nervös bil och när man vill kunna åka aggresivt över cerbsen. Liknande fjädrar brukar kallas tendersprings och ska inte blandas ihop med de betydligt mjukare "helpers" som ser likadana ut, men vars enda uppgift är att hålla huvudfjädern på plats vid maximal utfjädring. |
||||||
Jag tog precis upp den här frågan i "olika dämpar" tråden.
Problemet med progresiva fjädrar är att stötdämaren inte kan följa med i samma progression. Vill man ha mer progressiv fjädring bör detta åstadkommas med andra coilover lutningar eller vippor som medelst utväxling påverkar en coilover. Då får båda två samma progressionskurva. Krångligt, usch. Strunta i det. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
ok, tar åt mig tips från de lärde: Blir vanliga fjädrar...
![]() tack "Frågar om det mesta - kan allt om inget, men inget om allt!" ![]() / |
||||||
och det är väl en sak man vill komma åt? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
oftast vill man hindra för mycket ihopfjädring i nått läge. Även aerodynamik i olika farter. Kanske "dive" vid bromsning för att spoilern slår i, etc. Men inte ändring av balansen pga fjädring i en kurva. Vad man kan göra i stället för hjulgeometrisk, antidive med sina problem. Eller andra problem med stora fjädringsrorelser, är att reglera coiloverinfästningarna med hydraulik eller liknande. Då kan en stor fjädringsrörelse regleras utan att fjäderkonstanten ändras. Men det var bara en ohyggligt förenklad passus. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Jag är också djupt skeptisk till progressiva fjädrar av den anledning Göran beskriver. Dock verkar det vara så att de flesta progressiva fjädrar för gatbilar mestadels har uppgiften att se till att fjädern vid utfjädring fortfarande ger tryck på upphängningen ända till nedre stoppet. Sen ger de också ett visst progressivt beteende för att bibehålla komforten.
De är alltså som tvåkonstantsfjädrar där den mjuka delen ligger i princip helt hoptryckt under statisk belastning. Övergången är inte helt abrupt vilket är fysikaliskt omöjligt och ger där det progressiva beteendet som ger ökad komfort för små fjädringsrörelser kring det statiska läget. Att jag snackar mig varm om dessa är att jag överväger att köra en budgetsänkning med Eibachs progressiva fjädrar. ![]() Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Skulle Eibach vara budget? Vad betalar du för fjädrar? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jämfört med ett H&R fullt ställbart chassi för 20 kkr så blir det ju budget, men Eibach är top of the line det tycker jag med. Misstänkte att det kunde misstolkas. De priser jag sett på 4 eibachfjädrar till min C2:a ligger på ungefär 4000 kr, vilket jag tycker är dyrt för bara fjädrar. Såg att t.ex Weitec (reservation för stavningen) ligger på ca 1500 för samma typ av kit. Så Weitec är budget i den rätta meningen. Vet inte om skillnaden i pris verkligen kan motiveras på fjädrar som ska lira med orginaldämpare med 8700 mil på nacken. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
1500:-/4st är ungefär vad jag har betalat för mina fjädrar. Annars skulle jag inte ha bytt fjädrar fyra gånger under säsongen 2002. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag har beställt massor med fjädrar direkt av Lesjöfors på den tiden dom låg i Solna (Stockholm). Man kan få materialkonstanten att sätta in i sin formel, så man själv kan beställa utifrån att ange varv, tråddiameter, lindningsdiameter. Så fjädern med ett specifikt kg/mm får precis den fria längd, och diameter man vill. Man kan få belastningstalet så man kan räkna ut att få så lätt fjäder som möjligt. SUVERÄNT, och till bra pris. Vilka affärer-fabrikat backar upp det???? Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
"Lesjöfors, via Bilreservdelshuset."
Hmm. låter intressant? Någon som har ett telenummer dit kanske? |
||||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
0470/707280, 08/445 7780. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2053 totalt) |