Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
progressiva fjädrar
2 besök senaste veckan (2053 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13274


Trådstartare
progressiva fjädrar

Ska köpa styvare fjädrar till jänken nu och ser att, förutom alla hårdheter, kan man även välja på konventionell eller progressiv....

den progressiva blir väl hårdare ju mer man trycker in den?

har lite aningar om att detta kan vara bättre?

kanske något att satsa på?

Bilen kommer att funka som daily driver (skiter fullständigt i komforten dock..), konkörning och helst gärna lite på bana också...

Tankar, tips, ideer, svammel??

mvh
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Här ger vi oss ut på DJUPT vatten!

För att göra det enkelt: om komforten inte spelar ngn roll, se till att få en linjär fjäder med RÄTT värden.

Inom racingen labbar man ibland med olika hårda fjädrar, i linje, där en mjukare fjäder tar upp de första mm av ihopfjädringen för att, när den är helt ihopfjädrad, övergå till att låta "huvud" fjäderna göra jobbet.
Detta används ofta för att få en mindre nervös bil och när man vill kunna åka aggresivt över cerbsen.

Liknande fjädrar brukar kallas tendersprings och ska inte blandas ihop med de betydligt mjukare "helpers" som ser likadana ut, men vars enda uppgift är att hålla huvudfjädern på plats vid maximal utfjädring.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag tog precis upp den här frågan i "olika dämpar" tråden.

Problemet med progresiva fjädrar är att stötdämaren inte kan följa med i samma progression. Vill man ha mer progressiv fjädring bör detta åstadkommas med andra coilover lutningar eller vippor som medelst utväxling påverkar en coilover. Då får båda två samma progressionskurva. Krångligt, usch. Strunta i det.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Yippie!!! En sak till man slipper bygga om.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13274


Trådstartare
ok, tar åt mig tips från de lärde: Blir vanliga fjädrar...

tack

"Frågar om det mesta - kan allt om inget, men inget om allt!"

/
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Ursäkta, men jag glömde att säga,

Iom, att en progresiv fjäder ändrar hjulkonsatnten så ändras över under styrningsbalansen under fjädringsrörelsen.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Göran Malmberg skrev:
Ursäkta, men jag glömde att säga,

Iom, att en progresiv fjäder ändrar hjulkonsatnten så ändras över under styrningsbalansen under fjädringsrörelsen.

Göran Malmberg.

och det är väl en sak man vill komma åt?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



cat7even skrev:
Göran Malmberg skrev:
Ursäkta, men jag glömde att säga,

Iom, att en progresiv fjäder ändrar hjulkonsatnten så ändras över under styrningsbalansen under fjädringsrörelsen.

Göran Malmberg.

och det är väl en sak man vill komma åt?


oftast vill man hindra för mycket ihopfjädring i nått läge. Även aerodynamik i olika farter. Kanske "dive" vid bromsning för att spoilern slår i, etc. Men inte ändring av balansen pga fjädring i en kurva.
Vad man kan göra i stället för hjulgeometrisk, antidive med sina problem.
Eller andra problem med stora fjädringsrorelser, är att reglera coiloverinfästningarna med hydraulik eller liknande. Då kan en stor fjädringsrörelse regleras utan att fjäderkonstanten ändras.
Men det var bara en ohyggligt förenklad passus.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



OK
Efter denna tråd lär väl Marcosen aldrig bli sig lik igen

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag är också djupt skeptisk till progressiva fjädrar av den anledning Göran beskriver. Dock verkar det vara så att de flesta progressiva fjädrar för gatbilar mestadels har uppgiften att se till att fjädern vid utfjädring fortfarande ger tryck på upphängningen ända till nedre stoppet. Sen ger de också ett visst progressivt beteende för att bibehålla komforten.

De är alltså som tvåkonstantsfjädrar där den mjuka delen ligger i princip helt hoptryckt under statisk belastning. Övergången är inte helt abrupt vilket är fysikaliskt omöjligt och ger där det progressiva beteendet som ger ökad komfort för små fjädringsrörelser kring det statiska läget.

Att jag snackar mig varm om dessa är att jag överväger att köra en budgetsänkning med Eibachs progressiva fjädrar. Försöker hitta motiv att köpa dessa....

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Daniel Bengtsson skrev:
...Att jag snackar mig varm om dessa är att jag överväger att köra en budgetsänkning med Eibachs progressiva fjädrar. Försöker hitta motiv att köpa dessa....

Daniel


Skulle Eibach vara budget? Vad betalar du för fjädrar?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ice skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
...Att jag snackar mig varm om dessa är att jag överväger att köra en budgetsänkning med Eibachs progressiva fjädrar. Försöker hitta motiv att köpa dessa....

Daniel


Skulle Eibach vara budget? Vad betalar du för fjädrar?


Jämfört med ett H&R fullt ställbart chassi för 20 kkr så blir det ju budget, men Eibach är top of the line det tycker jag med. Misstänkte att det kunde misstolkas. De priser jag sett på 4 eibachfjädrar till min C2:a ligger på ungefär 4000 kr, vilket jag tycker är dyrt för bara fjädrar. Såg att t.ex Weitec (reservation för stavningen) ligger på ca 1500 för samma typ av kit. Så Weitec är budget i den rätta meningen. Vet inte om skillnaden i pris verkligen kan motiveras på fjädrar som ska lira med orginaldämpare med 8700 mil på nacken.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Daniel Bengtsson skrev:

ice skrev:

Daniel Bengtsson skrev:
...Att jag snackar mig varm om dessa är att jag överväger att köra en budgetsänkning med Eibachs progressiva fjädrar. Försöker hitta motiv att köpa dessa....

Daniel


Skulle Eibach vara budget? Vad betalar du för fjädrar?


...Såg att t.ex Weitec (reservation för stavningen) ligger på ca 1500 för samma typ av kit...


1500:-/4st är ungefär vad jag har betalat för mina fjädrar. Annars skulle jag inte ha bytt fjädrar fyra gånger under säsongen 2002.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



låter som en trevlig inköpskanal vilka?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



cat7even skrev:

låter som en trevlig inköpskanal vilka?


Lesjöfors, via Bilreservdelshuset.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ice skrev:
cat7even skrev:

låter som en trevlig inköpskanal vilka?


Lesjöfors, via Bilreservdelshuset.


Jag har beställt massor med fjädrar direkt av Lesjöfors på den tiden dom låg i Solna (Stockholm). Man kan få materialkonstanten att sätta in i sin formel, så man själv kan beställa utifrån att ange varv, tråddiameter, lindningsdiameter. Så fjädern med ett specifikt kg/mm får precis den fria längd, och diameter man vill. Man kan få belastningstalet så man kan räkna ut att få så lätt fjäder som möjligt.
SUVERÄNT, och till bra pris. Vilka affärer-fabrikat backar upp det????

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13274


Trådstartare
"Lesjöfors, via Bilreservdelshuset."

Hmm. låter intressant?

Någon som har ett telenummer dit kanske?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Anders Jeppsson skrev:
"Lesjöfors, via Bilreservdelshuset."

Hmm. låter intressant?

Någon som har ett telenummer dit kanske?


0470/707280, 08/445 7780.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13274


Trådstartare
man tackar!
Citera
Allmänt banåkaforum
progressiva fjädrar
2 besök senaste veckan (2053 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande