Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lätta FnF style?
3374 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Lätta FnF style?

Hur mycke kan man tjäna på att skära ut golvet och nita in en durkplåt i aluminim istället? Ni vet, som där "supertuffa superbilen med jättefeta avgaset och värsta grymma vingen i början av superfilmen The Fast and the Furios" hehe

Rör man inte förstärknings balkarna bör inte SBP kunna säga nått va? Durkplåten antar jag ska räcka med 3mm, eller kanske t.o.m 2mm?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

2-3mm alu kontra 0,8mm stålplåt... Durkplåten lär väl inte öka vikten jättemycket, men tufft blir det

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Kristian Larsson skrev:
2-3mm alu kontra 0,8mm stålplåt... Durkplåten lär väl inte öka vikten jättemycket, men tufft blir det


Tyngdpunkts sänkning thumbs up





_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



I en normal bil med självbärande kaross är även golvet en del av den bärande strukturen. Därför kommar ASB inte gilla att man nitar in aluplåt (även om det skulle gå att göra en lim/nitfog som är stark nog).

Vikten du sparar är marginell (om ens någon), tunn stålplåt är lättare än många tror. Du ska ju räkna in vikten på alla nitar också.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Golvplåten har väl ofta fackverk(visst heter det så?) också, så risken är väl att man förlorar vridstyvhet?
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
okej, ingen ide att göra de ordentligt alltså :P då blir de tunna tunna plåtar som golvmattor istället! Lite rejsigare så

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 926



Cassius skrev:
okej, ingen ide att göra de ordentligt alltså :P då blir de tunna tunna plåtar som golvmattor istället! Lite rejsigare så


..fast om du vill ha den lättare så är det väl bättre att inte lägga i plåt öht när du tagit bort mattorna?..

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Razerblade
Kristianstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 59



Ska man vara riktigt petig så slår alu inga gnistor... men det gör plåten i The Fast and the Furios..
Men som redan har sagts så blir nog 2-3 mm durkalu tyngre än 0.8 plåt!

///ola Persson

_________________
Ola Persson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Daniel Ene skrev:
Cassius skrev:
okej, ingen ide att göra de ordentligt alltså :P då blir de tunna tunna plåtar som golvmattor istället! Lite rejsigare så


..fast om du vill ha den lättare så är det väl bättre att inte lägga i plåt öht när du tagit bort mattorna?..


jao men lite styling måste man ju få ha :P och den viktökning de blir kan jag försumma! Alternativt gå på toa å dra en kabel innan jag sätter mig i bilen hehe

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Är Zatzy nere eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973




_________________
Björn Hansson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



MaZ skrev:
Är Zatzy nere eller?


Vågar inte kolla..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
MaZ skrev:
Är Zatzy nere eller?


eh! dekaler väger ju också! varför har du dom på bilen då?? :P Känns lite trist att bara sätta fötterna på ett bart metallgolv! De är trots allt en bil som ska användas på gatan också!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Cassius skrev:
MaZ skrev:
Är Zatzy nere eller?


eh! dekaler väger ju också! varför har du dom på bilen då?? :P Känns lite trist att bara sätta fötterna på ett bart metallgolv! De är trots allt en bil som ska användas på gatan också!


Hallå? Hallå? 90-talet ringde!

De ville ha sin durkaluminium tillbaka!

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Daniel Magnusson skrev:
Cassius skrev:
MaZ skrev:
Är Zatzy nere eller?


eh! dekaler väger ju också! varför har du dom på bilen då?? :P Känns lite trist att bara sätta fötterna på ett bart metallgolv! De är trots allt en bil som ska användas på gatan också!


Hallå? Hallå? 90-talet ringde!

De ville ha sin durkaluminium tillbaka!



Shit vad den var dålig!
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



ordning i ledet grabbar OT-varning.

Bästa tuningen gör man fortfarande på det som finns mellan mellan ratt och säte.
och den syns bara på klockan.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ett bart plåtgolv är väl inte så kul nej.. med lite vatten på skorna så blir det väldigt halt dessutom..

Personligen löste jag det med några remsor svart 50mm http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=85952

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Halkskyddstejpen funkar, men jag vill inte bara ha en bil som är snabb utan även en som jag trivs att köra och då vill jag ha ett "stuk" på den, om de nu blir lite halverst 90-tal/fnf so what? Så länge jag trivs är jag nöjd

Dom som idiotförklarar mig får jag väl läxa upp på banane senare bara

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Cassius skrev:
eh! dekaler väger ju också! varför har du dom på bilen då?? :P Känns lite trist att bara sätta fötterna på ett bart metallgolv! De är trots allt en bil som ska användas på gatan också!


För att mina sponsorer uppskattar att deras loggor syns...

_________________
Karl Brag
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Cassius skrev:
Halkskyddstejpen funkar, men jag vill inte bara ha en bil som är snabb utan även en som jag trivs att köra och då vill jag ha ett "stuk" på den, om de nu blir lite halverst 90-tal/fnf so what? Så länge jag trivs är jag nöjd

Dom som idiotförklarar mig får jag väl läxa upp på banane senare bara

Men durkplåt kan väl svårligen anses trevligt? Det får ju golvbrunnen att påminna om en skabbig diskho.

Smaksak förvisso. Jag hade dock hellre nitat fast en trevlig tygmatta, för en mysig och ombonad känsla.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Alexi Törnqvist skrev:
Cassius skrev:
Halkskyddstejpen funkar, men jag vill inte bara ha en bil som är snabb utan även en som jag trivs att köra och då vill jag ha ett "stuk" på den, om de nu blir lite halverst 90-tal/fnf so what? Så länge jag trivs är jag nöjd

Dom som idiotförklarar mig får jag väl läxa upp på banane senare bara

Men durkplåt kan väl svårligen anses trevligt? Det får ju golvbrunnen att påminna om en skabbig diskho.

Smaksak förvisso. Jag hade dock hellre nitat fast en trevlig tygmatta, för en mysig och ombonad känsla.


Tygmatta kan funka Är i alla fall betydligt billigare än durkplåt!! Får väl se hur jag gör! Lutar i varje fall åt släta aluminium dörrsidor, kanske skulle ge mig med alun där :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Lätta FnF style?
3374 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande