Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 536i E28 -86 (3,6 ltr från E34M5) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 38860 besök totalt |
Gör en mindre ändring, och skriver in lite varvtider här framme, båda så jag själv kommer i håg, samt för dom som är nyfikna på hur en E28 med S38B36 gör sig på bana. Om du har kommentarer, så skriv det gärna in på sista sida i tråden, så att början förblir en början.. Har körd med olika klubber, och några tillåter att man tar varvtider, medans andra grunnat försäkringar, inte gör det. I alla fall:
Nurburgring BTG 8:40 Knutstorp: 1,12,1 Kinnekulle: 1,05,9 Gelleråsen: 1,18,9 Sviestad: 1,06,9 Anderstorp; 1,57,8 Mantorp: 1,34,30 Den väger ca. 1500 tomvikt, och har 306 hk uppmätt. Nu till den ursprungliga texten. Jag skall en dag fylla i mer längst bak, då jag inte har skrivit i tråden på alltför länga... -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det är vel dags att skriva ett par ord. Har kört på banträffar i BMW-sport club några år nå, och fixat lite på bilen efterhand. Köpte bilen som en 525á, Delphin-grå met. i 1997 med 7000 mil på mätaren och i prinsip i nysckick. Bruksbil i flera år, men har nå blivit "finbil" och banbil. (525 blev inte såld i Sverige, men i Tyskland och Norge, som i övrigt var mitt hemland inntil 2000. Motorn har m30 block, men kortare slag om jag inte tar fel, och ger 150 hk.) Har bytt till original M-5 krängare, poytheran-bussningar/silentblock i från bmwbushings.com, Spax ställbara dämpare på rebound, sänksats, Millways ställbara topplagringar, dock med originalfjädrar,Toyo R888 245/17 på BMW M5 E-39 fälgar. I övrigt blev bilen leverat ny med M5 framspoiler och ratt, men i övrigt standard. Har innköpt ny spoiler bak, så det skulle bli fullt M5 stuk i alla fall utvändig, tills vidare.. om ni var på Knutstorp i sommar eller Kinnekule i fjor, så kommer ni kanskje i håg bilen, då den släpper myycket rök i några svänger, då oljan inte rinner rinner snabbt nok tilbaks i från ventiltoppen, och därved sugs inn genom motorn. Har varit så i fem år, men motorn går klockrent annars, och ger nok sina 150 hk eller mer. Har bytt til 528 fördelare, då den har en bättre tändkurva. Bilen fick sin första test på bana i 1999, med allt standard, även TRX fälger och däck. Funkade hyfsat, men krängde helt villt. Den största enskillda förbättringen av bilen kom med nya kränghämmare, i fall andra går i liknande planer... Själva tog jag licensen i 2005, och körde tre långlopp med Volvo S40 och en gammal, men snabb Audi 80, (700kg/150hk). Jättekul och lärorikt. Men så till det roliga. Som den skärpte lesare har förstått, så är bilen bra, med ett unntak, för svag motor. Därför köpte jag i vintras en M5, 3.6á, S38B36, som vi började med straks efter Knutstorp. Gammelmotorn kom ut på tisdagen däräfter, och sen har vi jobbat en del. Har haft mycket bra hjälp av min goda kompis Micke Hedlund som har en hvit E-28, med moddad 525-motor, se tråd. I tillegg har Matte (318 IS turbo) och Per från Nortällje (E-28 M5 och röda E-28 535 med svart motorhuv) hjälpt till. Motorn kom i bilen på söndag, så nå är det "bara" att koppla inn allt rundtomkring. Det fattas en M5 tändspole och luft-tämpgivaren till luftfiltret, så om ni vet om något, så sej till... Har ett håp om att kunde testa det hela på Gotland den 24 sep.. Vi får se. Mekar her hemma i huset i Danderyd, gärna i helger, så andra likasinnade är välkommna förbi, med och utan överall... Samt några på väg tilbaks i från Svieastad i somras. Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||||||
Kalasläckert! Nu vill vi se bilder!
Edit: Kalasläckert! Tack för bilder! |
||||||
Sådärja, börjat få ihop grejorna nu alltså?
Var det något mer som du behövde bilder på förresten? om du behöver tändspole och tempgivare så ring till Börje i sthlm på 08-7744073 eller mobil 070-7472644, han har mycket M5 delar så det är inte omöjligt att han kan ha det du söker. MVH Krille |
||||||
Tjena Krille!
Tack för bra tips igen, ringer honom i kveld. Du skickade koplings-skjema, men skrev så her på slutet: "Till matningen vid reläerna så skall det dras en + kabel. Vid handskfacket hänger ett kontaktstycke med en grön, en vit och en svart kabel har jag för mig, ska kolla imorgon vilken av dem som ska kopplas till - på tändspolen för att få varvräknaren att fungera, glömde ju såklart det idag". Kolla gärna vid tilfelle, och så undrar jag på om det behövs mer än mina standard-releer? Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||||||
Ah sorry De reläer som behövs köper man på bmw, det behövs tre st där. Ska in till stan ikväll så jag ska försöka komma ihåg att ta med kameran. MVH |
||||||
Hej allihop! Grund tanken var att få bilen klar till söndagens drabbningar på Anderstorp men
efter som det gått åt alldeles för många timmar för att komma förbi casterstags fästet med det fina gren röret,så siktar vi in oss på gotland med alfa klubben. mvh Micke _________________ Michael Hedlund Bmw E28-85 |
||||||
Kul att det går framåt Jan!
Tror du gjorde rätt i att stanna hemma från Anderstorp, oavsett om den blivit klar eller inte, man vet ju aldrig vilka "barnsjukdomar" som kan yttra sig efter en sådan ombyggnad... Lycka till, och behöver du fler bensinpumpar så får du höra av dig Annars ses vi till nästa BMW Sport Club säsong! Race on! Masse |
||||||
Så, nu kom jag ihåg att fota.
Såhär ser det ut med reläera, här ser du hur relärerna ska sitta: och så här ser den kontakten ut som du ska koppla in varvtalet på, som du ser så är det den helsvarta som du ska koppla till minus på tändspolen. MVH |
||||||
Vad glad man blir för all hjälp och trävliga kommentarer!
Börje kollar delar i sitt förråd nå, och så blir det fullt ös i garaget till helgen. om några som har delar till över hemma läser det här, så behövs: *Tändspole M5 *Kabelhärva/sladd Motronic i från säkringsboks och till första skarv (rund). Samma sladd, fast till gamla K/l-jetronic, före -87. *Tempmätare till luftfilter och evt. luftfilter. *Dom ovannemda releér. *Luftpump evt. (Vet ej om det egentligen behövs eller om det finns plats...Krille?) *Det smala plastdeksel som ligger över tändstiftorna och fördelar. *Avgassystem som går under en E-28. Mekrapport kommer i helgen. Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||||||
Kul o se en E28 till!
Lite prylar som du söker kanske jag kan hjälpa dig med. Har ett simons avgassystem liggandes som gått ett par hundra mil som kanske kan passa dig (2*2.5"). Ang luft tempen så kan du plocka givaren från din gamla luftmängdmätare, kabelhärvan du söker är det till motronic -87? _________________ Henrik Andersson |
||||||
Tja Henrik,
Tack för tips. Kabelhärvan kan Micke lite mer om, men jag behöver båda, dvs. den med runda skarvar (ganska stor koppling, ca. fem centimeter) och den gamla från -86/87 med rektangulärt feste inn i säkringsboksen. Jag är väl lte gammalmodig, men jag tänkte forsöka att beholda den gamla motorn komplett med sladdar och det hela, du vet, om 20 år så blir det kankje originalbil igen... ,samt att beholda kabelhärvan som jag fick med motorn intakt. Kan du ringa mig på 0733 948417 eller skicka PM med mer info om avgassystemet? Mvh Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||||||
OBS det finns två olika runda kontakter här Jan, vet inte varför. Men den exsisterar alltså med omvända kopplingar också, så det blir hona istället för hane. Kolla upp detta. Det gick ej att köpa dessa hos BMW när jag byggde ihop min -alltså kolla på skroten. Den andra kontakten som går in i säkringsboxen finns att köpa på BMW, glöm ej att köpa stiften också
Köper du hos BMW
Koppla bort allt vad avgasrening heter Jan MVH |
||||||
ok! Lufttempgivare kan du få tag i på många ställen, ring o snacka med Turbocenter så fixar dom det åt dig om du inte vill förstöra org. prylarna, dom kan säkert hjälpa dig med kontakter till kabelhärvan också.
Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||||
Hej Jan, nu har jag fotat lite till och kollat lite nummer till dig
Här är en bild på en sån kabel du vill ha, om det är en likadan rund kontakt som är på bilden nedan du behöver så är numret på den 12 52 17 07 284 hos BMW De gröna relärerna har nr 613 683 737 00, du behöver två såna Det vita har nr 613 617 290 04, ett sånt behöver du Hittade inte nr på den kontakten som går in i säkringsboxen, men det kan te ta reda på hos BMW MVH |
||||||
Hejsan Jan.
Marcus här, killen du köpte motorn av. Kul att det börjar röra på sig för dig. Var nyss i garaget och tittade, har en M5 3,6 Spole om du är intresserad. om du inte behöver Grenrör%avgass jag skickade med så skulle du vilja sälja tbx det för en billig peng va Skulle behöva köra in min motor utan Turbo först. Mvh: Marcus H _________________ Marcus Holmgren |
||||||
[quote="Krille_hlm"]
OBS det finns två olika runda kontakter här Jan, vet inte varför. Den andra stora runda kontakten är till felsöknings apparaturen som man bla släcker olje- service lamporna med _________________ Michael Hedlund Bmw E28-85 |
||||||
Hej Hade jag menat diagnosuttaget hade jag sagt det.. Motorkablaget existerar med omvända kopplingar. Så kolla det Jan om du har stift eller hylsor i den kontakten som sitter på motorhärvan. MVH |
||||||
Vad bra med all info!
I dag har jag varit ute och köpt extra ventilkåpa från Stefan (tidl. 536 som belv stulen och kvaddad), som skall slipas ned och målas grå till nesta års besiktning.. Som du tipsade om Krille, så hadde Börje en hel masse greier. Var och hämtade komplett luftfilter med tempgivare och det hela, tändspole, expansionstank och plastdeksel till att ha över ventilkåpan. Micke hadde svarvad perfekt växelspax-bussning som ger Ferrari-känssla.. Till slut i dag pratade jag med Henrik på telefon, se över, och han skickar Simons systemet med bussgods, möjligens allt i morgon. otroligt hur snabbt allt ordnar sig med bra hjälp, tack igen! Krille, jag skall tydligen ha hon-kontakten, men ringer med div. skroter i morgen, så borde det lösa sig. Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 536i E28 -86 (3,6 ltr från E34M5) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 38860 besök totalt |