Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
949 besök totalt |
Vad ska man leta efter i en projektbil?
(Jag har dålig koll på sånt här. Har aldrig kört på bana, men det är ju kul att köra bil, så det måste ju vara ännu roligare på en riktig bana) Jag undrar vad man egentligen söker efter i en potentiell banbil. Det är självklart lite olika från person till person, men det måste väl finnas lite idéer på fördelar och nackdelar med: stel vs delad bakaxel? mcpherson vs a-armar? (Finns det serietillverkade bilar med a-armar?) blad- vs spiralfjädring? servo eller inte? ABS? RWD, FWD, AWD? Årsmodell? (Man får ju vara mycket mer kreativ med bilar från <75) Ta gärna upp andra faktorer jag inte tänkt på att skriva... _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
Personligen tycker jag att man kanske ska börja med "ramarna" och vilka mål man har med bilen. Vad får det kosta? Ska du vara snabbast, överallt, jämt, eller är det viktigast att ha kul? Är det viktigt att det finns mycket "färdiga" prylar att köpa till bilen, eller vill du bygga massor själv?
Man ska inte stirra sig blind på de tekniska förutsättningarna på en viss bil heller. Det är summan av allt som bestämmer hur den fungerar på bana. Bra McPherson funkar bättre än dåliga A-armar (som finns på massor av bilar). En bra stel axel är roligare än en dålig delad... Två närbesläktade exempel på skitkul banbilar som på papperet har massor av "fel" är Escort MkI/II och Capri. Stel axel i bladfjädrar, McPherson, låter som en traktor men med små små justeringar (bolt on) så blir de underbart underhållande på bana. Detsamma gäller BMW E30. McPherson fram, delad axel av semitrailing typ bak (enligt Fred Puhn, var det väl, "inte bra på något"). Kolla att det går att få tag på delar till bilen du vill ha. Kolla att du har råd att äga den. Att den går att besikta med eventuella ändringar (så helst årsmodell 1975 eller äldre) om du ska köra bilen på gata. Finns det någon aktiv märkesklubb? Sist men inte minst; Känn efter att du gillar bilen... ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
En annan sak att tänka på är om du har plats/tid/lust att skruva eller bara vill köra...
Har du mekmöjligheter så kan du välja i princip vad som helst, har du inte det så skulle jag nog ha valt en Miata.. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
ok, då börjar det likna något. Jag är (åtminstone till en början) mest ute efter att ha roligt. Fast det kanske blir roligare om man inte är långsammast... Det vore ju bra om det finns mycket delar, men det är nog svårt att kombinera med en gammal (<75) lite udda bil. Jag vill rejsa med nåt lite eget. Typ en mazda... Eller en gammal fiat... Eller kanske en fet kadett c...
_________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
Ska du ha en lagom gammal bil där det finns massvis med delar så är mitt förslag en Golf/Scirocco (har samma chassie) där man kan pilla i delar från långt nyare modeller av samma fabrikat. Corradobromsar och 2l 16V motorn från en Passat GT tycker jag själv verkar som en intressant kombination.
![]() Ska du ha något udda så kan ju en DAF 55/66 vara kul (en lagom trimmad variant av TS-motorn i den så tror jag det går undan värre (speciellt om man justerar så att växellådan ser till att motorn alltid ligger och arbetar vid det varvtal maxeffekten finns)). Vill man ha lite skönhet inblandad så är det en 66 Coupé Marathon som gäller. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
949 besök totalt |