| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Konstigt slitage på R881?
|
1, 2 >> 3704 besök totalt |
|
Konstigt slitage på R881?
Jag har tagit upp detta innan, men hittar inte tråden... Det känns aktuellt igen eftersom jag precis beställt nya R888 och inte gärna vill ha samma skumma slitage på dem... Slitaget är på däckens utsida. Att notera är att jag aldrig fått upp temperaturen ordentligt i däcken. Se nedan!
En annan vy:
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Kan nämna att jag tänkt posta precis likadan bild och fråga, fast på Bridgestone RE540.
Vi båda har ju varit på Sturup... mina däck har bara gått på sturup. Ska vi skicka räkning till dom ? ;-) Jag minns oxo fråga på liknande sätt, det var Peeters Polo men jag hittar inte tråden och minns inte svaret. _________________ Pär Hylander |
||
Mina däck har gått på Knutstorp, Anderstorp, Sturup (mest), Ljungbyhed, Minnesberg och Falkenberg, men kan inte minnas var jag hade kört när jag upptäckte slitaget... Det var i a f innan jag bytte till hårdare k-hämmare och fjädrar. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Var nog denna tråden. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag får oxå liknande slitage, fast bara ibland.
Nu kanske jag svamlar, men jag har en känsla av att det blir värre när man tagit i hårt och åkt med med mycket "slip". Har däcken en gång börjat bli "vågiga" så fortsätter slitaget så. Edit: Kom att tänka på att jag just gav bort en uppsättning slitna 195/55x15 881'or som gått på flera olika bilar och banor (hållt otroligt bra). De är absolut jämnt slitna, ingen vågighet alls. Fenomenet uppträder alltså bara ibland.
|
||
|
Mina 540 blev också sådär efter en konbana när det var kallt i asfalten och det inte gick att få upp tempen i gummit, samma hände med Pirelli rallyslicks. Tror det beror på att man inte får upp tempen i gummit och kör med mycket "slip" som Falk sa, då viker sig gummit och man får nötningarna där mönstret går ut i yttre däckskanten.
Vi brukar även få samma nötning på rallycrossbilen på dom skurna däcken när det är kallare i asfalten. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Det där tror jag också på; jag har ju inte lyckats få upp tempen över 50 grader en enda gång, trots att jag kör rätt aggressivt. Då får jag hoppas att R888 är lite mjukare, som vissa säger. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Där var tråden med Peeter slitage ja, tackar!
I mitt fall hade jag god däcktemp tror jag. Dock värt att notera att det är höger fram och jag hade rätt grova understyrningstendenser i ett par långa högerkurvor. Vidare värt att notera är att det var 225/50-15 på 7" fälg vilket är mitt i Bridgestones rekommendation men ändå ser ut som väl smal fälg tycker jag. Ngn förklaring i mitt fall? _________________ Pär Hylander |
||
Jag har ju 205/50 på 7" fälg, så smal fälg till brett däck är i a f inte ensam orsak till problemet. Hittills har vi alltså följande variabler som kan tänkas vara inblandade: 1) däckstemperatur (låg = dåligt) 2) "slip angle"/understyrning (stor = dåligt) 3) däcksbredd/fälgbredd (stor = dåligt) _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Mina 881'or ser likadana ut! Fast bara hälften så många dalar som Dennis.
Jag tror att det kom på Ljungbyhed, men är inte helt säker. Har kört på Sturup och Minnesberg innan dess. Jag blev rekommenderad 1,2kg kalltryck!, men har kört på 1,4. Skall nog prova ännu mer. 970kg Alfa. _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||
|
tycker det ser ut som dåligt med luft i däcken ... dvs däcktempen/varmdäckstrycket inte gått upp så mkt att däcken fått sin "rätta" form och då har korden på sidan tagit skada vid kurvtagning
men vad vet jag ,jag kör ju med r888 så jag behöver inte bry mig
_________________ AIexander StenvaII |
||
|
så blev mina re540 när jag försökte sänka trycket neråt 1.7. men det var alldeles för lågt för konbanekörning. Blir alldeles för gungit och geggigt med så lite luft i sulorna.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
hade samma på mina Azenis på gelleråsen... där körde jag dock med ca 2 hekto mindre tryck än vad jag har haft tidigare på banan...
ser dock mörkt ut för att jag skall kunna prova med mer luft i år i alla fall då bilen inte riktigt är med på noterna längre... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
Johan Sjölinder.
Jag vet inte vilket varmtryck jag hade. Jag är kass på att kolla trycket, men har lovat mig själv att ha bättre koll i fortsättningen. Det blir onödigt dyrt (och långsamt) med fel tryck. C _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||
|
Kalltryck...
är i princip inte rekommendabelt eftersom det förutsätter samma yttre temperaturer, samma vikt, samma hjulinställningar, samma körglädje (och säkert ännu fler parametrar).
Vi (goagubbarracing) ligger normalt på ca 1,2-1,3 kg när vi startar för att nå ca 1,8kg varmt på R888. Någon gång har vi väl sagt detta till någon, men det får bara ses som ett riktmärke. Förutsättningarna för att få upp däckstemperaturen är helt olika, och bara inom teamet har vi stora differenser. Vi har vid något enstaka tillfälle fått samma mönster, men det har nog i huvudsak berott på felaktig camber/caster samt lite för mycket värme i däcken. Viker däcket in under fälgen får man blåkant och "tugg". Har vågmönstret kommit är det kört - då blir det bara värre o värre. Vi kör förresten 205x50x15 på 8" och bilen väger tankad med förare strax över 1000kg. Att inte få upp däckstemperaturen låter lite konstigt... 50 grader borde väl räcka med landsvägskörning på motorväg för att nå??? Anders S - Go Gubbe #28 GoaGubbarracing - erf _________________ Anders S - Go Gubbe |
||
|
Skulle just till att lägga upp en egen tråd med samma problem.
Bridgestone 540, 215/50-15 på 7,5" fälg, problemet dök upp på Geleråsen, BMW SC i juli, varmt som f---n problemet är mest markant på H-fram. Körde med ca 1,7 kalltryck. Det kan defenitivt inte vara att däcken gick för kalla den dagen (ca 30 - 35C). När väl "vågorna" kommit på däcken har problemet bara acelererat(stavning ). Undrar om någon hittat någon lösning på problemet.
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
|
Re: Kalltryck...
På vilket sätt menar du att hjulvinklarna var galna? För mycket eller för lite eller på annat sätt (t.ex ngn speciell kombination)? Min iaktagelse på min min bil är att samma inställningar som inte gett sådant på ngn annan bana skapade sådant mönster på Sturup på båda framhjulen (Bridgestone RE540) Dock hade dessa 225/50-15 smala 7" fälgar (som iofs är mitt i rekommendationen från Bridgestone) _________________ Pär Hylander |
||
|
Mina Bridgestone RE-540 är likadana.
Dock vet jag att jag har för lite camber. Kalltryck börjas på 1.6 och efter första banpasset justeras trycket ned till runt 2-2.2bar varmtryck _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
![]() |
Däck för banåka
Konstigt slitage på R881?
|
1, 2 >> 3704 besök totalt |
