Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skarva drivaxlar (splittad tråd)
2 besök senaste veckan (3560 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
AL skrev:
Har du tagit BMW:s drivaxlar rakt av..eller så enkelt kan det väl inte ha varit.
Ser att inre knutarna är BMW iaf...eller har jag helt fel på synen idag?



Du har absolut inte något fel på synen!! Det är 323 axlar som är parade med orginal lancia axlar. Ett smärre svarvjobb blev det, med en utvändig hylsa runt drivaxlarna - fick brotcha ur hylsan något för att få den till presspassning sen pinnsvetsning thumbs up . Ena axeln blev ca 500mm och den andra ca 200mm- inte så bra kanske, men vad gör man?

FÖ. startade jag och varmkörde lite till 70'C igår kväll- snacka om GASRESPONS!!! Man för rent kallakårar! Kylsystemet, chokevire, gasvire- KLART Då var det inte så mkt kvar thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



[quote="Mr ABARTH"]
AL skrev:
Har du tagit BMW:s drivaxlar rakt av..eller så enkelt kan det väl inte ha varit.
Ser att inre knutarna är BMW iaf...eller har jag helt fel på synen idag?



Du har absolut inte något fel på synen!! Det är 323 axlar som är parade med orginal lancia axlar. Ett smärre svarvjobb blev det, med en utvändig hylsa runt drivaxlarna - fick brotcha ur hylsan något för att få den till presspassning sen pinnsvetsning thumbs up . Ena axeln blev ca 500mm och den andra ca 200mm- inte så bra kanske, men vad gör man?
[quote]

Jag har lite tips att komma med ang skarvning av drivaxlar om/när dina går av.
Jag kör själv med skarvade drivaxlar.

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Wärhner skrev:

Jag har lite tips att komma med ang skarvning av drivaxlar om/när dina går av.
Jag kör själv med skarvade drivaxlar.

Mvh Peter



Vad har du för erfarenheter ang skarvning? Man vill ju inte kvadda hela motorrummet i onödan Hur gick du till väga???
Två av mina kompisar har kört av sina drivaxlar, men efter lite andra rör dimentioner funkar det även för Matte med COBRAN och hans elefant motor på 468cui på strippen med dragradialer.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Mr ABARTH skrev:
Wärhner skrev:

Jag har lite tips att komma med ang skarvning av drivaxlar om/när dina går av.
Jag kör själv med skarvade drivaxlar.

Mvh Peter



Vad har du för erfarenheter ang skarvning? Man vill ju inte kvadda hela motorrummet i onödan Hur gick du till väga???
Två av mina kompisar har kört av sina drivaxlar, men efter lite andra rör dimentioner funkar det även för Matte med COBRAN och hans elefant motor på 468cui på strippen med dragradialer.


Jag kör med kortade kadett axlar på min corsa som jag skarvade enl följande: Jag dikade ordentligt vid skarven somt svetsade med pinnsvets, därefter träddes en rörhylsa över som svetsades med MIG i båda ändar.
Jag hade axeln i svarv för att kolla så att den inte skevade vid skarvning.

Jag har flera vänner som gjort på liknande sätt men sedan kört av dom.
Det finns 2 sätt att få det att hålla.
Antingen använder man sig av drivaxlar av rör typ (ihåliga med större diameter) om dessa finns att tillgå till din bilmodell, annars så är tipset att svarva en hylsa typ 10-15cm lång som man slitsar på längsled på 2ställen med början ända från hylsans början.
Dessa slitsar skall börja från varsin ända av hylsan.
Slitsen bör vara ca 3-4mm bred.
Fixera sedan hela klabbet och fyll slitsarna med migsvetsen.
obs!! tricket är att inte svetsa ändarna av hylsan alls, då går härdningen ur axeln och spricker sedan brevid svetsen.
Svetsa heller inte ihop axlarna innan hylsan trädes på.

Jag fick detta tipset av en kille som använt denna typ av skarvning i många år på div bilar (många av hans vänner också) och aldrig lyckats pajja några axlar trots AGA diff.
Tyvärr var mina axlar redan klara, så dom får funka så länge

Hoppas att du förstod min luddiga beskrivning

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Ahhaa! Det var ju ett helt annat sätt att lösa svetsningen på!! thumbs up . Mao kommer man aldrig att svetsa runt skarvhylsans ändar utan bara "längsled" bränna genom "slitsarna" till drivaxlarn som till sist blir fyllda (slitsarna).

Vi tog svetspinnar som har en något mer flexibel karaktär (minns inte vad de hette). Jag hoppas att mina axlar kommer att hålla- man har ju inget vrid att snacka om= 107NM vid 8500rpm och 153hk vid 11000rpm. thumbs down

Ingen av de som jag känner har haft problem med att det spricker vid svetsen utan problemet har varit att rörhylsan har varit i för klen dimention, så det har vridigt sig ca 4,5varv och sedan gått av. Detta hände både Matte med Cobran och Fredrik Kronberg med en 400hk turbo BMW M10 02:a även han med dragradialer.


Fredrik Kronberg, 02 turbo



Matte J, 427 Cobra repl. (468cui)


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Mr ABARTH skrev:
Ahhaa! Det var ju ett helt annat sätt att lösa svetsningen på!! thumbs up . Mao kommer man aldrig att svetsa runt skarvhylsans ändar utan bara "längsled" bränna genom "slitsarna" till drivaxlarn som till sist blir fyllda (slitsarna).

Vi tog svetspinnar som har en något mer flexibel karaktär (minns inte vad de hette). Jag hoppas att mina axlar kommer att hålla- man har ju inget vrid att snacka om= 107NM vid 8500rpm och 153hk vid 11000rpm. thumbs down

Ingen av de som jag känner har haft problem med att det spricker vid svetsen utan problemet har varit att rörhylsan har varit i för klen dimention, så det har vridigt sig ca 4,5varv och sedan gått av. Detta hände både Matte med Cobran och Fredrik Kronberg med en 400hk turbo BMW M10 02:a även han med dragradialer.


Exakt så menade jag thumbs up
Körde dom/du med full längd på rören? dvs så långa rör som det gick? eller korta snuttar så att axeln har en chans att kunna vrida sig?

Jag har även sett en kille som vridit av en axel som var skarvad på följade vis: dom hade tagit bort härdningen ur axeln för att sedan svarva ned den ena till halva dimentionen typ 15mm långt, för att sedan borra motsvarade dimention i den andra biten.
Pressa ihop dom med varandra och sedan TIG svetsa skarven.
Samt härdat om axeln efter operationen.
Axeln gick av andra repan på tullinge med vanliga gatdäck (corsa turbo ca 250hk).
Axeln gick av precis brevid den snygga svetsen.
Jag hjälpte killen att migga ihop axeln så att han kom hem till Östersund

I alla fall där axeln gått av så har den inte förstört något utan endast snurrat i hylsan.
Det måste väl kännas lite tryggare? thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Wärhner skrev:
Mr ABARTH skrev:
Ahhaa! Det var ju ett helt annat sätt att lösa svetsningen på!! thumbs up . Mao kommer man aldrig att svetsa runt skarvhylsans ändar utan bara "längsled" bränna genom "slitsarna" till drivaxlarn som till sist blir fyllda (slitsarna).

Vi tog svetspinnar som har en något mer flexibel karaktär (minns inte vad de hette). Jag hoppas att mina axlar kommer att hålla- man har ju inget vrid att snacka om= 107NM vid 8500rpm och 153hk vid 11000rpm. thumbs down

Ingen av de som jag känner har haft problem med att det spricker vid svetsen utan problemet har varit att rörhylsan har varit i för klen dimention, så det har vridigt sig ca 4,5varv och sedan gått av. Detta hände både Matte med Cobran och Fredrik Kronberg med en 400hk turbo BMW M10 02:a även han med dragradialer.


Exakt så menade jag thumbs up
Körde dom/du med full längd på rören? dvs så långa rör som det gick? eller korta snuttar så att axeln har en chans att kunna vrida sig?

Jag har även sett en kille som vridit av en axel som var skarvad på följade vis: dom hade tagit bort härdningen ur axeln för att sedan svarva ned den ena till halva dimentionen typ 15mm långt, för att sedan borra motsvarade dimention i den andra biten.
Pressa ihop dom med varandra och sedan TIG svetsa skarven.
Samt härdat om axeln efter operationen.
Axeln gick av andra repan på tullinge med vanliga gatdäck (corsa turbo ca 250hk).
Axeln gick av precis brevid den snygga svetsen.
Jag hjälpte killen att migga ihop axeln så att han kom hem till Östersund

I alla fall där axeln gått av så har den inte förstört något utan endast snurrat i hylsan.
Det måste väl kännas lite tryggare? thumbs up




Den korta axel har hylsan nästan från sida till sida- var tvungen att kapa av lancia axeln nästan vi knuten för att standard sitter det ett fastpressat rör där, medans den längre var vi tvungna att ta bort splinesen på bmw axeln och samma på lancians. Detta medförde att hylsan blev ca 25cm av totalt ca 50cm. Lancians axlar var inte härdade förutom ythärdade runt splinesen, samma som bmw:ns 323 axlar- fast de var i en grövre dimention. Båda gick bra att svarva i. Skulle jag nu köra av en axel så händer inte mer än att det bara snurrar runt i hylsan= tappar drivningen.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Allmänt banåkaforum
Skarva drivaxlar (splittad tråd)
2 besök senaste veckan (3560 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande