Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1831 besök totalt |
Bilklubbsmöte på Knutstorp och generella klubbfrågor
Min fru och jag var på tur i Skåne med Porschen på lördagseftermiddagen och visst tänkte jag att jag hinner nog in och titta till "den andra klubbens polare" en liten stund. Oj här ligger ju Knutstorp sa jag till min fru ![]() ![]() Förvånat tyckte jag nog att det var lite väl mycket för att smyga in en kort halvtimme. Efter en stunds dividerande om hur fina bilar det var där nere så sträckte jag mig efter startnyckeln och meddelade att jag inte var intresserad att betala 300 spänn för en halvtimmes titt. Då sträckte han storstilat fram handen och meddelade att han kunde göra ett undantag och bjuda på inträdet. Det var på alla sätt ett fantastiskt möte med många fina bilar, en hel del kände jag igen härifrån rejsa.nu, andra var vänners bilar. I efterhand har jag hört att inträdesavgifterna har tidigare under lördagen för icke medlemmar legat varierat på 250 till 400 kronor. Prissättningen och val om man vill ha ett slutet eller öppet möte är ju givetvis fritt för varje klubb att besluta. Är det kanske så att Porscheklubben är fel ute som inte tar inträde till aktiviteter och att alla andra klubbar gör det? Vad med återväxten i klubbarna, hur går det med den om aktiviteterna är slutna. Är inte en stor del att träffas och ha kul, att bygga intresse hos besökarna, "titta hur kul vi har det", och därigenom att värva nya medlemmar till klubben? Hur gör ni i de andra klubbarna? /Anders P.S. sen tycker jag att man borde kunna lösa ett frivilligt medlemskap till rejsa.nu och bli belönad med en liten digital "medlems pin" vid sin signatur. Att ideellt lägga ner ett så stort jobb på rejsa som Magnus gör borde på något sätt ge en stadig intäkt och inte bara baseras på bidrag när någon ny hårddisk skall köpas in. Edit: har "avkönat" vilken bilklubb som höll mötet p.g.a. eventuella legala återverkningar. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Vi har missat varandra med någon minut
![]() ![]() |
||
Hur mycket är medlemsavgiften i Porscheklubben ?
BMW CS har 400 Kr/år i medlemsavgift. Att bjuda in publik (icke medlemmar) hade inneburit en merkostnad för BMW CS då banägaren hade begärt ett högre pris. Att sedan nyfikna icke medlemmar hade kommit in gratis medan medlemmar betalar hade säkert skapat en hel del diskussion. Ett samarbete mellan klubbarna är det säkert ingen som hade protesterat mot då rena ockerhyrorna begärs numera. _________________ BMW MC-klubben |
||
Porsche Club Sverige tar 600 kr/år. Men det var inte riktigt det som var meningen med min fråga även om det möjligtvis finns ett samband. Ingen av klubbarna bjuder väl in genom annonser i dagspress etc. utan här handlar det väl istället om att stänga av aktiviteten för icke klubbmedlemmar. Därigenom undrar jag om man inte missar möjligheten att hitta intresse hos potentiellt blivande medlemmar. Återigen är det varje klubbs egen strategi och rättighet att välja sätt om hur man finansierar sin verksamhet och träffar. Jag menar ingen negativ kritik i min fråga, jag blev bara så förvånad vid insläppet och hade nog mer haft förståelse för att mötet var en sluten aktivitet för medlemmar i klubben. Själv anser jag att vi behöver bli ännu mer säljande och lockande för att säkra återväxten inom märkesklubbarna. En viktig pelare för intresset är den sammanlänkande rejsa.nu, bra jobbat Magnus. Mötet som sådant verkade, på den korta stund jag var där, vara mycket proffesionellt genomfört och där fanns mycket att ta visdom av. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Måste bara fråga en sak...
när var detta ? Var det kanske den 2-dagars träffen för några veckor sedan ? Svenska klubbar har inte rätt att ta ut entre av besökare. Detta kräver ett extra tillstånd av dels Länsstyrelsen & även från banägaren/uthyraren. Jag har varit på MASSOR av olika bilklubbsevenemang på Knutstorp under de senaste 20 åren.. Har ALDRIG betalat entre. Har aldrig heller stått nån vakt vid grindarna. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Jag skulle ALDRIG betala för att kolla på en bandag med Porsche cluben. Skulle avsluta medlemskapet också om de skulle komma på en så gniden grej!!
Det är inte STCC vi håller på med, betala ska de som använder eventet göra. För att få folk intresserade av märket och för klubben så är det självklart att det ska vara gratis för åskådare. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Jag håller nog med föregående talare, ska jag betala så ska det innebära nån typ av körning för egen del.
Att bara titta på ska vara gratis. (således tittar jag bara på motortävlingar där jag får fribiljett eller inträdet är gratis, SLC ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
964RS,
Jag läser inte att du var negativ till träffen utan ville jämföra vad medlemsavgifterna var bara ![]() Ring Knutstorp var för medlemmar i BMW Club Schweden, och inbjudna gäster enbart. Dessutom var det inte "en bandag" utan en helg med olika arrangemang på och av banan. Vad det gäller BMW Sport Club så har jag aldrig upplevt att nyfikna inte har fritt fått stilla sin hunger på våra arrangemang. Återväxten till klubbarna hämmas enligt mig främst utav ockerhyrorna som banägarna begär i dag. På något sätt måste klubbarna finansiera denna kostnad. Tyvärr oftast direkt via medlemmarna. En helg på tex Ring Knutstorp med extra avgifter på allt du kan tänka dig är hutlöst dyrt. Hur många potentiella, eller existerande medlemmar kommer att visa fortsatt intresse när träffavgifterna tvingas att höjas varje säsong ? Säljarens marknad i dag. Även om banhyrorna höjs märks ingen förbättring av servicen/produkten som erbjuds > ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||
Jag tycker inte bankörning är dyrt i Sverige! Visst, GRC:s 1800:- är kanske lite högt men å andra sidan får man ju åka till man kräks
![]() Men nu var det väl frågan om att ta ut avgift för att komma dit som åskådare? /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Hej Hobbe,
Att det är dyrt att hyra en bana eller för den delen en del av ett flygfält kan vi nog alla hålla med om, tyvärr är det inte billigare i de flesta länder utanför vårt lands gränser. Säljarens marknad gäller verkligen. Det är därför ännu viktigare att hitta ännu fler medlemmar och även hitta andra intäkter, då menar jag sponsorsintäkter, företag som gärna vill synas i samband med den respektive klubbens träff men aldrig att stänga ute den nyfikne som kanske drömmer om att skaffa just en sådan bil och bli medlem en dag. /Anders Jag uppfattade inte att du tyckte jag var negativ, jag ville bara förtydliga mig. ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Dubbelpost, borttagen...
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
CAR (Club Alfa Romeo) tar 500:- per banmöte ifall man skall köra. gratis ifall man bara skall vara åskådare (eller åker som passagerare i någon bil)
Det finns också årskort för 1500:- som gäller på alla banmöten som CAR anordnar. 500 gäller ifall man är föranmäld och har betalt in i förväg på Postgiro, det blir dyrare ifall man kommer oanmäld. Och dyrast är om man kör icke alfa och är oanmäld. Icke alfor är inte alltid tillåtet (att köra på banan med) men det framgår alltid i förväg på webben. och man ar alltid välkommen att komma och titta även om man kör 245'a. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Jag tycker klubbar kan släppa in nyfikna på banträffar fritt om säkerheten efterföljs, och banägaren inte kräver betalt för detta insläpp.
Gällande BMW Sport Club (2005): Medlemsavgift 300 Kr/år och 350 Kr/banträff. Ingen föranmälan behövs. BMW Cup deltävlingar, och gatbilskörning varje banträff. Klubbmedlemmarna tar själva hand om funktionärsarbetet En märkesbunden klubb, även om det går att vara medlem utan att äga en BMW. Nyfikna brukar gärna ta sig en titt utan krav på inträde eller bilmärke. Tråden behöver inte enbart handla om fritt inträde, eller ? ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||
Nu vet jag inte hur det gick, men en av medlemmarna här på rejsa.nu skulle fått besök av sina föräldrar som ville kika på den enda klubbtävlingen inom vettig radie från hemmet. Jag vill minnas att de avstod eftersom de fick besked om att betala 450,-/pers i inträde! Visserligen skulle middagen på kvällen ingå, men är man inte intresserad av att delta i den är det ju en förhållandevis klen tröst.
Jag framförde också det viktiga med att säkra tillväxten inom klubben och fick då svaret att man inte hade kunnat mäta någon ökad medlemstillströmning i samband med förra årets banträff på Knutstorp. Detta borde rimligen vara svårt att mäta då många antagligen inte löser medlemskap omedelbart utan kanske väntar både en eller ett par månader, kanske till 1/1 året efter för att få ett helt kalenderår? Hur som helst, marknadsföring går ut på att visa upp vad man har att erbjuda. Oavsett om man säljer medlemsskap i en klubb eller en revolutionerande mirakeltrasa! För övrigt har banhyrorna spårat ut fullständigt, fick höra att det kostade nära klubben nära 200.000,- att arrangera helgen och själva asfaltsträckningen utgjorde nästan hälften av detta. Någon som har koll på siffrorna får gärna rätta mig om jag har fel. |
||
Nedan är från Rolf Carsten som är kassör i Club Alfa Romeo ang en liknande fråga. Extra kostnaderna förutom banhyran gäller ifall man har någon SBF sanktionerad tävling under dagen. Annars är det upp till arrangören att bestämma själv ifall man vill ha inhyrd rescue/flaggvakter eller ej.
"Gotland t ex 35.000 ca. Karlskoga 27.000. Knutstorp 35.000 ungefär så. Sen tillkommer vid CAR Challenge ca 16.000 för räddningspersonal + 4.000 för ambulans. om man inte kör tävling dvs i alla klasser men inte CAR Challenge så krävs åtminstone ambulansen. Allt enligt SBF's regler. Det betyder att den totala kostnaden ligger på 47.000 - 56.000 per CAR Challenge möte och 31.000-40.000 om vi inte tävlar. Det krävs alltså minst 60-90 startande..... Nu köper ju ett 20-tal, framförallt Challenge-gänget s k bankort som ger dem startmöjlighet på alla banmöten för 1.500:-. Varav man lätt förstår att klubben i mycket hög grad subventionerar banåkandet. Så ta chansen. Det finns inget billigare sätt att få åka och ha roligt i Sverige. På ett lagligt sätt. " _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Jag är rätt ofta en sån där nyfiken du pratar om ![]() I morgon ska jag vara nyfiken på en kanonträff på Sturup ![]() |
||
Stacke,
Bara för att klargöra: BMW Sport Club tar inte betalt för en titt på våra arrangemang. Har du synpunkter på Knutan så kontakta BMW Club Schweden som var arrangör, BMW Sport Club hjälpte till med bankörningen. _________________ BMW MC-klubben |
||
om det kördes tävling under träffen, arrangerad av SBF ansluten klubb och man tog betalt av besökare får vi verkligen hoppas att man sökt tillstånd hos SBF för publiktävling. I annat fall äger man INTE ens rätten att ta betalt av publiken. Var det endast klubbmedlemmarnas fria åkning kommer saken i ett annat läge.
Då kan man mer fundera över vad aktuell klubb och dess medlemmar vill ha för relation till sin omvärld inklusive bil- och märkesentusiaster. Ärligt talat: Att ta betalt av publik på en klubbträff luktar inte så lite storhetsvansinne och självgodhet. ![]() ![]() ![]() Den attityden trodde jag för länge sedan man insett tillhör en förgången tid. Priset skiljer sig ju inte så speciellt mycket från ett STCC besök, vid vilket man brukar gnälla över priserna. I SLC får man alltid också se RIKTIG racing helt gratis som publik, inklusive att vandra runt i depån. Hoppas verkligen den aktuella märkesklubben bjöd betalande besökare på något som som motsvarade värdet av entrepriset. Allt annat är enbard synnerligen dålig PR för bilhobbyn. Sådant behöver inte den här hobbyn! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Så rätt, så rätt! ![]() Synd att inte fler tar tillfället i akt att lära känna sin bil på detta sättet. Apropå att ta "inträde" till banmötet så tycker jag att om någon bilintresserad vill komma och fota eller bara kolla in bilarna tycker jag det verkar gnidet att ta betalt för detta... _________________ ![]() Peter Bouveng 964 C4 Cab '90 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1831 besök totalt |