|
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 103

14 Sep 2005 19:27
bert1 skrev: | lite ot
Hur räknar man ut vilken klass ens bil ska gå i, har inte riktigt fattat excel arket.....
bilen i fråga är en bertone som väger ca 970kg och har ca 160hk
Tomas |
Der kan komme mange og lange forklaringer på detta men generelt er det bilens vikt + driver (100kg) divided / med motorens effekt (om den er utrimmat) = 970 + 100 / 160 = 6,68 = Klass B
_________________ Stefan Winquist
|
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292

14 Sep 2005 19:30
bert1 skrev: | lite ot
Hur räknar man ut vilken klass ens bil ska gå i, har inte riktigt fattat excel arket.....
bilen i fråga är en bertone som väger ca 970kg och har ca 160hk
Tomas |
Ladda ner detta programmet så går det som en dans: http://www.utzon.se/gamla/Roadsport/Road2.exe
Lycka till.
_________________ Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
|
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201

14 Sep 2005 19:30
ok men bilen har ca 132hk original resten är alltså trimm hur räknar man då?
och förarens vikt hrm jag väger bara 70kg ska man ändra det värdet eller?
Tacksam för svar
Tomas
_________________ Tomas Palmlöf / Esther 001
|
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201

14 Sep 2005 19:31
hrm jobbar i Mac världen så det programmet funkar tyvärr ej
Tomas
_________________ Tomas Palmlöf / Esther 001
|
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 103

14 Sep 2005 19:31
bert1 skrev: | ok men bilen har ca 132hk original resten är alltså trimm hur räknar man då?
och förarens vikt hrm jag väger bara 70kg ska man ändra det värdet eller?
Tacksam för svar
Tomas |
Förans vikt angivat altid til 100kg
om du trimmer på en 1600cc motor hamner du også i Klass B, medmindre du ligger 60-65Kg i bilen
_________________ Stefan Winquist
|
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292

14 Sep 2005 19:33
bert1 skrev: | ok men bilen har ca 132hk original resten är alltså trimm hur räknar man då?
och förarens vikt hrm jag väger bara 70kg ska man ändra det värdet eller?
Tacksam för svar
Tomas |
Väger bilen 970 utan dig så lägger du till din vikt och hamnar på 1040 kg.
Sen kryssar du inte i att bilen omodifierad utan läggar in cc på ca 1962, om jag inte minns helt fel.
Den bilen hamnar i B. Det gjorde jag med en gång i tiden. Inte kul alls.
_________________ Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
|
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201

14 Sep 2005 19:35
ok så min bil är en sk B-bil?
Tacl för alla svar
_________________ Tomas Palmlöf / Esther 001
|
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 103

14 Sep 2005 19:36
Faktisk går det at komma i Klass C om du bare inta har variable kamaxler ....skulle jeg mene
_________________ Stefan Winquist
|
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 103

14 Sep 2005 19:37
_________________ Stefan Winquist
|
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292

14 Sep 2005 19:41
Senast ändrad av Goran, 14 Sep 2005 19:52, ändrad totalt 3 gånger
Winquist skrev: | bert1 skrev: | ok men bilen har ca 132hk original resten är alltså trimm hur räknar man då?
och förarens vikt hrm jag väger bara 70kg ska man ändra det värdet eller?
Tacksam för svar
Tomas |
Förans vikt angivat altid til 100kg
om du trimmer på en 1600cc motor hamner du også i Klass B, medmindre du ligger 60-65Kg i bilen  |
Nej, det är fel. Förarens vikt är hans faktiska vikt och ingen generell 100 kg gräns. Barlastningen får max vara 50 kg i max 25 kg "klumpar" i Roadsport, men 100 kg generellt.
Sen är man kanske en barlast i sig, men på Svenska betyder inte det föraren.
_________________ Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
|
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201

14 Sep 2005 19:41
Hrm variabla kammar vad menar ni?
T
_________________ Tomas Palmlöf / Esther 001
|
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292

14 Sep 2005 19:48
bert1 skrev: | Hrm variabla kammar vad menar ni?
T |
Enormt OT nu.
Magnus Thome kanske ska ta bort delar av slutet och flytta till Roadsport forumet?
_________________ Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
|
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201

14 Sep 2005 19:51
Tack alla för de bra svaren och jätte flåt för jag sabba tråden
_________________ Tomas Palmlöf / Esther 001
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217

14 Sep 2005 20:14
NiklasFalk skrev: | Kan man inte vara med själv så får man skicka med kameran (Mustek DV5000)
Racet sett från Josens vita Miata 73MB, 16 minuter
Ska bara konvertera tidsträning två oxå (lite trevliga bredhas där ) | Back on topic,
Fick äntligen ut 10 minuer av Tidsträning 2.
Tidsträning 2 sett från Josens vita Miata 52MB, 10 minuter.
Nån som har ett bra tips på videoredigeringsprogram som kan hantera stora obra asf-filer? Inget av de jag testat (WMM, Ulead VS6) fungerade vettigt.
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

14 Sep 2005 20:40
Pär Hylander skrev: |
Däremot så jag blivit ifrånaccad av en annan Roadsport C bil, men jag är inte speciellt intresserad av att tala om vilken. |
Visste inte hur tusan jag skulle skriva det där, men afaik så är det ingen rejsaskribent. Vill ändå inte skriva vilket ekipage det var för det blir såna spekulationer och insinuationer om ojuste trim
_________________ Pär Hylander
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217

14 Sep 2005 20:52
Det finns ju detta att stödja sig på om man vill leva rövare som besiktningsman/tävlingsledning Sportvagnsregelementet, RoadSport, angående Ej Modifierad Motor skrev: | om effektangivelsen i bilens besiktningsinstrument uppenbarligen är felaktig får tävlingsledningen
tillämpa realistisk effekt. | Men prispengarna är ju inte så stora så det är ju bara på skoj (och en herrans massa prestige ).
Undrar hur diskussionerna går i SPVM? Där verkar det ju inte vara så blodigt med "besiktningsbarheten". Men där är det lätt att hålla koll på RoadSport C, alla tre...
|
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755

14 Sep 2005 21:56
Senast ändrad av Bengt Metz, 16 Sep 2005 16:23, ändrad totalt 1 gång
Bertone
Hej Thomas
Motorn får ej vara ändrad alls om den skall räknas som omodifierad.
Fritt valt Insugsfilter och avgassystem är tillåtet.
Föraren i den röda alfan sade att motorn hade 144hk, jag förutsätter att det är en orörd originalmotor, då
skall den väga minst 1008 kg för att gå in i Roadsport C inkl förare.
/ Bengt Metz
_________________ Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
|
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755

14 Sep 2005 22:47
Senast ändrad av Bengt Metz, 16 Sep 2005 16:24, ändrad totalt 4 gånger
Sista inlägget
Sista inlägget för mig i denna tråd
Till Anders Hofverberg
nej min motor är inget hopplock från olika bilar (men ändå ett hopplock från en vanlig Ford Escort, en svinaktigt dyr Ford GT kam som kommer från en Formel Ford handlare, en förgasare från en Ford Siera, OSV) den motor bilen är registreringsbesiktigad med och som jag kör med, heter
Ford Escort GT 62 KW=84,32 HK DIN, tror att motorn satt i Ford Escort Mexico, tror tom att det fanns en bil som hette Ford Escort Sport.
På Fordspråk heter motorn Ford OHV motor eller Crossflow, Xflow,X-flow eller Kentmotor
I min svenska Ford verkstadshandbok står 1,6liter 2-portsförgasare
Edit Till Dennis Kullman
Nej min bil är ingen Replika eller Lotus
det är en Caterham Superlight registreringsbesiktigad 2001
Lotus seven klubben har medlemmar som äger (eller inte äger) Lotus Sevenbilar OCH Caterhams
Till Patrik Rydh
Vilken sjuebil menar du??
om du menar Peters så har den en Ford Zetec 105hkr från en Ford escort (vågar vi gissa på 1600cc), deras bil väger utan förare ca 500kg sa dom, 205 breda däck därför, hamnar den bilen i Roadsport B.
Den skall väga minst 573kg inkl förare i Roadsport B
/ Bengt Metz
_________________ Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
|
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292

15 Sep 2005 05:54
Re: Sista inlägget
Bengt Metz skrev: |
Till Goran obradovic
Nej min bil är ingen Replika eller Lotus
det är en Caterham Superlight registreringsbesiktigad 2001
Lotus seven klubben har medlemmar som äger (eller inte äger) Lotus Sevenbilar OCH Caterhams |
Fast du menar Dennis Kullman... Likheten är förstås slående. Lika snygga.
_________________ Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
|
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755

15 Sep 2005 06:16
Goran
Sorry Goran
Jag har editerat
/ Bengt Metz
_________________ Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
|
Peter A
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 24

15 Sep 2005 17:09
Re: Sista inlägget
Bengt Metz skrev: | Vilken sjuebil menar du??
om du menar Peters så har den en Ford Zetec 105hkr från en Ford escort (vågar vi gissa på 1600cc), deras bil väger utan förare ca 500kg sa dom, 205 breda däck därför, hamnar den bilen i Roadsport B.
Den skall väga minst 573kg inkl förare i Roadsport B
/ Bengt Metz |
Hej Bengt!
Allt rätt utom gissningen Hans och min bil har faktiskt en 1.8l Zetec på 105hk. Det är samma motor som den 1.8l/130hk motorn som sitter i tex FF och RS1800 bilarna, men med andra kamaxlar och utan oljesprut på kolvarna. 105 hästars motorn är nog den vanligaste (=billigare!!) 1.8l zetecen eftersom den sitter i de flesta escorterna med zetec.
/Peter
_________________ Peter Aulin
|
|