Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
18656 besök totalt
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 103



bert1 skrev:
lite ot
Hur räknar man ut vilken klass ens bil ska gå i, har inte riktigt fattat excel arket.....
bilen i fråga är en bertone som väger ca 970kg och har ca 160hk


Tomas


Der kan komme mange og lange forklaringer på detta men generelt er det bilens vikt + driver (100kg) divided / med motorens effekt (om den er utrimmat) = 970 + 100 / 160 = 6,68 = Klass B

_________________
Stefan Winquist
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



bert1 skrev:
lite ot
Hur räknar man ut vilken klass ens bil ska gå i, har inte riktigt fattat excel arket.....
bilen i fråga är en bertone som väger ca 970kg och har ca 160hk


Tomas


Ladda ner detta programmet så går det som en dans: http://www.utzon.se/gamla/Roadsport/Road2.exe

Lycka till.

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



ok men bilen har ca 132hk original resten är alltså trimm hur räknar man då?
och förarens vikt hrm jag väger bara 70kg ska man ändra det värdet eller?

Tacksam för svar

Tomas

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



hrm jobbar i Mac världen så det programmet funkar tyvärr ej



Tomas

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 103



bert1 skrev:
ok men bilen har ca 132hk original resten är alltså trimm hur räknar man då?
och förarens vikt hrm jag väger bara 70kg ska man ändra det värdet eller?

Tacksam för svar

Tomas


Förans vikt angivat altid til 100kg

om du trimmer på en 1600cc motor hamner du også i Klass B, medmindre du ligger 60-65Kg i bilen

_________________
Stefan Winquist
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



bert1 skrev:
ok men bilen har ca 132hk original resten är alltså trimm hur räknar man då?
och förarens vikt hrm jag väger bara 70kg ska man ändra det värdet eller?

Tacksam för svar

Tomas


Väger bilen 970 utan dig så lägger du till din vikt och hamnar på 1040 kg.
Sen kryssar du inte i att bilen omodifierad utan läggar in cc på ca 1962, om jag inte minns helt fel.
Den bilen hamnar i B. Det gjorde jag med en gång i tiden. Inte kul alls.

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



ok så min bil är en sk B-bil?


Tacl för alla svar

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 103



Faktisk går det at komma i Klass C om du bare inta har variable kamaxler ....skulle jeg mene

_________________
Stefan Winquist
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 103



....om bilen vejer 1067Kg med dig i

_________________
Stefan Winquist
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Winquist skrev:
bert1 skrev:
ok men bilen har ca 132hk original resten är alltså trimm hur räknar man då?
och förarens vikt hrm jag väger bara 70kg ska man ändra det värdet eller?

Tacksam för svar

Tomas


Förans vikt angivat altid til 100kg

om du trimmer på en 1600cc motor hamner du også i Klass B, medmindre du ligger 60-65Kg i bilen


Nej, det är fel. Förarens vikt är hans faktiska vikt och ingen generell 100 kg gräns. Barlastningen får max vara 50 kg i max 25 kg "klumpar" i Roadsport, men 100 kg generellt.
Sen är man kanske en barlast i sig, men på Svenska betyder inte det föraren.

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



Hrm variabla kammar vad menar ni?


T

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



bert1 skrev:
Hrm variabla kammar vad menar ni?


T


Enormt OT nu.
Magnus Thome kanske ska ta bort delar av slutet och flytta till Roadsport forumet?

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



Tack alla för de bra svaren och jätte flåt för jag sabba tråden



_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



NiklasFalk skrev:
Kan man inte vara med själv så får man skicka med kameran (Mustek DV5000)

Racet sett från Josens vita Miata 73MB, 16 minuter
Ska bara konvertera tidsträning två oxå (lite trevliga bredhas där )
Back on topic,

Fick äntligen ut 10 minuer av Tidsträning 2.
Tidsträning 2 sett från Josens vita Miata 52MB, 10 minuter.

Nån som har ett bra tips på videoredigeringsprogram som kan hantera stora obra asf-filer? Inget av de jag testat (WMM, Ulead VS6) fungerade vettigt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:


Däremot så jag blivit ifrånaccad av en annan Roadsport C bil, men jag är inte speciellt intresserad av att tala om vilken.


Visste inte hur tusan jag skulle skriva det där, men afaik så är det ingen rejsaskribent. Vill ändå inte skriva vilket ekipage det var för det blir såna spekulationer och insinuationer om ojuste trim

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Det finns ju detta att stödja sig på om man vill leva rövare som besiktningsman/tävlingsledning
Sportvagnsregelementet, RoadSport, angående Ej Modifierad Motor skrev:
om effektangivelsen i bilens besiktningsinstrument uppenbarligen är felaktig får tävlingsledningen
tillämpa realistisk effekt.
Men prispengarna är ju inte så stora så det är ju bara på skoj (och en herrans massa prestige ).

Undrar hur diskussionerna går i SPVM? Där verkar det ju inte vara så blodigt med "besiktningsbarheten". Men där är det lätt att hålla koll på RoadSport C, alla tre...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Bertone

Hej Thomas

Motorn får ej vara ändrad alls om den skall räknas som omodifierad.

Fritt valt Insugsfilter och avgassystem är tillåtet.

Föraren i den röda alfan sade att motorn hade 144hk, jag förutsätter att det är en orörd originalmotor, då

skall den väga minst 1008 kg för att gå in i Roadsport C inkl förare.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Sista inlägget

Sista inlägget för mig i denna tråd

Till Anders Hofverberg
nej min motor är inget hopplock från olika bilar (men ändå ett hopplock från en vanlig Ford Escort, en svinaktigt dyr Ford GT kam som kommer från en Formel Ford handlare, en förgasare från en Ford Siera, OSV) den motor bilen är registreringsbesiktigad med och som jag kör med, heter
Ford Escort GT 62 KW=84,32 HK DIN, tror att motorn satt i Ford Escort Mexico, tror tom att det fanns en bil som hette Ford Escort Sport.
På Fordspråk heter motorn Ford OHV motor eller Crossflow, Xflow,X-flow eller Kentmotor
I min svenska Ford verkstadshandbok står 1,6liter 2-portsförgasare

Edit Till Dennis Kullman
Nej min bil är ingen Replika eller Lotus
det är en Caterham Superlight registreringsbesiktigad 2001

Lotus seven klubben har medlemmar som äger (eller inte äger) Lotus Sevenbilar OCH Caterhams

Till Patrik Rydh
Vilken sjuebil menar du??
om du menar Peters så har den en Ford Zetec 105hkr från en Ford escort (vågar vi gissa på 1600cc), deras bil väger utan förare ca 500kg sa dom, 205 breda däck därför, hamnar den bilen i Roadsport B.
Den skall väga minst 573kg inkl förare i Roadsport B

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Re: Sista inlägget

Bengt Metz skrev:

Till Goran obradovic
Nej min bil är ingen Replika eller Lotus
det är en Caterham Superlight registreringsbesiktigad 2001

Lotus seven klubben har medlemmar som äger (eller inte äger) Lotus Sevenbilar OCH Caterhams


Fast du menar Dennis Kullman... Likheten är förstås slående. Lika snygga.

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Goran

Sorry Goran

Jag har editerat

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Peter A
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 24



Re: Sista inlägget

Bengt Metz skrev:
Vilken sjuebil menar du??
om du menar Peters så har den en Ford Zetec 105hkr från en Ford escort (vågar vi gissa på 1600cc), deras bil väger utan förare ca 500kg sa dom, 205 breda däck därför, hamnar den bilen i Roadsport B.
Den skall väga minst 573kg inkl förare i Roadsport B

/ Bengt Metz


Hej Bengt!
Allt rätt utom gissningen Hans och min bil har faktiskt en 1.8l Zetec på 105hk. Det är samma motor som den 1.8l/130hk motorn som sitter i tex FF och RS1800 bilarna, men med andra kamaxlar och utan oljesprut på kolvarna. 105 hästars motorn är nog den vanligaste (=billigare!!) 1.8l zetecen eftersom den sitter i de flesta escorterna med zetec.

/Peter

_________________
Peter Aulin
Citera
Eftersnack
2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
18656 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande