| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motor till 7, Nissan 200SX
|
1, 2 >> 2910 besök totalt |
|
Detta är något som jag velat testa själv. JAg hade dock tagit en sr20det då de har mindre liten turbo och 2 dl större volym. De känns mer om en 6:a att köra än turbo 4:a. Med chip, filter, ic, grenrör, 3"-system och 1.2 bar ladd har du mellan 250-300 hk med en enormt körbart register och massor med vrid!!
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
|
Fast CA;n är väl varvvilligare och lite "rappare" på det sättet? Jag vet inte om det skulle väga upp ett smalare register, men själv är jag väldigt svag för den motorkaraktären.
Svårt val hursomhelst, vilken av motorerna man skall välja. Det har ju rasat heta debatter om det i 200sx-communityn. Båda motorerna är iaf riktigt fina. |
||||||||
|
Vad väger förresten ett seven-bygge utan motor och låda? Kan man få ned det till dryga 400Kg? Isåfall kanske det ändå inte blir så mycket mer än 600Kg totalt, med förare och allt. Har man då inget emot en turbo-motor lär det bli tokgrymt med en lagom trimmad CA eller SR. Dessutom går ju motorerna att hitta rätt billigt.
|
||||||||
|
Med risk för att låta som en gnällspik så anser jag att 250-300 turbomatade ystra hästar är rejält overkill för en bil som kanske väger 700kg inkl förare och allt. Det kommer alltså spinna hjulen upp till kanske 100km/h eller mer, åtminstone i första fyra växlarna, skulle jag gissa.
Börja med att försöka få provköra eller åka med nån Sjua av något slag, så inser man snabbt att 150hk (sug) räcker enormt långt, och 200hk på sugmotor är extrema mängder. Sen är ju det roligaste med en sjua att svänga, inte rakt fram ändå, och med en tung järnklump (med turbo+tung intercooler etc etc) inte lika rolig som en lättare bil (som dessutom går fortare på bana med betydligt färre hästar). Satsa på mindre motor och så lite sjua som möjligt, så blir det roligast.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
|
150 hk i en lätt bil ca 500 kg räcker säkert, men bakhjulsdrivna moderna bilar att plocka hela drivlinan från är ju inte så vanliga. 200 SX är bara en fundering än så länge. Annars ligger väl Opel GSI-Ford T9 bra till, men kostnadsmässigt kanske Nissan ligger bra till.
Bygget jag funderar på är en Phoenix från Stuart-Taylor, alltså ingen 7 men chassit verkar vara snarlikt. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||||||||
Då kanske du kan använda deras Miata kit.. Fanns ju en till salu för inte så länge sedan Maj som var totalkvaddad _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
En annan sak som är viktig är höjden på motorn. Man vill ju inte åka omkring med världens jättebula i huven... kostnadsmässigt finns ju alltid atlernativ, och är ju helt beroende av din egen förmåga att fabricera. Man MÅSTE inte köpa färdig sprängkåpa att docka säg Opel/T9, det går på enklare sätt. man måste heller inte köpa färdigt tråg, det är bara fram och svetsa själv, om man kan. Alltså, det går inte säga exakt vad som är bäst eller inte. Man kan bara diskutera, vilket är ju det vi gör Jag skulle inte stoppa i en turbo-maskin i min Westfield, eftersom jag anse mig har en tillräckligt läskig bil att köra utan ketchup-effekten på vanlig väg (bana är annorlunda eftersom det är kontrollerad miljö). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Där har du nog en bra poäng, fast man lär ju ha kul fram tills man dör.
Nä, sån motor kanske man bara skall tänka på om man vill vara riktigt extrem. om Johan fortfarande skulle vara intresserad kan jag dock mäta höjden på min motor(CA18DET) när jag besöker garaget nästa gång - om du är nyfiken alltså.
|
||||||||
|
Hej
I Australien byggs det Westfields med Nissan motorer http://www.westfield-sportscars.com.au/news/news05-01janfeb.pdf //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||||
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
||||||||
Min bil väger ca 700 kg med mig ombord, jag har runt 150 hkr, och skulle inte ha något emot det dubbla. vill man ha mindre effekt behöver man ju inte trampa så hårt
|
||||||||
En kompis har byggt en Seven till sin Fd chef, och i den sitter det en Bmw M10 motor med turbo.
och den är ju allt annat än slö när den får laddtryck spelar den inte nån roll vilken växel det ligger i typ...spinner hejdlöst
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
Absolut! Körde en och annan massoravpulverperkilo-bil på Gotland Ring i helgen och det fanns ju aldrig en stund då man tänkte att det var FÖR MYCKET effekt. Men 350 hk på 870 kg tomvikt var åtminstone ganska spektakulärt. Men 50 hk till skulle den mått bra av. |
||||||||
Samtidigt verkade du ha riktigt kul i lika tung bil med 147 hk... undrar vad Healyn gick på för varvtider...?
_________________ Mattias Meldert |
||||||||
|
Ingen som tar upp RB20DET? En rak sexa på 2 liter måste ju vara rätt trevlig i en seven. Har 214 hästar orginal med fina potential...RB står ju för Race Breed
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||||
Det som ofta styr motorvalet är vad man kan hitta som lägsta effekt på just den motorn och hur mycket man kan trimma upp den senare till. Annars brukar man fastna i registreringsbesiktningen för att den ger för mycket effekt per kilo på pappret. Börjar man kika på sexor eller åttor så är ju vikten oftast ganska hög så då kanske det problemet försvinner men jag skulle nog ändå föredra att ha en lättare motor. Allt annat måste ju också dimensioneras för en större och tyngre bil. Man borde dessutom få en lustig viktfördelning i en Seven med en jätteklump fram. En Seven har också ganska känsliga linjer som man inte bör förstora hursomhelst enligt mig. Det rullar många exempel som jag tycker har blivit för stora och tappat sina proportioner. Som jag förstod det så skulle trådskaparen inte bygga en ren seven utan en sevenliknande bil och det tror jag blir bättre än att bara kopiera och förstora ett redan lyckat koncept. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||
|
Egentligen är jag mer intresserad av en NA motor men möjligheten till hyffsat billig effekt frestar.
Man kanske kan börja med drifting om det går för mycket på tvären. Alexi, höjden på motorn vore intressant. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Motor till 7, Nissan 200SX
|
1, 2 >> 2910 besök totalt |
