Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motor till 7, Nissan 200SX
1, 2   >>
2910 besök totalt
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129


Trådstartare
Motor till 7, Nissan 200SX

Kan en sån motor och låda vara något för ett 7 bygge, någon som har koll på mått och vikt?

Johan Ekman

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Nu minns jag inte exakt på kilot, men jag har för mig det är... 215Kg för en CA18DET och 230Kg för en SR20DET. Inklusive låda tror jag. Kanske blir lite tungt för en sjua? Fast med lite trim lär det iof bli läskigt snabbt ändå.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Detta är något som jag velat testa själv. JAg hade dock tagit en sr20det då de har mindre liten turbo och 2 dl större volym. De känns mer om en 6:a att köra än turbo 4:a. Med chip, filter, ic, grenrör, 3"-system och 1.2 bar ladd har du mellan 250-300 hk med en enormt körbart register och massor med vrid!!

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Fast CA;n är väl varvvilligare och lite "rappare" på det sättet? Jag vet inte om det skulle väga upp ett smalare register, men själv är jag väldigt svag för den motorkaraktären.

Svårt val hursomhelst, vilken av motorerna man skall välja. Det har ju rasat heta debatter om det i 200sx-communityn. Båda motorerna är iaf riktigt fina.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Vad väger förresten ett seven-bygge utan motor och låda? Kan man få ned det till dryga 400Kg? Isåfall kanske det ändå inte blir så mycket mer än 600Kg totalt, med förare och allt. Har man då inget emot en turbo-motor lär det bli tokgrymt med en lagom trimmad CA eller SR. Dessutom går ju motorerna att hitta rätt billigt. thumbs up
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



om man bygger riktigt lätt så bör 400 gå att nå..
Jag vet sevens med MCmotor som väger runt 450 kilo å då väger en MCmotor runt 60 kilo har jag för mig....

_________________
MackeMaehlum
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Med risk för att låta som en gnällspik så anser jag att 250-300 turbomatade ystra hästar är rejält overkill för en bil som kanske väger 700kg inkl förare och allt. Det kommer alltså spinna hjulen upp till kanske 100km/h eller mer, åtminstone i första fyra växlarna, skulle jag gissa.

Börja med att försöka få provköra eller åka med nån Sjua av något slag, så inser man snabbt att 150hk (sug) räcker enormt långt, och 200hk på sugmotor är extrema mängder.

Sen är ju det roligaste med en sjua att svänga, inte rakt fram ändå, och med en tung järnklump (med turbo+tung intercooler etc etc) inte lika rolig som en lättare bil (som dessutom går fortare på bana med betydligt färre hästar).

Satsa på mindre motor och så lite sjua som möjligt, så blir det roligast.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129


Trådstartare
150 hk i en lätt bil ca 500 kg räcker säkert, men bakhjulsdrivna moderna bilar att plocka hela drivlinan från är ju inte så vanliga. 200 SX är bara en fundering än så länge. Annars ligger väl Opel GSI-Ford T9 bra till, men kostnadsmässigt kanske Nissan ligger bra till.
Bygget jag funderar på är en Phoenix från Stuart-Taylor, alltså ingen 7 men chassit verkar vara snarlikt.

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2393



Johan Ekman skrev:
150 hk i en lätt bil ca 500 kg räcker säkert, men bakhjulsdrivna moderna bilar att plocka hela drivlinan från är ju inte så vanliga. 200 SX är bara en fundering än så länge. Annars ligger väl Opel GSI-Ford T9 bra till, men kostnadsmässigt kanske Nissan ligger bra till.
Bygget jag funderar på är en Phoenix från Stuart-Taylor, alltså ingen 7 men chassit verkar vara snarlikt.

Då kanske du kan använda deras Miata kit..
Fanns ju en till salu för inte så länge sedan Maj som var totalkvaddad

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Johan Ekman skrev:
150 hk i en lätt bil ca 500 kg räcker säkert, men bakhjulsdrivna moderna bilar att plocka hela drivlinan från är ju inte så vanliga. 200 SX är bara en fundering än så länge. Annars ligger väl Opel GSI-Ford T9 bra till, men kostnadsmässigt kanske Nissan ligger bra till.
Bygget jag funderar på är en Phoenix från Stuart-Taylor, alltså ingen 7 men chassit verkar vara snarlikt.


En annan sak som är viktig är höjden på motorn. Man vill ju inte åka omkring med världens jättebula i huven...

kostnadsmässigt finns ju alltid atlernativ, och är ju helt beroende av din egen förmåga att fabricera. Man MÅSTE inte köpa färdig sprängkåpa att docka säg Opel/T9, det går på enklare sätt. man måste heller inte köpa färdigt tråg, det är bara fram och svetsa själv, om man kan. Alltså, det går inte säga exakt vad som är bäst eller inte. Man kan bara diskutera, vilket är ju det vi gör thumbs up

Jag skulle inte stoppa i en turbo-maskin i min Westfield, eftersom jag anse mig har en tillräckligt läskig bil att köra utan ketchup-effekten på vanlig väg (bana är annorlunda eftersom det är kontrollerad miljö).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Westfield skrev:
Med risk för att låta som en gnällspik så anser jag att 250-300 turbomatade ystra hästar är rejält overkill för en bil som kanske väger 700kg inkl förare och allt. Det kommer alltså spinna hjulen upp till kanske 100km/h eller mer, åtminstone i första fyra växlarna, skulle jag gissa.

Där har du nog en bra poäng, fast man lär ju ha kul fram tills man dör.
Nä, sån motor kanske man bara skall tänka på om man vill vara riktigt extrem.

om Johan fortfarande skulle vara intresserad kan jag dock mäta höjden på min motor(CA18DET) när jag besöker garaget nästa gång - om du är nyfiken alltså.
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Hej


I Australien byggs det Westfields med Nissan motorer

http://www.westfield-sportscars.com.au/news/news05-01janfeb.pdf


//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Alexi Törnqvist skrev:
Vad väger förresten ett seven-bygge utan motor och låda? Kan man få ned det till dryga 400Kg? Isåfall kanske det ändå inte blir så mycket mer än 600Kg totalt, med förare och allt. Har man då inget emot en turbo-motor lär det bli tokgrymt med en lagom trimmad CA eller SR. Dessutom går ju motorerna att hitta rätt billigt. thumbs up
Hej min seven med honda mc motor väger runt 470 motor har 165hk och den går rätt så ok.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Alexi Törnqvist skrev:
Westfield skrev:
Med risk för att låta som en gnällspik så anser jag att 250-300 turbomatade ystra hästar är rejält overkill för en bil som kanske väger 700kg inkl förare och allt. Det kommer alltså spinna hjulen upp till kanske 100km/h eller mer, åtminstone i första fyra växlarna, skulle jag gissa.

Där har du nog en bra poäng, fast man lär ju ha kul fram tills man dör.
Nä, sån motor kanske man bara skall tänka på om man vill vara riktigt extrem.

om Johan fortfarande skulle vara intresserad kan jag dock mäta höjden på min motor(CA18DET) när jag besöker garaget nästa gång - om du är nyfiken alltså.



Min bil väger ca 700 kg med mig ombord, jag har runt 150 hkr, och skulle inte ha något emot det dubbla.

vill man ha mindre effekt behöver man ju inte trampa så hårt

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Westfield skrev:
Med risk för att låta som en gnällspik så anser jag att 250-300 turbomatade ystra hästar är rejält overkill för en bil som kanske väger 700kg inkl förare och allt. Det kommer alltså spinna hjulen upp till kanske 100km/h eller mer, åtminstone i första fyra växlarna, skulle jag gissa.

En kompis har byggt en Seven till sin Fd chef, och i den sitter det en Bmw M10 motor med turbo.
och den är ju allt annat än slö när den får laddtryck spelar den inte nån roll vilken växel det ligger i typ...spinner hejdlöst

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus L skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Westfield skrev:
Med risk för att låta som en gnällspik så anser jag att 250-300 turbomatade ystra hästar är rejält overkill för en bil som kanske väger 700kg inkl förare och allt. Det kommer alltså spinna hjulen upp till kanske 100km/h eller mer, åtminstone i första fyra växlarna, skulle jag gissa.

Där har du nog en bra poäng, fast man lär ju ha kul fram tills man dör.
Nä, sån motor kanske man bara skall tänka på om man vill vara riktigt extrem.

om Johan fortfarande skulle vara intresserad kan jag dock mäta höjden på min motor(CA18DET) när jag besöker garaget nästa gång - om du är nyfiken alltså.



Min bil väger ca 700 kg med mig ombord, jag har runt 150 hkr, och skulle inte ha något emot det dubbla.

vill man ha mindre effekt behöver man ju inte trampa så hårt


Absolut!

Körde en och annan massoravpulverperkilo-bil på Gotland Ring i helgen och det fanns ju aldrig en stund då man tänkte att det var FÖR MYCKET effekt. Men 350 hk på 870 kg tomvikt var åtminstone ganska spektakulärt. Men 50 hk till skulle den mått bra av.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Kraniel skrev:
Magnus L skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Westfield skrev:
Med risk för att låta som en gnällspik så anser jag att 250-300 turbomatade ystra hästar är rejält overkill för en bil som kanske väger 700kg inkl förare och allt. Det kommer alltså spinna hjulen upp till kanske 100km/h eller mer, åtminstone i första fyra växlarna, skulle jag gissa.

Där har du nog en bra poäng, fast man lär ju ha kul fram tills man dör.
Nä, sån motor kanske man bara skall tänka på om man vill vara riktigt extrem.

om Johan fortfarande skulle vara intresserad kan jag dock mäta höjden på min motor(CA18DET) när jag besöker garaget nästa gång - om du är nyfiken alltså.



Min bil väger ca 700 kg med mig ombord, jag har runt 150 hkr, och skulle inte ha något emot det dubbla.

vill man ha mindre effekt behöver man ju inte trampa så hårt


Absolut!

Körde en och annan massoravpulverperkilo-bil på Gotland Ring i helgen och det fanns ju aldrig en stund då man tänkte att det var FÖR MYCKET effekt. Men 350 hk på 870 kg tomvikt var åtminstone ganska spektakulärt. Men 50 hk till skulle den mått bra av.


Samtidigt verkade du ha riktigt kul i lika tung bil med 147 hk... undrar vad Healyn gick på för varvtider...?

_________________
Mattias Meldert
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Ingen som tar upp RB20DET? En rak sexa på 2 liter måste ju vara rätt trevlig i en seven. Har 214 hästar orginal med fina potential...RB står ju för Race Breed

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

malfunkshun skrev:
Ingen som tar upp RB20DET? En rak sexa på 2 liter måste ju vara rätt trevlig i en seven. Har 214 hästar orginal med fina potential...RB står ju för Race Breed



Det som ofta styr motorvalet är vad man kan hitta som lägsta effekt på just den motorn och hur mycket man kan trimma upp den senare till. Annars brukar man fastna i registreringsbesiktningen för att den ger för mycket effekt per kilo på pappret.

Börjar man kika på sexor eller åttor så är ju vikten oftast ganska hög så då kanske det problemet försvinner men jag skulle nog ändå föredra att ha en lättare motor. Allt annat måste ju också dimensioneras för en större och tyngre bil.
Man borde dessutom få en lustig viktfördelning i en Seven med en jätteklump fram.

En Seven har också ganska känsliga linjer som man inte bör förstora hursomhelst enligt mig. Det rullar många exempel som jag tycker har blivit för stora och tappat sina proportioner. Som jag förstod det så skulle trådskaparen inte bygga en ren seven utan en sevenliknande bil och det tror jag blir bättre än att bara kopiera och förstora ett redan lyckat koncept.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129


Trådstartare
Egentligen är jag mer intresserad av en NA motor men möjligheten till hyffsat billig effekt frestar.
Man kanske kan börja med drifting om det går för mycket på tvären.
Alexi, höjden på motorn vore intressant.

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Johan Ekman skrev:
Alexi, höjden på motorn vore intressant.

Skrik på mig om du inte fått måttet efter helgen(jag är lite halvsenil ibland).
Citera
Skruva banåkabil
Motor till 7, Nissan 200SX
1, 2   >>
2910 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande