Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (7006 totalt) |
Nu går det att bygga en Roadsport Cobra igen...........synd att det aldrig kommer att ske.....från min sida, eftersom Roadsport är bojkottad.....
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det närmar sig, förslaget för 04 ser ut så här:
EFFEKTTILLÄGG Däcksbredd: 5% effekttillägg per /10 mm utöver grundbredd, enligt nedanstående tabell Tävlingsvikt under 600 kg: grundbredd 185 mm Tävlingsvikt 601 - 700 kg: grundbredd 195 mm Tävlingsvikt 701 - 800 kg: grundbredd 205 mm Tävlingsvikt 801 - 1000 kg: grundbredd 225 mm Tävlingsvikt 1001 - grundbredd Fritt _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Varför är jag inte förvånad...? Nej, man har hört ett och annat lite märkligt om MGCC och det är kanske därför SSK tar över stafettpnnen. Själv har jag dock aldrig haft några problem med dem men... Förstår dig till fullo att du tappat förtroendet för serien. Det hade nog jag också gjort... Skippa Roadsporträknaren och kolla reglementet direkt! Jag tror att anledningen till att det börjar hända saker nu är att man en dag insåg att det fanns ett mycket välkänt tyskt sportbilsmärke, vid namn Porsche, vilket var i princip orepresenterat i Roadsport eftersom deras bilar inte klassade in. För att få med även dessa bilar har reglementet anpassats lite mot PCS, t ex genom att använda samma vingreglemente. Det gör att även andra motorstarka men tunga bilar har större chans att hävda sig vilket ju är bra. Det faktum att förarrepresentanten numera heter Mats ohlsson (välkänd Porsche chaufför) verkar inte heller vara någon nackdel. Trots hård diskussion under vintern, ibland med väl otrevlig ton, lyckades han jämka ihop ett bra reglementesförslag som gjorde så många som möjligt nöjda. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Ja men det blir ju lika dumt..........ett reglemente ska inte anpassas til någon särskild bil......... > ![]() På åttitalet var de snabbaste bla. Staffan Kaiser, Örnulf Wirdheim och Jan Norgren.....(det fanns fler).....så både Porsche och Seven var representerade. Att Kaiser oftast var snabbast berodde förutom att han är en bra chafför, att han också hade tillgång till en väldigt snabb bil. och det kan man inte förhindra med ett reglemante....för att släppa upp förare som är mitt i fältet. NEJ BORT MED ALLA KLUBBUNDNA REGELSKRIVARE.........OCH FRAM MED EN KUNNIG OCH RÄTTVIS PERSON _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tävlar det gör de flesta för att vinna?
Alla kan inte vinna men för att fortsätta så bör de känna att de har en möjlighet. Vinner gör man genom två saker bättre förare och/eller bättre material. Ergo om jag kan lägga 1 miljon mer än dig på att utveckla en vinnande bil/förare så har jag ett rejält försprång. Varför skrivs regler om Hos oss tycker vi om: jänkare, v8:or, raka fyror, motorn bak, små däck våra polare som startade serien, Vi vill ha många deltagare, det går för fort/lånsamt roliga rejs etc. Stryk det som ej önskas. Allt detta kommer att manifisteras i reglerna. Vanligtvis kan man ta reda på dessa förutsättningar innan man läser reglerna och på så sätt bilda sig en uppfattning om vad som kommer att hända när man vinner ![]() I annat fall är risken stor att man byger en bil enligt reglerna och förvånas när dessa skrivs om p.ga bakomliggande faktorer. DVs Att reglerna skrivs för att göra alla rättvisa är en utopi. För så snart någon gör något tillräckligt smart som bryter mot intentionerna men ligger inom reglerna kommer de att skrivas om! Vad tar död på klasser Det finns väl två garanterade sätt att ta död på raceklasser. 1 Skriv reglerna så att en viss biltyp gynnas resultatet blir att de som byggt bil för och vinna och gör det blir sura när de blir bortrglerade ( Inte så konstigt) 2 om en biltyp är den vinnande låt reglerna vara kvar. De som alltid hamnar efter kommer att sluta eller byta klass. (Inte heller så konstigt) Det är mycket mer ovanligt att en "blandad klass blir en defacto entypsklass Till slut så blir det väl lika spännande som i gtserien dvs inte alls. Jag hävdar att utifrån ett visst reglemente finns det alltid en ultimat bil att konstruera. (lite filosofiskt detta den inneboende formen osv. för Er som kan era grekiska filosofer) När man väl kommit dit kommer man att segra sig till döds. I ditt fall butterfly så förstår jag att du struntar i Roadsport, likväl som jag förstår dem som skriver om reglementet för : jämna rejs/sina polare vi tycker mest om seven och kanske "vi tycker inte om Butterfly" ![]() Alternativet är entypsklasser som Radical Själv tycker jag att Can-Am i början var bäst med i stort sätt allt fritt. Alla serier fungerar oftast bättre i början _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Ursäkta........men jag fattar inte ett skvatt av detta inlägg........... ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Förlåt såg att det blev rörigt Försökte få med flera saker samtidigt Min reaktion var först och främst över hur taskigt du känner att bemötandet i Roadsport var! Sen försökte jag tänka till och undrar varför det blev så och varför regler skrivs om. Det var väl där det brast ![]() Men om det fanns något av vikt så är det att innan man ger sig in i en klass gäller det att förstå varför reglerna ser ut som de gör. Och vad som händer sen. ![]() Gömmer mig och funderar på hur i h-----e jag skall lyckas bära bilen över motorn > ![]() PUUH Han blev inte alltför arg! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Nej då.......varför skulle jag bli arg........ Men min åsikt är:...om man kör i en bra klass........och någon idiot skriver om reglerna.........så slutar man. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (7006 totalt) |