Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2743 totalt) |
Svarva till skeva bromsskivor
Hej, Nån som vet om det är någon vits att svarva till ett par bromsskivor som är lite skeva? Det ska tydligen finnas företag som gör detta. Blir skivorna skeva igen eller har dom redan slagit sig tillräckligt så om man fixar till dom så är dom användbara? Bör man byta bromsbelägg i samma veva, kan dessa ha tagit skada av att skivorna har varit lite skeva? Mvh _________________ Anders Berglund |
||
Hej!
Jag hade samma problem på min Porsche så därför svarvade jag skivorna fram eftersom det brukar gå bra på vanliga bilar... Det var dock bara OK tills jag gjorde en första rejäl högfartsbromsning ![]() Nu har jag köpt nya skivor o klossar istället ![]() A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Hej!
Nu ska du få lite bekräftelse; Det går verkligen jättebra att svarva om skivorna. Det har jag gjort många gånger med lyckat resultat. Så länge man lever med konceptet att rulla omkring med originalbromsar (BMW) med lite hårdare belägg där beläggen slår kvalitén på kylningen med hästlängder, får man leva med, vad skall jag säga... en viss obalans vid inbromsningarna ned mot Bredscheid ![]() Kan rekommendera Bil och industribroms på Tomtebogatan i Stockholm. Fixar till det på ett par dagar för ett par hundringar. |
||
Re: Svarva till skeva bromsskivor
Brukar gå kalas de flesta gångerna. Beror lite på hur gamla och upprostade skivorna är också, har varit med om skivor där 'skivan' lossnat från navet vid omsvarvning och en ägare blev ledsen. Hur kul hade det varit om skivan lossnat när ham bromsat ![]() Har du bromsat mycket och hårt finns risken att du glaserat beläggen lite, men några mil vanlig körning tar bort den hårda ytan normalt. _________________ Roland Johansson |
||
Vi har en jätte fiffig maskin på jobbet som man kan svarva skivorna på plats.
Maskinen har variabla infästningspunkter och passar därför dom flesta bilmodeller. ![]() ![]() ![]() /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Du är rolig du Lolle! Du kan ju alltid prova ![]() Har du muckat ännu? eller ligger du fortfarande i skogen och gräver värn? ![]() Du har inte gjort något på kadetten förståss. eller? Kul att du hittat hit föressten. Vi ses i sommar. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2743 totalt) |