| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Topplagring.. åsikter om konstruktion
|
<< 1, 2 7183 besök totalt |
|
Gotset för gängan M8:
En 8.8 får ca 17000N i förspänning Gängan har i prinsip bara tjuvspänning. A=8*pi*12 Nu ligger inte gängan riktig ända ut + div faser mm, säg 0,9 av 12 tau=17000/8/pi/12/0,9 --> tau=ca 63N/mm förhållandet drag tjuv är ca drag/3^0,5=tjuv -->63*3^0,5 --> 108N/mm dragbrottgräns Vad har ditt Al för Rm? Jag vill ha längre inspänningslängd på skruvarna _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Fråga millbro med renault 5:an hur stark topplagringen måste vara. :P den bucklades en hel del efter gotland ring. Originaltornet alltså. Så det blir helt klart lite krafter. Orig tornet är gjort av 2mm stål med några få stansade förstärkningar.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Rm ligger runt 540 MPa om man kör på 7075 aluminium. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Mitt torn är också lite deformerat, mest syns det på mina "brickor" som jag har i den nuvarande topplagringsjusteringen (ovala hål direkt i tornet) Brickorna är böjda som bananer
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
citat:
Rm ligger runt 540 MPa om man kör på 7075 aluminium. Hmm , bra matrila 12mm lär funka utan problem. Du kan ju göra en test gänga ett hål i 12mm och dra till det går sönder. Skruven skall gå av innan gängan sticker i gotset. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Nu blev jag osäker igen.. vad har 7075 för andra egenskaper?
Verkar som det är väldigt känsligt för korossion och utmattning? http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76C "Närhelst en ny användning av denna legering övervägs, och om denna användning berör särskilda egenskaper som korrosionshärdighet, seghet, utmattningshållfasthet, rekommenderas starkt att användaren rådfrågar tillverkaren för att kunna göra ett noggrant och lämpligt materialval." (står på sidan 17 i fältet till vänster) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
VFSH? Sedan är ju frågan, om aluminiumet börjar krypa upp allt för mycket i tjocklek, kan man inte nå bättre resultat med kanske marginellt högre vikt i stål istället? För stål räcker ju ca 8mm för att uppnå tillräcklig gänga. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
7075 är kanonbra konstruktionsmaterial för starka lättviktskonstruktioner (lite av typ 1a =).
Hög hållfasthet och bra utmattnigsegenskaper. Så länge man inte skall svetsa i det samt så blir det fult som f_n när man eloxerar. Uppe i fjäderbenstornen på ett rejsåk hade jag inte bekymrat mig för korrosion öht. sedan är frågan om du verkligen behöver denna kvalitet, tänk på att den är rätt jävlig att bearbeta. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
7075 är väl rätt schysst vid skärande bearbetning? Kan inte minnas att vi hade nått speciellt strul med den jämnte tex 6082. Fina ytor och det gick att bröta på rätt bra. _________________ Ragnar Burenius
|
||||
Jag tänkte mest på om man skall lira med handverktyg, bågfilar och sånt...lite dumt formulerat. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Nä och då sökte jag ändå på google efter "VFSH Aluminium"
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Inga som helst problem att bearbeta 7075.
Men som alltid med aluminium så beror resultatet (finishen) mycket på vilka verktyg man har. Vid svarvning så rekommenderas skärstål med vass spånbrytare, VCGX H10 till finbearbetning exempelvis, gärna stor nosradie om möjligt och relativt högt varv och matning. I borrväg går det mesta, men belagda borr är naturligtvis att föredra. _________________ MVH Patrik Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Topplagring.. åsikter om konstruktion
|
<< 1, 2 7183 besök totalt |