Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Topplagring.. åsikter om konstruktion
<<   1, 2
7183 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Gotset för gängan M8:
En 8.8 får ca 17000N i förspänning

Gängan har i prinsip bara tjuvspänning.

A=8*pi*12
Nu ligger inte gängan riktig ända ut + div faser mm, säg 0,9 av 12

tau=17000/8/pi/12/0,9 --> tau=ca 63N/mm
förhållandet drag tjuv är ca drag/3^0,5=tjuv
-->63*3^0,5 --> 108N/mm dragbrottgräns

Vad har ditt Al för Rm?

Jag vill ha längre inspänningslängd på skruvarna

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Fråga millbro med renault 5:an hur stark topplagringen måste vara. :P den bucklades en hel del efter gotland ring. Originaltornet alltså. Så det blir helt klart lite krafter. Orig tornet är gjort av 2mm stål med några få stansade förstärkningar.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
fuling skrev:
Gotset för gängan M8:
En 8.8 får ca 17000N i förspänning

Gängan har i prinsip bara tjuvspänning.

A=8*pi*12
Nu ligger inte gängan riktig ända ut + div faser mm, säg 0,9 av 12

tau=17000/8/pi/12/0,9 --> tau=ca 63N/mm
förhållandet drag tjuv är ca drag/3^0,5=tjuv
-->63*3^0,5 --> 108N/mm dragbrottgräns

Vad har ditt Al för Rm?

Jag vill ha längre inspänningslängd på skruvarna


Rm ligger runt 540 MPa om man kör på 7075 aluminium.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
_maniac_ skrev:
Fråga millbro med renault 5:an hur stark topplagringen måste vara. :P den bucklades en hel del efter gotland ring. Originaltornet alltså. Så det blir helt klart lite krafter. Orig tornet är gjort av 2mm stål med några få stansade förstärkningar.


Mitt torn är också lite deformerat, mest syns det på mina "brickor" som jag har i den nuvarande topplagringsjusteringen (ovala hål direkt i tornet) Brickorna är böjda som bananer

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Rm ligger runt 540 MPa om man kör på 7075 aluminium.

Hmm , bra matrila thumbs up
12mm lär funka utan problem. Du kan ju göra en test gänga ett hål i 12mm och dra till det går sönder.
Skruven skall gå av innan gängan sticker i gotset.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Nu blev jag osäker igen.. vad har 7075 för andra egenskaper?

Verkar som det är väldigt känsligt för korossion och utmattning?
http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0/02FEFE74D8755B17C1257029003ACA . . . .

"Närhelst en ny användning av denna legering övervägs, och om denna användning berör särskilda egenskaper som korrosionshärdighet, seghet, utmattningshållfasthet, rekommenderas starkt att användaren rådfrågar tillverkaren för att kunna göra ett noggrant och lämpligt materialval."

(står på sidan 17 i fältet till vänster)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Eric:
Bygg konstruktioen på ett VFSH Al istället så får du inga problem.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
fuling skrev:
Eric:
Bygg konstruktioen på ett VFSH Al istället så får du inga problem.


VFSH?

Sedan är ju frågan, om aluminiumet börjar krypa upp allt för mycket i tjocklek, kan man inte nå bättre resultat med kanske marginellt högre vikt i stål istället? För stål räcker ju ca 8mm för att uppnå tillräcklig gänga.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



7075 är kanonbra konstruktionsmaterial för starka lättviktskonstruktioner (lite av typ 1a =).
Hög hållfasthet och bra utmattnigsegenskaper.

Så länge man inte skall svetsa i det samt så blir det fult som f_n när man eloxerar. Uppe i fjäderbenstornen på ett rejsåk hade jag inte bekymrat mig för korrosion öht.

sedan är frågan om du verkligen behöver denna kvalitet, tänk på att den är rätt jävlig att bearbeta.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4350



porschedriver skrev:
sedan är frågan om du verkligen behöver denna kvalitet, tänk på att den är rätt jävlig att bearbeta.


7075 är väl rätt schysst vid skärande bearbetning? Kan inte minnas att vi hade nått speciellt strul med den jämnte tex 6082. Fina ytor och det gick att bröta på rätt bra.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat;
VFSH?

vet du inte det?

VFSH = Vad Fan Som Hälst

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ragnar skrev:
porschedriver skrev:
sedan är frågan om du verkligen behöver denna kvalitet, tänk på att den är rätt jävlig att bearbeta.


7075 är väl rätt schysst vid skärande bearbetning? Kan inte minnas att vi hade nått speciellt strul med den jämnte tex 6082. Fina ytor och det gick att bröta på rätt bra.


Jag tänkte mest på om man skall lira med handverktyg, bågfilar och sånt...lite dumt formulerat.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
fuling skrev:
citat;
VFSH?

vet du inte det?

VFSH = Vad Fan Som Hälst


Nä och då sökte jag ändå på google efter "VFSH Aluminium"

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Inga som helst problem att bearbeta 7075.
Men som alltid med aluminium så beror resultatet (finishen) mycket på vilka verktyg man har.
Vid svarvning så rekommenderas skärstål med vass spånbrytare, VCGX H10 till finbearbetning exempelvis, gärna stor nosradie om möjligt och relativt högt varv och matning.
I borrväg går det mesta, men belagda borr är naturligtvis att föredra.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Topplagring.. åsikter om konstruktion
<<   1, 2
7183 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande