Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
cylinder foder?
1 besök senaste veckan (6375 totalt)
Stefan Hellström
Kalmar
Här sen Dec 2004
Inlägg: 33


Trådstartare
cylinder foder?

Hej alla gasglada!

Jag håller på med min Saab 96 som vanligt
Håller på att bygga en sport motor.
Men eftersom det är hopplöst att hitta en som är bra så måste jag fixa det block jag har.
Jag måste fodra blocket från 74,5 till standard 70,0.
Vet någon vart man kan köpa gjut järns rör med dimentionen ca 69 invändigt och minst 75 utvändigt?
Eller färdiga foder ämnen?

Eller hellst ett bra sport block så slipper jag allt bekymmer.

Ha re!

_________________
Stefan Hellström
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Har hört att avloppsrör av äldre modell (gjutjärnsrör) är bra som cylinder foder... har ingen egen
erfarenhet av detta..

Men dom finns kanske inte i rätt mått...

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Har också hört nått som är Kanon att använda
Det är kanon rör från det milliträra...tror tyvärr att det är svårt
att få tag på

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Centrifugalgjutna gjutjärnsrör med trycktätt gods bör gå att använda. I cylinderblocken har Saab ett material som de kallar 0125, detta ska vara likvärdigt med exempelvis SAE J431. Går ju även att tillverka foder i höghållfast stål. Man kan ju också passa på att göra foderna våta.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan Edlund skrev:
Centrifugalgjutna gjutjärnsrör med trycktätt gods bör gå att använda. I cylinderblocken har Saab ett material som de kallar 0125, detta ska vara likvärdigt med exempelvis SAE J431. Går ju även att tillverka foder i höghållfast stål. Man kan ju också passa på att göra foderna våta.


Vore kul med Din åsikt här, men jag har åkt med stålfoder eftersom jag provkörde med ett alu nitro hemiblock först, våtfodrat. Det fungerade inge vidare för stålet höll sig inte runt utan det rök olja å höll på.
Nu spricker gjutjärn i top fuel så dom har inget val men gjutjärn verkar vara bäst annars. Hemi bensinblock är torra.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Köpte fina råämnen till foder hos Hansen Racing (tror jag det var iaf) för över 10 år sen. Dammade bra när jag svarvade...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



superMOG skrev:
-Köpte fina råämnen till foder hos Hansen Racing (tror jag det var iaf) för över 10 år sen. Dammade bra när jag svarvade...


Dammar, då är det korta spån, typ gjutet.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Göran Malmberg skrev:
superMOG skrev:
-Köpte fina råämnen till foder hos Hansen Racing (tror jag det var iaf) för över 10 år sen. Dammade bra när jag svarvade...


Dammar, då är det korta spån, typ gjutet.
Göran Malmberg


-Japp, gjutet var det.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hittade ett foder i min elektroniska mahle katalog.

L=135
Id=65
Yd=75,5


Mahle art.nr. 021 WN 07

från en 1,0l Renault R5/R1222/R2382 1972-79

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Göran Malmberg skrev:
Johan Edlund skrev:
Centrifugalgjutna gjutjärnsrör med trycktätt gods bör gå att använda. I cylinderblocken har Saab ett material som de kallar 0125, detta ska vara likvärdigt med exempelvis SAE J431. Går ju även att tillverka foder i höghållfast stål. Man kan ju också passa på att göra foderna våta.


Vore kul med Din åsikt här, men jag har åkt med stålfoder eftersom jag provkörde med ett alu nitro hemiblock först, våtfodrat. Det fungerade inge vidare för stålet höll sig inte runt utan det rök olja å höll på.
Nu spricker gjutjärn i top fuel så dom har inget val men gjutjärn verkar vara bäst annars. Hemi bensinblock är torra.
Göran Malmberg


Fördelen med stål borde ju vara dess högre styrka och något högre styvhet. Sedan har jag faktist inte hört någonting om att de ska ha problem med att slå sig. Dock har jag hört att dessa problem ska vara större med torra foder, om det stämmer vet jag dock inte. Vet iaf att Mahle tillverkar stålfoder till tävlingmotorer som alternativ till foder i lättmetall medans deras vanliga foder är centrifugalgjutna i järn.

Många tävlingsmotorer, likaså kraftigare dieselmotorer brukar ha våta foder. Undantaget brukar vara då man vill göra motorn väldigt kompakt då kör man foderlöst. För tävlingmotorer så är det vanligt att varje foder och dess kylkanal är separerad från de övriga varvid varje cylinder har en egen kylvätskeanslutning till fodret varifrån kylvätskan passerar fodret och upp i toppen och ventilkåpan där motsvarande samlingskanal finns för kylvätskan.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



För en nitrobil så är väl torra foder inget vidare då man förlorar godstjocklek för stålfodret.
Det kanske var andra faktorer med mina nitrofoder som spökade och att stål funkar. Det är ju inte så att jag hade ork att bygga ny motor med andra stålfoder för att kolla.
Slött va, saker och ting måste kollas upp?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



Det finns ju även bilar med nicasilbehandlade aluminiumfoder. Men då misstänker jag att nackdelen blir priset istället. Vad det kan röra sig om för aluminiumlegering vet jag inte heller.

_________________
Martin Öling
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Martin_Ö skrev:
Det finns ju även bilar med nicasilbehandlade aluminiumfoder. Men då misstänker jag att nackdelen blir priset istället. Vad det kan röra sig om för aluminiumlegering vet jag inte heller.


RR58 exempelvis, i princip liknande material man hittar i kolvar. Finns även foder i AM 162, dessa är styva som stål fast lättare än aluminium, men också jäkligt dyra.

Aluminium ger också tätningsproblem då det inte alls har samma styvhet som stål och således kan svikta av förbränningstrycket.
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



Johan Edlund skrev:
Martin_Ö skrev:
Det finns ju även bilar med nicasilbehandlade aluminiumfoder. Men då misstänker jag att nackdelen blir priset istället. Vad det kan röra sig om för aluminiumlegering vet jag inte heller.


RR58 exempelvis, i princip liknande material man hittar i kolvar. Finns även foder i AM 162, dessa är styva som stål fast lättare än aluminium, men också jäkligt dyra.

Aluminium ger också tätningsproblem då det inte alls har samma styvhet som stål och således kan svikta av förbränningstrycket.


Ja, jag kollade in specifikationen på min maskin, den finns i en variant med stålfoder och en med alufoder och, om jag inte missminner mig så är stålfodren 3mm tjocka på tunnaste stället och alufodren 8mm.

_________________
Martin Öling
Citera
Stefan Hellström
Kalmar
Här sen Dec 2004
Inlägg: 33


Trådstartare
Hej igen!

Tack för alla goda råd!

Vet ni av någon bra leverantör av foder ämnen?
Jag satsar nog på stål foder för bästa styrka....tror jag
Vart köper man svarv ämnen?


Får se hur det går.......


Ha re!

_________________
Stefan Hellström
Citera
Skruva banåkabil
cylinder foder?
1 besök senaste veckan (6375 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande