| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
cylinder foder?
|
1 besök senaste veckan (6375 totalt) |
|
cylinder foder?
Hej alla gasglada! Jag håller på med min Saab 96 som vanligt
Håller på att bygga en sport motor. Men eftersom det är hopplöst att hitta en som är bra så måste jag fixa det block jag har. Jag måste fodra blocket från 74,5 till standard 70,0. Vet någon vart man kan köpa gjut järns rör med dimentionen ca 69 invändigt och minst 75 utvändigt? Eller färdiga foder ämnen? Eller hellst ett bra sport block så slipper jag allt bekymmer. Ha re! _________________ Stefan Hellström |
||||
|
Har hört att avloppsrör av äldre modell (gjutjärnsrör) är bra som cylinder foder... har ingen egen
erfarenhet av detta.. Men dom finns kanske inte i rätt mått... |
||||
|
Centrifugalgjutna gjutjärnsrör med trycktätt gods bör gå att använda. I cylinderblocken har Saab ett material som de kallar 0125, detta ska vara likvärdigt med exempelvis SAE J431. Går ju även att tillverka foder i höghållfast stål. Man kan ju också passa på att göra foderna våta.
|
||||
Vore kul med Din åsikt här, men jag har åkt med stålfoder eftersom jag provkörde med ett alu nitro hemiblock först, våtfodrat. Det fungerade inge vidare för stålet höll sig inte runt utan det rök olja å höll på. Nu spricker gjutjärn i top fuel så dom har inget val men gjutjärn verkar vara bäst annars. Hemi bensinblock är torra. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Dammar, då är det korta spån, typ gjutet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
-Japp, gjutet var det. _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
|
hittade ett foder i min elektroniska mahle katalog.
L=135 Id=65 Yd=75,5 Mahle art.nr. 021 WN 07 från en 1,0l Renault R5/R1222/R2382 1972-79 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Fördelen med stål borde ju vara dess högre styrka och något högre styvhet. Sedan har jag faktist inte hört någonting om att de ska ha problem med att slå sig. Dock har jag hört att dessa problem ska vara större med torra foder, om det stämmer vet jag dock inte. Vet iaf att Mahle tillverkar stålfoder till tävlingmotorer som alternativ till foder i lättmetall medans deras vanliga foder är centrifugalgjutna i järn. Många tävlingsmotorer, likaså kraftigare dieselmotorer brukar ha våta foder. Undantaget brukar vara då man vill göra motorn väldigt kompakt då kör man foderlöst. För tävlingmotorer så är det vanligt att varje foder och dess kylkanal är separerad från de övriga varvid varje cylinder har en egen kylvätskeanslutning till fodret varifrån kylvätskan passerar fodret och upp i toppen och ventilkåpan där motsvarande samlingskanal finns för kylvätskan. |
||||
|
För en nitrobil så är väl torra foder inget vidare då man förlorar godstjocklek för stålfodret.
Det kanske var andra faktorer med mina nitrofoder som spökade och att stål funkar. Det är ju inte så att jag hade ork att bygga ny motor med andra stålfoder för att kolla. Slött va, saker och ting måste kollas upp? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
RR58 exempelvis, i princip liknande material man hittar i kolvar. Finns även foder i AM 162, dessa är styva som stål fast lättare än aluminium, men också jäkligt dyra. Aluminium ger också tätningsproblem då det inte alls har samma styvhet som stål och således kan svikta av förbränningstrycket. |
||||
Ja, jag kollade in specifikationen på min maskin, den finns i en variant med stålfoder och en med alufoder och, om jag inte missminner mig så är stålfodren 3mm tjocka på tunnaste stället och alufodren 8mm. _________________ Martin Öling |
||||
|
Hej igen!
Tack för alla goda råd! Vet ni av någon bra leverantör av foder ämnen? Jag satsar nog på stål foder för bästa styrka....tror jag
Vart köper man svarv ämnen? Får se hur det går....... Ha re! _________________ Stefan Hellström |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
cylinder foder?
|
1 besök senaste veckan (6375 totalt) |