| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kapasitet på vattenpump?
|
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (7166 totalt) |
Det jag skrev i första inlägget var att hålla flödet strax över laminärt flöde för bästa värmeavledning för vattnet. Kommer man under det så blir det ett trappsteg sämre. Sedan är det nog liten poäng att köra vattnet fortare. om vi nu skulle tala om vattenpumps och hur mycket vatten den bör flöda så kan jag inte se att det är ide att välja det ena eller det andra laminära flödet, jg tror inte skillnaderna där uder är av särskillt stor betydelse mer än för motorn och att den inte ska få heta spots främst i topparna. ofta kan kylarna hamna där de ligger på gränsen att få kylkapaciteten att räcka till, då måste man försöka optimera konstruktionen. Skulle det vara så att motorn klarar sig med lägre antal liter per minut så kan man som du säger seriekoplla kylvener för att på så vis öka vattenhastigheten bara i kylaren. Panteran har för övrigt just ett sådant arrangemang orginal. Nu varierar ju en remdriven pump flödet med varvtalet på motor så det blir lite knepigt resonemang. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Bra pump - Har själv pålaner på denna --- men köper man den direkt från tillverkaren i Australien så blir det halva priset (de skriver testproduct på paketet) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re: Kapasitet på vattenpump?
Ringde o kollade. 1495 kr med moms, kostade den med 12V - 2,2 A - 26 L/min _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re: Kapasitet på vattenpump?
Koppar är ett utmärkt material rören med Armaflex _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
min pontiac fiero har 0.5 mm stålrör, rostfria. Samma dimension som övriga kylslangarna. Går under längs med sparklådorna från motorn fram till kylaren. Anslutningen är vanlig kylslang med slangklämmor. Gör det inte svårare än vad det är. Rostfria rör i så tunn godstjocklek är svårt att få tag i, därför kan koppar vara ett bra alternativ. diverse skär-ringskopplingar är tunga och dyra = går fetbort plus att de inte är täta om det vibererar.
Lödda kopparrör tror jag är det enklaste sättet. Tillsammans med motorns ORIGINALPUMP! ,jävla tjat om elpumpar. Originalpumpen är dimensionerad för motorn och kylaren och räcker således perfekt! (om det inte är megatrimmat). Självklart dras rören på utsidan av bilen, ingen har väll någonsin dragit nåt rör inuti bilen, vare sig det är bensin, bromsrör eller vatten. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Kan inte annat än hålla med har själv kört folkraca med ett otal bilar oftast volvo å kört med
kylaren i skuffen å orginalpump utan några problem bara man e noga me att få ut luften ur systemet sen finns det visst ett mäke på bil som heter s**b som hade soppa å bromsrör i kupen
_________________ Alf ryhn |
||||
Det satt det bränslerör, filter och pump i kupén på bland annat Porsche 962 också. |
||||
|
Ganska mycket gissningar nu va...
Aluminiumrör i måttlig godstjocklek har jag använt med framgång, lätt, formbart med milt våld och går att hitta i vanlig "kylarslangsdimension"
Joo, faktum är att jag aldrig någonsin kommit på tanken att placera några rör över huvud taget bortsett från avgassystemet någon annan stans än just i bilen...inte bara en gång utan faktiskt på en hel drös racebilar...
_________________ Karl Brag |
||||
|
Ja, det är inte helt lätt att få plats med en massa rör på undersidan om man har under 7 cm markfrigång och plan undersida. Att ha saker på utsidan/insidan sparklådor och andra mindre skyddade platser är ju som att be om att få dem bort/sönder-körda och sedan är det rejset över.
Det är nog större chans/risk att värmepaketet går sönder och börjar sprida en massa varmt vatten i kupen än att ett rör utan kopplingar plötsligt skall springa läck. Då känns det förresten värre när man kör kart och har motor, samt hett vatten vid armbågen och bensinplasttanken mellan benen.
Jag har egentligen ingen riktig aning, men känns inte ett delta-T på 5 grader väldigt lite? om det är 25 grader varmt ute och det blåser friskt över kylaren så skulle jag gissa att temperaturen på vattnet sjönk mer än ifrån säg 90 grader till 85, då skillnaden mot lufttemperaturen ändå är i storleksordningen 60 grader. Vad det gäller vattenpumpar så är ju en uppenbar fördel med elektriska att de är reglerbara och kan ställas att pumpa lagom och inte en himla massa i onödan. Däremot lär väl inte tryckfallet över de extra långa rören vara speciellt stort så länge man håller sig till rejäla dimensioner. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Är deltat 20°C så sjunker flödesresultatet i ovan lilla beräkning till ca 36 l/min och då är det ju genast mer hanterbart _________________ Pär Hylander |
||||
Ja, men frågan var ju hur det funkar för aktuell temperatur, 100-120°C? om ett plastmaterial har låg tendens till sprickbildning vid låga temperturer så innebär det ju antagligen att glastempen oxo är låg, vilket i sin tur då innebär att hållfvärdena vid hög temp är riktigt usla. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Har sökt på nätet angåend dessa slangar men hitter inte ett dugg info om detta med temperaturtåligeten
Dom bör ju klara en hel del värme med för ibland körs det ju ganska varmt vatten genom dessa slangar med
_________________ Per Wahlqvist |
||||
|
Polyeten är inte särskilt lämpligt över 80grader enligt min materialleverantör GPA. över 80ºC så blir materialet väldigt mjukt och måste ha kontinueligt stöd, enligt trycktabellen så faller kurvan på ett PN10-rör(Tryckklass 10bar 10barx1,7 i säkerhetsfaktor) ner till 1 bar vid 80grader.
låter ju inte SÅ lämpligt tyvärr...
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
Bra tips Man kanske ska ta en tur till tippen och leta upp några gamla dammsugarrör, de brukar ju vara av alu med ganska tunt gods. Lite korta iofs, men det känns svårt att dra kylarrör under hela bilen utan att skarva nånstans, det sitter ju bakaxlar och annat grejs lite här och där. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Nu till nästa del av problemet
Expansionskärlet, vart moneras det. På SAABen sitter det en slang direkt in på vattenpumpen från Kärlet, sedan går det en tunn slang från kylaren till samma kärl. Funderar på att sätta original "balja" fram och plugga den lilla slangen som gick till kylaren. Sedan tänkte jag sätta ett rent expansionskärl från en gammal V4 bak vid kylaren. Den har bara en liten vätskeingång i botten. Vad tror panelen Tänkte det var bra att kunna fylla på framme vid motorn. _________________ Per Wahlqvist |
||||
det skall ju sitta som högsta punkt på vattensystemet !. Har själv kylare från en VW med inbyggt expansionskärl. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kapasitet på vattenpump?
|
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (7166 totalt) |

