Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kapasitet på vattenpump?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (7166 totalt)
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Men vad ska man använda Vill ju inte att det ska spricka

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Pär Hylander skrev:


Ska man optimera så ska man dock inte överdriva flödeshastigheten, för ju större delta T vatten in/ut man har desto mindre kylare kan använda eftersom delta T mot luften ökar. Jag tycker dock det känns vådligt och rätt onödigt att ge sig på ngt sådan optimering (lite nytta och stor risk).

Vill man se till att man har tillräcklig flödeshastighet i kylaren så kan man nog med fördel använda sig av en flerstråkare, dvs att istället för att ha inlopp på ena sidan och utlopp på andra så skickar man vattnet genom halva kylare, tex ovandelen, och tillbaka genom nedre delen genom att sätta inlopp och utlopp på samma sida och ha en brytplatta i mitten av gaveln. Då blir antalet parallellkopplade kanaler hälften så många och längden dubbelt så lång. Flödeshastigheten fördubblas i kylaren ( om totala flödet är detssamm). Tex. är kylaren till hyggligt moderna VW Passat på det viset tror jag.


Det jag skrev i första inlägget var att hålla flödet strax över laminärt flöde för bästa värmeavledning för vattnet. Kommer man under det så blir det ett trappsteg sämre. Sedan är det nog liten poäng att köra vattnet fortare. om vi nu skulle tala om vattenpumps och hur mycket vatten den bör flöda så kan jag inte se att det är ide att välja det ena eller det andra laminära flödet, jg tror inte skillnaderna där uder är av särskillt stor betydelse mer än för motorn och att den inte ska få heta spots främst i topparna.


ofta kan kylarna hamna där de ligger på gränsen att få kylkapaciteten att räcka till, då måste man försöka optimera konstruktionen. Skulle det vara så att motorn klarar sig med lägre antal liter per minut så kan man som du säger seriekoplla kylvener för att på så vis öka vattenhastigheten bara i kylaren. Panteran har för övrigt just ett sådant arrangemang orginal. Nu varierar ju en remdriven pump flödet med varvtalet på motor så det blir lite knepigt resonemang.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Mörtis skrev:
http://www.tsmotor.com/ kolla deras sida under vattenpumpar där finns det en riktig pump så att du kan ta bort original pumpen och bara köra med elpump jag åker med en sådan i min rallycrossbil som har bakmonterad kylare och den håller konstant kylningen på 70 grader oavsett belastning...



Bra pump - Har själv pålaner på denna ---
men köper man den direkt från tillverkaren i Australien
så blir det halva priset (de skriver testproduct på paketet)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re: Kapasitet på vattenpump?

Qrille skrev:


Jag har kikat på denna varianten:
http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=3547&groupI . . . .


Ringde o kollade.

1495 kr med moms, kostade den med 12V - 2,2 A - 26 L/min

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re: Kapasitet på vattenpump?

Pär Hylander skrev:
Koppar kan nog vara ett alternativ, men undrar om det inte är risk för sprickbildning pga vibrationer, man ska nog tänka till lite ivf. T.ex så kanske skärringskopplingar är olämpligt just pga vibrationer, då kanske lödskarvar är bättre.

Koppar är ett utmärkt material thumbs up dom flesta rallycross bilar jag sett har det, sen isolerar man
rören med Armaflex

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



min pontiac fiero har 0.5 mm stålrör, rostfria. Samma dimension som övriga kylslangarna. Går under längs med sparklådorna från motorn fram till kylaren. Anslutningen är vanlig kylslang med slangklämmor. Gör det inte svårare än vad det är. Rostfria rör i så tunn godstjocklek är svårt att få tag i, därför kan koppar vara ett bra alternativ. diverse skär-ringskopplingar är tunga och dyra = går fetbort plus att de inte är täta om det vibererar.

Lödda kopparrör tror jag är det enklaste sättet. Tillsammans med motorns ORIGINALPUMP! ,jävla tjat om elpumpar. Originalpumpen är dimensionerad för motorn och kylaren och räcker således perfekt! (om det inte är megatrimmat).

Självklart dras rören på utsidan av bilen, ingen har väll någonsin dragit nåt rör inuti bilen, vare sig det är bensin, bromsrör eller vatten.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005
Inlägg: 96



Kan inte annat än hålla med har själv kört folkraca med ett otal bilar oftast volvo å kört med
kylaren i skuffen å orginalpump utan några problem bara man e noga me att få ut luften ur systemet
sen finns det visst ett mäke på bil som heter s**b som hade soppa å bromsrör i kupen

_________________
Alf ryhn
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



NFSPEED skrev:
Kan inte annat än hålla med har själv kört folkraca med ett otal bilar oftast volvo å kört med
kylaren i skuffen å orginalpump utan några problem bara man e noga me att få ut luften ur systemet
sen finns det visst ett mäke på bil som heter s**b som hade soppa å bromsrör i kupen


Det satt det bränslerör, filter och pump i kupén på bland annat Porsche 962 också.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Ganska mycket gissningar nu va...

Aluminiumrör i måttlig godstjocklek har jag använt med framgång, lätt, formbart med milt våld och går att hitta i vanlig "kylarslangsdimension"

Citat:
Självklart dras rören på utsidan av bilen, ingen har väll någonsin dragit nåt rör inuti bilen, vare sig det är bensin, bromsrör eller vatten.


Joo, faktum är att jag aldrig någonsin kommit på tanken att placera några rör över huvud taget bortsett från avgassystemet någon annan stans än just i bilen...inte bara en gång utan faktiskt på en hel drös racebilar...

_________________
Karl Brag
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Ja, det är inte helt lätt att få plats med en massa rör på undersidan om man har under 7 cm markfrigång och plan undersida. Att ha saker på utsidan/insidan sparklådor och andra mindre skyddade platser är ju som att be om att få dem bort/sönder-körda och sedan är det rejset över.
Det är nog större chans/risk att värmepaketet går sönder och börjar sprida en massa varmt vatten i kupen än att ett rör utan kopplingar plötsligt skall springa läck. Då känns det förresten värre när man kör kart och har motor, samt hett vatten vid armbågen och bensinplasttanken mellan benen.

Jag har egentligen ingen riktig aning, men känns inte ett delta-T på 5 grader väldigt lite?
om det är 25 grader varmt ute och det blåser friskt över kylaren så skulle jag gissa att temperaturen på vattnet sjönk mer än ifrån säg 90 grader till 85, då skillnaden mot lufttemperaturen ändå är i storleksordningen 60 grader.

Vad det gäller vattenpumpar så är ju en uppenbar fördel med elektriska att de är reglerbara och kan ställas att pumpa lagom och inte en himla massa i onödan. Däremot lär väl inte tryckfallet över de extra långa rören vara speciellt stort så länge man håller sig till rejäla dimensioner.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Jag skulle nog förvänta mig att temperaturen sjunker kring 20 grader över kylaren jämfört med temperaturen vid termostathuset.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:

Nu har jag ingen aning om vilken effekt du har i din maskin, men brukar man inte säga att ungefär 1/3 hamnar i kylaren? Låt oss anta 50 kW i kylaren. Jag vet inte vad man brukar ha i delta, men låt oss anta 5 °C. Låt oss oxo anta rent vatten i kylaren, det har ca 4160 J / (kg * °C). Flödet ska isåfall vara 50000 / 4160 / 5 = 2,4 kg /s (samma som l/s). Det är alltså ca 143 l/min. Pumparna du länkar till verkar ju med detta för ögonen rejält för små isfall, denna lilla pump skulle antagligen bromsa orginalpumpens flöde....


Johan Edlund skrev:
Jag skulle nog förvänta mig att temperaturen sjunker kring 20 grader över kylaren jämfört med temperaturen vid termostathuset.


Är deltat 20°C så sjunker flödesresultatet i ovan lilla beräkning till ca 36 l/min och då är det ju genast mer hanterbart thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MaZ skrev:
PolyEten är annars det man brukar använda om man inte vill att det skall spricka...
Jag säger inte att den slangen är lämplig ur motorsportssynpunkt men skall man ha ett kemikalieresistent plastmaterial som inte spricker så är PolyEten ett aldeles fantastiskt val.


Ja, men frågan var ju hur det funkar för aktuell temperatur, 100-120°C? om ett plastmaterial har låg tendens till sprickbildning vid låga temperturer så innebär det ju antagligen att glastempen oxo är låg, vilket i sin tur då innebär att hållfvärdena vid hög temp är riktigt usla.

_________________
Pär Hylander
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Har sökt på nätet angåend dessa slangar men hitter inte ett dugg info om detta med temperaturtåligeten thumbs down

Dom bör ju klara en hel del värme med för ibland körs det ju ganska varmt vatten genom dessa slangar med

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Polyeten är inte särskilt lämpligt över 80grader enligt min materialleverantör GPA. över 80ºC så blir materialet väldigt mjukt och måste ha kontinueligt stöd, enligt trycktabellen så faller kurvan på ett PN10-rör(Tryckklass 10bar 10barx1,7 i säkerhetsfaktor) ner till 1 bar vid 80grader.

låter ju inte SÅ lämpligt tyvärr... thumbs down

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Karl B. skrev:

Aluminiumrör i måttlig godstjocklek har jag använt med framgång, lätt, formbart med milt våld och går att hitta i vanlig "kylarslangsdimension"


Bra tips thumbs up om man värmer alurör lite lätt med gasollåga tex, så är de ganska lätta att böja.
Man kanske ska ta en tur till tippen och leta upp några gamla dammsugarrör, de brukar ju vara av alu med ganska tunt gods. Lite korta iofs, men det känns svårt att dra kylarrör under hela bilen utan att skarva nånstans, det sitter ju bakaxlar och annat grejs lite här och där.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Nu till nästa del av problemet

Expansionskärlet, vart moneras det. På SAABen sitter det en slang direkt in på vattenpumpen från Kärlet, sedan går det en tunn slang från kylaren till samma kärl. Funderar på att sätta original "balja" fram och plugga den lilla slangen som gick till kylaren. Sedan tänkte jag sätta ett rent expansionskärl från en gammal V4 bak vid kylaren. Den har bara en liten vätskeingång i botten. Vad tror panelen thumbs up thumbs down

Tänkte det var bra att kunna fylla på framme vid motorn.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



SAAB 900 T 4WD skrev:
Nu till nästa del av problemet

Expansionskärlet, vart moneras det. På SAABen sitter det en slang direkt in på vattenpumpen från Kärlet, sedan går det en tunn slang från kylaren till samma kärl. Funderar på att sätta original "balja" fram och plugga den lilla slangen som gick till kylaren. Sedan tänkte jag sätta ett rent expansionskärl från en gammal V4 bak vid kylaren. Den har bara en liten vätskeingång i botten. Vad tror panelen thumbs up thumbs down

Tänkte det var bra att kunna fylla på framme vid motorn.



det skall ju sitta som högsta punkt på vattensystemet !.

Har själv kylare från en VW med inbyggt expansionskärl.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Skruva banåkabil
Kapasitet på vattenpump?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (7166 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande