Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1970 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||
Vilken väg skall vi välja med ringenrekordet?
Så här ser läget ut inför vårt lilla försök att sätta en snabb tid på ringen med vår BMW M3 CSL Loaded. Vi har nyligen testat att köra en snabb tid på ringen. Tyvärr satte vädrets makter stopp för en noterad tid. Nu har vi fått en generös möjlighet genom MICHELIN att nyttja deras access på industridagarna under 3 veckor, totalt 9 dagar. Vi har också fått en ny möjlighet att hyra en timme vid nästa Scuderiakurs våren 2006. Förmodlingen får vi också möjlighet med MICELIN under deras vårtestdagar. Nu i höst så är vädret en stor osäkerhetsfaktor och rekorden haglar in. Till våren hinner vi byta ut kompressorn till ett helt nyutvecklat kompressor kit baserat på Lysholm skruvkompressor. Så hjälp oss med vägledning genom att rösta. |
||||||||||||||||||||||||
Att öva är ju aldrig fel (inte för att Rickard behöver det) och det är ju mycket som kan fixas med på en bil. Så att hoppas att man rakt ut ur garaget kan klippa till med 7.15 under en timme känns optimistiskt.
Ta båda tillfällena. Vädret är ju opålitligare än ringen själv! Lycka till! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Har det inte snöat på vårkursen två gånger?
![]() Med tanke på allt som kan behövas ställas in på bilen rekommenderar jag båda gångerna. Jag vet också av erfarenhet att när det gäller teknik , så ska man försöka när tillfället finns - vid första tänkbara. För man vet aldrig när nästa chans kommer igen, och dessutomhar man då mer erfarenhet till nästa gång. I fotografering fungerar det likadant. Knäpp kortet direkt, för du vet aldrig när nästa chans kommer. och publiceringsmässigt får du väl i så fall två chanser i sport auto? Kanske blir väl supertestet med den sämre tiden, då de vill få ut materialet. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||||||||||||||||||
Prova båda kan bli väl dyrt, jag vet vad det kostat er när ni var nere sist
![]() ![]() ![]() Annars satsa hårt på det senare försöket med ny kompressor ![]() Lycka till! PMa om jag kan hjälpa till med något! Hälsningar/Gaute _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||||||||||||||||
Jag är mer inne på att satsa på 7.15 tiden och då i vår. Bilen är redan kraftigt modifierad så jämförelsen haltar lite med de tider som satts av Pagani, Carrera GT och möjligen senare med Koenigsegg.
Att åka ifrån vingbeprydda Donkerworth (stavning?) och andra specialbilar är en både ännu svårare och större utmaning men kanske det som skall till om man verkligen vill vara värst. Lysholms kompressorer måste väl vara det bästa man kan få i kompressorväg för bilbruk? Vad siktar ni på för effekt och laddtryck? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||||||||||||||||||
"Kör den 1 maj 2006 med siktet inställt på max 7:15:50"
Jag måste erkänna min okunskap om vad det är för ett fordon frågan gäller. Kan någon förklara vad som skall användas för detta rekord? Med vänlig hälsning Ulf Karlsson _________________ Ulf Karlsson |
||||||||||||||||||||||||
En lite "lätt" modifierad BMW M3 CSL.... ![]() Går att läsa lite mer om den Här |
||||||||||||||||||||||||
Vad kommer att hända nu när ni måste ner under 7 min för att slå rekordet, kommer ni att satsa vidare.
![]() Känner ni att det finns den kapaciteten i bilen att prestera tider under 7 min, eller är det en övermäktig uppgift att gå ner under 7 min. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||||||||||||||||||
Flera dagar vs 1 timme ???
Det är ju solklart att ni skall skava runt på industridagarna. Det räcker ju med en liten stund av bra väder, så... Kylan i däcken kompenseras kanske av mer verkningsgrad på motorn. ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Under 7 minuter kommer bilen inte klara av. 1400kg bil är väldigt tungt. Men vi skulle kunna ha en chans på 7:15 om vi bantar ner bilens vikt till samma vikt som EDo Porschen kör, 1300kg. Men då måste vi ha mer tid än 2 dagar på oss att fila till det sista. |
||||||||||||||||||||||||
8timmar x 3dagar x 3veckor har MICHELIN gett oss. Dock kan bara Richard Göransson köra den 4-5 oktober. Vi får dock förmodlingen chans att köra för MICHELIN även under de första industriveckorna innan 1 maj. |
||||||||||||||||||||||||
Måste säga att jag håller med de andra om att köra båda gångerna..
Iofs är ni ju (antar jag) proffesionella förare men jag tror ändå det kan vara lättare att prestera bra vid det första tillfället om man vet att man har en chans till. Mindre press, lättare att hitta flytet osv. Iofs finns det säkert förare som reagerar precis tvärt om, dvs kör bättre ju mer press det finns. Sen så halverar man ju risken för att rekordet sabbas pga oförutsägbara faktorer som väder mm. Minska borde ju även risken för tekniska problem göra... Så finns möjligheten så kör vid båda tillfällena. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||||||||||||||||||||
Göransson....hm.... Horst då? Kör medans järnet är varmt! om ni väntar till nästa år kanske M3:an får en annan konkurans, dvs att tiderna vässats, och att ni inte lyckats slå dom. _________________ Stefan Larsson |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1970 besök totalt |