Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vilken väg skall vi välja med ringenrekordet?
1970 besök totalt

Vilken väg skall vi välja?
Kör den 3-4 oktober med siktet inställt på max 7:32:40
54%
 54%  [ 19 ]
Kör den 1 maj 2006 med siktet inställt på max 7:15:50
45%
 45%  [ 16 ]
Totalt antal röster : 35

gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Vilken väg skall vi välja med ringenrekordet?

Så här ser läget ut inför vårt lilla försök att sätta en snabb tid på ringen med vår BMW M3 CSL Loaded.
Vi har nyligen testat att köra en snabb tid på ringen. Tyvärr satte vädrets makter stopp för en noterad tid.
Nu har vi fått en generös möjlighet genom MICHELIN att nyttja deras access på industridagarna under 3 veckor, totalt 9 dagar. Vi har också fått en ny möjlighet att hyra en timme vid nästa Scuderiakurs våren 2006. Förmodlingen får vi också möjlighet med MICELIN under deras vårtestdagar.

Nu i höst så är vädret en stor osäkerhetsfaktor och rekorden haglar in. Till våren hinner vi byta ut kompressorn till ett helt nyutvecklat kompressor kit baserat på Lysholm skruvkompressor.

Så hjälp oss med vägledning genom att rösta.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



varför inte båda.. thumbs up

_________________
MackeMaehlum
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Ganska stor skillnad i tid på de olika rekorden.
Vädret blir man aldrig klok på där nere.

_________________


Jan Nagy
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8437



Att öva är ju aldrig fel (inte för att Rickard behöver det) och det är ju mycket som kan fixas med på en bil. Så att hoppas att man rakt ut ur garaget kan klippa till med 7.15 under en timme känns optimistiskt.
Ta båda tillfällena. Vädret är ju opålitligare än ringen själv!

Lycka till!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Har det inte snöat på vårkursen två gånger?

Med tanke på allt som kan behövas ställas in på bilen rekommenderar jag båda gångerna.

Jag vet också av erfarenhet att när det gäller teknik , så ska man försöka när tillfället finns - vid första tänkbara. För man vet aldrig när nästa chans kommer igen, och dessutomhar man då mer erfarenhet till nästa gång.

I fotografering fungerar det likadant. Knäpp kortet direkt, för du vet aldrig när nästa chans kommer.

och publiceringsmässigt får du väl i så fall två chanser i sport auto?
Kanske blir väl supertestet med den sämre tiden, då de vill få ut materialet.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Prova båda kan bli väl dyrt, jag vet vad det kostat er när ni var nere sist But if money aint no objekt, kör båda
Annars satsa hårt på det senare försöket med ny kompressor thumbs up

Lycka till! PMa om jag kan hjälpa till med något!

Hälsningar/Gaute

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag är mer inne på att satsa på 7.15 tiden och då i vår. Bilen är redan kraftigt modifierad så jämförelsen haltar lite med de tider som satts av Pagani, Carrera GT och möjligen senare med Koenigsegg.
Att åka ifrån vingbeprydda Donkerworth (stavning?) och andra specialbilar är en både ännu svårare och större utmaning men kanske det som skall till om man verkligen vill vara värst.

Lysholms kompressorer måste väl vara det bästa man kan få i kompressorväg för bilbruk? Vad siktar ni på för effekt och laddtryck?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Ulf Karlsson
Karlstad
Här sen Feb 2004
Inlägg: 35



"Kör den 1 maj 2006 med siktet inställt på max 7:15:50"

Jag måste erkänna min okunskap om vad det är för ett fordon frågan gäller. Kan någon förklara vad som skall användas för detta rekord?

Med vänlig hälsning
Ulf Karlsson

_________________
Ulf Karlsson
Citera
pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003
Inlägg: 430



Ulf Karlsson skrev:
"Kör den 1 maj 2006 med siktet inställt på max 7:15:50"

Jag måste erkänna min okunskap om vad det är för ett fordon frågan gäller. Kan någon förklara vad som skall användas för detta rekord?

Med vänlig hälsning
Ulf Karlsson


En lite "lätt" modifierad BMW M3 CSL....

Går att läsa lite mer om den Här
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Vad kommer att hända nu när ni måste ner under 7 min för att slå rekordet, kommer ni att satsa vidare.

Känner ni att det finns den kapaciteten i bilen att prestera tider under 7 min, eller är det en övermäktig uppgift att gå ner under 7 min.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Flera dagar vs 1 timme ???
Det är ju solklart att ni skall skava runt på industridagarna.

Det räcker ju med en liten stund av bra väder, så...
Kylan i däcken kompenseras kanske av mer verkningsgrad på motorn.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Vad kommer att hända nu när ni måste ner under 7 min för att slå rekordet, kommer ni att satsa vidare.

Känner ni att det finns den kapaciteten i bilen att prestera tider under 7 min, eller är det en övermäktig uppgift att gå ner under 7 min.


Under 7 minuter kommer bilen inte klara av. 1400kg bil är väldigt tungt. Men vi skulle kunna ha en chans på 7:15 om vi bantar ner bilens vikt till samma vikt som EDo Porschen kör, 1300kg. Men då måste vi ha mer tid än 2 dagar på oss att fila till det sista.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Flera dagar vs 1 timme ???


8timmar x 3dagar x 3veckor har MICHELIN gett oss. Dock kan bara Richard Göransson köra den 4-5 oktober. Vi får dock förmodlingen chans att köra för MICHELIN även under de första industriveckorna innan 1 maj.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Måste säga att jag håller med de andra om att köra båda gångerna..

Iofs är ni ju (antar jag) proffesionella förare men jag tror ändå det kan vara lättare att prestera bra vid det första tillfället om man vet att man har en chans till. Mindre press, lättare att hitta flytet osv. Iofs finns det säkert förare som reagerar precis tvärt om, dvs kör bättre ju mer press det finns.

Sen så halverar man ju risken för att rekordet sabbas pga oförutsägbara faktorer som väder mm.

Minska borde ju även risken för tekniska problem göra...

Så finns möjligheten så kör vid båda tillfällena.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



gladiatorn skrev:
Kristoffer R skrev:
Flera dagar vs 1 timme ???


8timmar x 3dagar x 3veckor har MICHELIN gett oss. Dock kan bara Richard Göransson köra den 4-5 oktober. Vi får dock förmodlingen chans att köra för MICHELIN även under de första industriveckorna innan 1 maj.


Göransson....hm....

Horst då?

Kör medans järnet är varmt! om ni väntar till nästa år kanske M3:an får en annan konkurans, dvs att tiderna vässats, och att ni inte lyckats slå dom.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Nürburgring
Vilken väg skall vi välja med ringenrekordet?
1970 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande