Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2797 totalt) |
Öppen hjälm med helt visir?
Hej på er Jag har med stort intresse följt trådarna om hjälmar, och insett att min gamla moppehjälm bör pensioneras från bilbruk. Jag står dock inför ett dilemma - min egen bil är täckt och en öppen hjälm vore förstås rätt, men som SFRo-besiktningsman kör jag ofta(st) öppna fordon, med eller utan framruta. Två hjälmar blir för dyrt, så frågan är om det finns helvisir till öppna hjälmar, eller om jag får trotsa råd (och regler...) och köra integral även i min bil (endast banträffar och "prova på" än så länge, men man vet ju aldrig...). Det är mer blåst är krockvåld jag vill skydda mig från i öppna maskiner... Jag hittar inga helvisir till Peltors öppna hjälmar, finns det någon som är bättre bevandrad i detta som kan komma med tips? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re: Öppen hjälm med helt visir?
Du får väl skaffa en såndär plaststrut..........som mopedåkare hade på 50-talet ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Öppen hjälm med helt visir?
Det låter som om du är ute efter en Harry Parkinson hjälm. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hej
Tack för svaren - strut har jag men det är så svårt att hålla huvet kvar när man tittar i sidled ;-) Goggles kan funka men man får fortfarande flugor och humlor (och mygg!) i munnen... Harry Parkinsson? Que? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Sett såna därna plastgrejer man kan fäst under glasögonen för att täcka munnen som vissa backhoppare använder? Själv tycker jag att du borde köpa en intergral hjälm. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
Sålänge du inte skall tävla, så är detväl ok att du kör med en integralhjälm även i en täkt bil!?!
Jag passade fö på att känna hur det känns att snurra runt och hamna upp och ned i vägverkets bil på bilsalongen i C-hallen. ![]() Då inser man hur lätt det är att slå i huvudet i en bil som snurrar runt och lägger sig på taket. ![]() Även om inte taket trycks in! ![]() Jag med mina 176 cm är ju inte speciellt lång heller. Använd hjälm! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Hej
Jag har försökt kolla reglementena - tyvärr är det bara dragracing som lär komma ifråga eftersom det inte finns några banor här ![]() Såvitt jag kan läsa ut är integralhjälm OK i täckt bil enligt DR-reglementet, då kan jag ju handla en sådan med gott samvete. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Peltors integralhjälm G10, eller vad den heter är ju ganska lätt, typ 1100 g eller nåt liknande. Den borde väl vara OK? Undrar förresten hur stor betydelse nåt hekto hit eller dit har? Det är klart att det är bättre ju lättare det är, men huvudet väger ju ganska mycket i sig själv med hjärna, vätska, ben och allt, så procentuellt sett kanske inte ett par hekto har så stor betydelse? Jag har förresten för mig att kvinnor i snitt har 200 g mindre hjärna än män - avdelningen värdelöst vetande.
Varför får man inte ha integralhjälm i täckta bilar, är det p.g.a. vikten eller har det någon annan orsak? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Den är tyvärr inte okej, och inga andra integralhjälmar heller, för det har dom bestämt på SBF! Däremot kan man kanske få dispens som dom i STCC har... _________________ ![]() |
||||
Får man inte dispens om man har internationell licens?
Jo, det är förbjudet med integralhjälm, men varför? Jag har för mig att det är ganska många som internationellt kör med integralhjälm i täckta bilar. I NASCAR kör väl t.ex. många med det, eller? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Tror inte det, det är väl svenska regler som gäller i Sverige antar jag...
Har ingen aning, ska skicka ett mail till SBF och fråga, tveksam till att man får nått vettigt svar... men det är värt ett försök! ![]() Ja, utomlands är det andra regler, men Sverige är Sverige, här har vi systembolaget... Och integralhjälmsförbud i täckta bilar! ![]() _________________ ![]() |
||||
Det är inte STCC i sig som har dispens utan alla som har Internationell Licens. (även fast det är en efterhandskonstruktion från SBF för att STCC tillät sina förare att åka med Integral) Men det är klart att dom som har Internationell Licens ska få något av värde när dom betalar 4 gånger så hög licensavgift ![]() Fast det är inte så jäkla lätt för alla andra funktionärer i andra tävlingar att utifrån hålla koll på vilka har starka nackar för att dom har Internationell Licens och vilka som är veklingar med Nationell eller Debutant licens ![]() ![]() |
||||
Näe, eftersom reglerna föreskriver max 800 Gr för att bli tillåtna i täckta bilar.... Och intercom är det enbart Endurance - tävlande som får ha enligt reglerna ... så intercomens vikt är det enbart Endurance förare som har tillräckligt starka nackar för ![]() ![]() ![]() Men så är det när det är folk som ska försöka göra regler som inte riktigt har klart för sig alla aspekter. Tyvärr så har man målat in sig i ett gammalt hörn där prestige sitter kvar och kan inte tänka sig ändra pga detta , tror jag personligen. |
||||
okej, internationell licens har jag inte och skulle jag av nån anledning fixa en inom 3 år har jag säkert råd att köpa en till hjälm då... Men den enda "racing" det lär bli tal om inom rimlig tid är banträffar eller kanske kanske bracket.
Lutar åt G10 (trots reglementen...), nu skulle man bara hittat nånstans att prova dem också - i Norrland är det väl kört... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Öppen hjälm Kan du inte använda visir som finns till en moppe (strut)
Skämt åsido Kan väl inte vara speciellt svårt att värma plexi mot baksidan av en gammal hjälm sedan trimma till den och sätta fast den på framsidan så att den täcker. Finns väl redan som original tillbehör till moppe eller mchjälmar? http://www.skoterdelen.com/hjc.helm. För övrigt anser jag att integralhjälmar skal få användas i täckta bilar. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Johan, tack! Visiret längst ned var precis vad jag söker. Undrar bara om det passar (kan fås att passa) Peltorhjälmar, men det borde väl funka på nåt vis.
Jag ska undersöka mer! /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det diskuteras friskt om hjälmvikt inom rallyvärlden också. South Swedish Rally är ett internationellt rally som kräver en internationellt godkännd hjälm. Det är inte Peltor G6 (800 gram 950 med intercom) som är den ända godkännda hjälmen för nationellt tävlande inom rally i Sverige. Saken är att efter south swedish rally alltså samma dag så startar sydrallyt. Första bil i sydrallyt startar 10 min efter south swedish och kör exakt samma sträckor och är "samma" tävling men den är nationell. Detta för svenska förare som inte har internationell licens även ska kunna få köra + de ska få köra om de även om deras bilar inte är internationellt klassade. Är träden mjukare i sydrallyt än i south swedish? ![]() Visst är SBF härliga. Själv tror jag dock att det är bättre med en lätt hjälm än en tung. Andra undrar vad det är som har tagits bort.... _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2797 totalt) |