Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 245 GL -88 isbil *skrotad*
1, 2   >>
6981 besök totalt
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Volvo 245 GL -88 isbil *skrotad*

Med en viss rädsla startar jag denna tråd. Bilen går endast på isen, men å andra sidan, så går den bäst där åxå.
Vi är 2 polare som delar körglädje och kostnader. Bilen byggs enligt konceptet "det ska kunna gå fullt igenom 3 böjen!.."
och pga det så tror jag att bilen kanske får vara med här....

oki en liten summering på bilen, vad som gjorts,och kvar att göra.
Vi prioriterar köregenskaper framför toppfart.

gjort.
motorbottendel b23 (fick göras om pga ras efter 40 mil)
portad 531 topp, med b230f insprut från orginalmotorn
henat om loppen, nya ringar och lager, rubbet. (fick göras om pga ras efter 40 mil)
höjt bränsetrycket till 4.1kg
extraktor plus 2.5" system
varvstopp flyttat till 7000 rpm
lättat bilen omk 150kg
bytt till m45
flyttat battriet bak
elektrisk fläkt
ställbartkamdrev
5st borch profi på takräcket
3,73:1 slutväxel (orginal var 3:33 eller nått!)
hårdare motorkudda

ska göras
1 nya däck. (klisterlappen)
2 byta till 4.10:1 slutväxel (den ligger bara och väntar!)
3 etanolkonvertera
4 är att vems ska utforskas
Större spjällhus (65mm radie)
380cc spridare
(och allt som vi kommer på vartefter...)
bättre stolar i bilen
byta alla bustingar i bakvagnen
byta alla busningar i framvagnen
Stag mellan fjädertornen
stag mellan hjulhusen bak
mindre remskiva till vevaxeln
lätta ännu mer
styva upp bakdelen
byta dämpare och fjädrar runt om.
en ev vassare kam.
försöka flytta vikten bättre..


tar vi isbanekörningen lite för hårt?
Slut kommentaren från förra vintern..
lasse 200504 skrev:
Uppdatering efter två helger med isbane åkning.

Vi hade total renoverat botten delen, dvs nya lager och ringar + alla packningar. . bilen kördes inte in utan vi räknade med att "vi kör lite lungt första dagen på isbanan" Smile needless to say.... NOT!
Idag rockade den loss, stark som F! Doch drabbes vi av ett oljeläckage som spårades till vevhus ventilationen, in igaraget och bytte, ut igen... bilen morrar gött, men inga vindrutetorkare i världen kan hjälpa pga den blå rök som vi lämmnar efter oss. Taskig tommgång, och små mysig lukt.
1ans kolv hade sagt upp sig och lämmnat in biljetten.Färdikört.
resultatet bidde 6 13,8 13,8 13,7 i komptryck.

vi får helt enkelt riva ner rubbet igen efter sesongens slut. känns lite jobbit, men det enda som hjälper är nog att henaom den och på med nya ringa och faktist köra in den.



Nu är nya motorn på väg ihop.. Planerna för bilen håller just på att ta form... Men jag gissar på att det kommer att innefatta uppstagning...
Det gäller att inte komma sist...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
bilder från innan motorn åkte ur..


blir enklare att skruva om man slipper en slirfläkt...ford focus är donator


Nu ligger motorn i sina beståndsdelar i ett bad av disel...
Till botten delen finns allt hemma, så snart kommer den att åka ihop.
Men toppen väntar vi med, tille vi vet om det blir VEMS som insprut

Primärt just nu är att staga upp bilen, och nya bustningar till bakvagnen.
Nya krängningshämmare fram och bak, och styvare fjädrar...
Tur att inte isen verkar komma tidigt iår..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Vilken skönhet!
Jag kan tänka mig att ni har rejält skoj på isen! thumbs up

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Man ser allt mycket klarare i kunskapens ljus!
Åkte igår in med toppen till H. Kickmeyer som det första han sa var
1an cylinder får för lite soppa, ventilen är vit . (kolven var delvis smält vid kolvbulten )
2an får åxå torligen för lite.

Så nu måste vi kolla upp spridarna. Det kan altså vara det som dräpte motorn förra året.
Nu får iaf 531 toppen i sig 38mm ventiler på avgas sidan.

Vet dock inte vilka spridare som jag bör införskaffa, för bilen är tänkt att gå på etanol, och orginalspridarna verkar inte räcka till.

just nu siktar vi på kompförhållande 12:1

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
på volvo marknaden i nyköping såg gjordes följande fynd
bosch röda spridare (352cc/min @ 3.0bar) orginal var omk 200cc/min
ny koppling i kartong

det blir bra för etanolen...


Måste nog putta upp en bild, rent vackert att se 66mm spjällhus mot 56mm

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1801



En liten undring bara, is-körning är ju vanligen ganska kallt, hur går det ihop med etanol? Etanolbiler är ju lite svårare att starta när det är kallt...

Alltid tufft med 245:or som kör race .

_________________
Markus Ålind
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Qaz skrev:
En liten undring bara, is-körning är ju vanligen ganska kallt, hur går det ihop med etanol? Etanolbiler är ju lite svårare att starta när det är kallt...

Alltid tufft med 245:or som kör race .


Jo i detta fall så blir det nog typ startgas vid start...
En sak som man vanligen stippar bort är juh luftförvärmningen, men den bygger vi väll tillbaka...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Nog för att det är volvo ... men vad tusan... så länge man har skoj!


orginal spjällhus (skitigt!)

Bmw 528/630 insug...

Bling


Amatör som man är togs det inga innan blästring..

Halvklart?

Rött

Vi är less på att bli skitiga, så nu ska allt tvättas,och snyggas till
Motor bygget kommer nog igång under veckan...

Saknar vettiga kolvar
Donera mig en uppsättning av smidda kolvar och du gör min fru lyckligare (hon anser att jag tjatar!)

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
lite ändringar
Hi-jackers bak (ride-levlers med stor justermån) (vägen till isbanan brukar kräva "normal" markfrigång
Krängningshämmare fram från en 265a = grov
1mm alu plåt som får bli dörrsidor..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
hmm, jag hoppas någon läser denna tråden för nu behöver jag hjälp med att hitta bilder på hur man bygger wattlänk.

Kostade på hela bakvagnen en omgång nya bustningar, och sen var det någon som sa att vi borde bygga watt länk pga att vi ändå åker mest kruvor...

Bilder på implementationer:) vad man bör tänka på ossv...

Just nu håller vi på att byta slutväxeln, så det vore juh lämpligt att göra "allt i ett"

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

lindgren skrev:
hmm, jag hoppas någon läser denna tråden för nu behöver jag hjälp med att hitta bilder på hur man bygger wattlänk.

Kostade på hela bakvagnen en omgång nya bustningar, och sen var det någon som sa att vi borde bygga watt länk pga att vi ändå åker mest kruvor...

Bilder på implementationer:) vad man bör tänka på ossv...

Just nu håller vi på att byta slutväxeln, så det vore juh lämpligt att göra "allt i ett"



Förbättringen med en wattlänk kontra panhard är försumbar för dig.

lägg tid på annat istället thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Dude skrev:


Förbättringen med en wattlänk kontra panhard är försumbar för dig.

lägg tid på annat istället thumbs up


Uhh, kan en motivering vara på plats?
Vad bör vi bygga?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Räkster
Vänersborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 9



en fråga hur konverterar man från bensin till etanol? Vad behövs göras?

_________________
Fredrik Larsson
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Räkster skrev:
en fråga hur konverterar man från bensin till etanol? Vad behövs göras?


Egentligen behöver man ju inte göra så mycket mer än att höja bränsletrycket, eller i alla fall se till att motorn får mer etanol än den fick bensin.
E85 (etanolen i pumpen) är ju lite mindre effektivt än bensin, så det behövs större mängd. Men annars ska det inte vara några problem.

Rätta mig om jag har fel.

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
nje, basic är att ge mer bränsle och mer förtändning.
Mer effekt får du dessuotom av planing ossv...


uppdatera lite...
Som sagt rivit ner hela bakvagnen för uppdatering av
alla bustningar thumbs up
målat upp och snyggat till bärarmar,stag och dyligt (enklare och se felen om det inte är tokgrisigt!)
nya dämpare (hijackers med skit bra kompressor )
håller på med att förlänga fjäder stopparna
nya sänkfjädrar
4.10:1 slutväxeln får ny och fin olja.. thumbs up
tanken är utkastad... för stor!
mindre tank på G. kommer att placeras rak ovanför bakaxeln
dubbla krängningshämmare bak. GLT modellen + standard.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Henry är klar med toppen. (531 topp med 44/38 och fullradiesäten och duktigt öppnad på avgassidan)

Så nu kommer blocket att planas 0.6mm
henry henar om blocket
och toppen kommer att riktplanas.

Nya avgasröret håller på att ta form.
"riktiga sportstolar" monterade

NY m45a på väg.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Har du hittat nån is att ta ut bilen på än då?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Har du hittat nån is att ta ut bilen på än då?


Banan plogas upp snart
Mycket har gjorts men bilen är inte klar för isen än....
Väntar på motorn ska bli helt klar...
men.. det är inte helg än...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Du kan ju tjoa när det är plogat så man kan komma o sladda lite thumbs up . Vart håller ni till?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Här byggs det vidare...
Igår bidde jag ägare till en komplett b230 marinblockare med 2.5L marinvev
Den kommer nog att trivas bra med resten av prylarna..

Siktet är inställt på att besikta bilen (som std bil)
För att vi ska kunna modifera den till grus/isbil , men den kaross vi har idag är bara ett skal, det byts ut när vi hittar en bättre... typ Opel ascona b, eller dyligt..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare


det verkar finnas ett problem här.....

hmmm... det kanske är dags att byta ut hela fjäderbenet mot något färskare..


Sån tur var hände på vägen ut ur garaget... Och inte i 130 på isen..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 245 GL -88 isbil *skrotad*
1, 2   >>
6981 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande