| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?
|
3 besök senaste veckan (6098 totalt) |
|
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re: Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?
Fartmässigt så åker du SLC700 tempo..... Och det vore kul att se dig köra där på Mantorp den 14 oktober |
||||
|
Fredrik: bilen har en icke godkänd halvbur & orginaltank m.m så den e inte riktigt racegodkänd tyvärr
||||
Kristian (fint namn för övrigt allt står i filmen..
Det roliga var att jag kände att jag körde MKT snabbare på det första fuktiga passet efter middagen. Då bromsade jag mkt senare på rakan, & använde tvåan istället för trean på 5 ställen i den kurviga sektionen. Körde på TOYo T1-S (gamla modellen - nya heter T1-R) 195/45-15 på breddade Saab fälgar i dimensionen 8,2" x 15" - Skulle fått TOYo's R-däck med namnet R888 men de hann inte komma. Det var hondaklubbens sista banträff för året & de hade 15 platser över till "allmänheten". Mkt stor blandning på bilarna & indelat i två olika körpass... rutinerade & orutinerade. Rutinerade passen var det allt ifrån Integra DC-5, Civic Vti, Volvo 242 Turbo Mvh/ ......K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Bra tid, men bara för att du körde på 3an oftare än 2an betyder inte det att din varvtid var mycket sämre på detta varvet.
Du kan till och med ha tjänat på att ligga i 3an då du kanske fick en jämnare körning och bättre flyt i kurvorna. Vet själv att ibland när man ska ner med 2an också så rycker bilen till lite plus att växlingarna tar lite tid och balans så det kan lika gärna göra att man tappar tid på varvet än att man tjänar. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
David - bra tänkt - men på min bil med denna motor funkar det inte så. jag varvar till 8500 i alla växlarna.. har jag då 3500-4000 i trean i startsvängen så är detta detsamma som ca. 6000 i tvåan = bättre klipp ut ur kurvan. Bilen hoppar bara till vid brutala nerväxlingar till tvåan & studsar med bakhjulen ibland. men detta är inget som påverkar min körning då jag vet att det skall hända varje nerväxling till tvåan. jag vet med mig att det gick bra mkt fortare på det fuktiga passet . Sånt känner jag som förare med bra kännedom om min egen bil.. MVH/ .......K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Njae, det är väl knappast möjligt? I så fall blir jag Kung i SLC 700 nästa år!
De snabbare bilarna i ERF och BMW CUP modifierad (Alla klassar in i SLC 700 ) åker under 1,10..
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
njae.... det finns ju 2 avdelningar i SLC700 , standard och modifierad..... och standard hänger han med i tempo iaf.... men det finns väl förhoppningvis lite utvecklingspotential i en AE86 med riktiga R-däck och så...
|
||||
|
Hade du kört höstracet med MGCC i Roadsport C hade du hamnat på 14:e plats.. http://www.mgcc.nu/KM5-05.htm
(Tänk på att nästan alla körde på r-däck där) _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
hehehe - Eddie - är det bra då ? 14.e asså ? Som du ser så kollade jag i tidsdisplayen på redigeringsprogrammet till filmen &/ fick fram dessa tiderna. så du hade mkt RÄTT - att det skillde ca 1,5 sek mellan oss till min fördel *ler* R-däck... vad kan det göra i tid då ? Jag vågar dra till med att jag klarar 1,12 - 1,13 med bra "före" & bra däck & fri lejd
||||
Varför inte bara skaffa en transponder så du inte behöver gissa längre?
Det känns lite som att jag skulle sitta och tycka att pontiacen går 1.12 på knutan, "inte för att jag mätt det, men den borde ju göra det..." |
||||
Vad ska man med transponder till när man bara kör banträffar? Ingen tidtagningsutrustning som är aktiv då
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag tror att när du får din bil accepterad som sportvagn så kommer du att hamna i roadsport B eller A, du kan kika på tiderna där. Vill du få riktiga tider så ordnar du upp din licens nu på stört och anmäler dig till Hyllinges KM som går den 16:e (?) oktober i klass special B. Då får du låna transponder, köra två friträningar (tidstagna i bästa fall) en tidsträning och ett race på 10 varv. Antaligen hinner du ju fixa riktiga däck (R888?) eftersom du verkar ha en bra parterskap med Toyo. Bra "före" kan jag dock inte garantera. Har toyo slicks så får du lov att köra på såna oxo i klass special. Det är dags att släppa sargen och komma in på isen nu Kristian
_________________ Pär Hylander |
||||
|
Har kollat lite på dina filmer och får inte riktigt ihop dina 1.16,56...
Att sänka varvtiden på Knutstorp från 1.16,5 till 1.12,5 är samma som att höja snittfarten med 5km/h och det är inget man gör med hjälp av skillanden mellan T1-S och R888:or. PS Kasar själv runt knutan samma tid med 110hk och framhjulsdrift utan diffbroms på sliks. Samma sliks som är i så dåligt skick att de är tre(!) sekunder långsammare än R881 runt Sturup (testat samma dag) DS _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
|
Bidrar med lite film länkar
Bilen Miata med r-däck(195/55 R15) / koni/grövre krängare i övrigt standard. Här sätts det en 1.15.5xx tid på varv 8 http://homepage.mac.com/niklasfalk/. Under rejset sätt det 1.16.5 tider då och då http://homepage.mac.com/niklasfalk/. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Johan: som jag sade - det är vad jag vågra gissa mig till. inget annat. Jag vet att jag skulle kunna göra det. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Här kan du kolla på lite 1:14 varv, under race iof så det kanske går lite långsammare än om man kör perfekta idealspår osv.
Klicka mig! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Bilder o videos
Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?
|
3 besök senaste veckan (6098 totalt) |