Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (6098 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?

http://www.megaupload.com/?d=F9OA23BH

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13526



Re: Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?

KristianAE86 skrev:
http://www.megaupload.com/?d=F9OA23BH


Fartmässigt så åker du SLC700 tempo..... Och det vore kul att se dig köra där på Mantorp den 14 oktober thumbs up mot andra bilar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Med den farten hade du fått starta sist, oavsett klass i SLC Bara att trimma mera
Vad var det för klass du körde? Däck, trafik etc?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re: Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?

Fredrik - SLC skrev:
KristianAE86 skrev:
http://www.megaupload.com/?d=F9OA23BH


Fartmässigt så åker du SLC700 tempo..... Och det vore kul att se dig köra där på Mantorp den 14 oktober thumbs up mot andra bilar.



Fredrik:
bilen har en icke godkänd halvbur & orginaltank m.m så den e inte riktigt racegodkänd tyvärr

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Med den farten hade du fått starta sist, oavsett klass i SLC Bara att trimma mera
Vad var det för klass du körde? Däck, trafik etc?



Kristian (fint namn för övrigt thumbs up )

allt står i filmen..

Det roliga var att jag kände att jag körde MKT snabbare på det första fuktiga passet efter middagen.
Då bromsade jag mkt senare på rakan, & använde tvåan istället för trean på 5 ställen i den kurviga sektionen.

Körde på TOYo T1-S (gamla modellen - nya heter T1-R) 195/45-15 på breddade Saab fälgar i dimensionen 8,2" x 15" - Skulle fått TOYo's R-däck med namnet R888 men de hann inte komma.

Det var hondaklubbens sista banträff för året & de hade 15 platser över till "allmänheten".

Mkt stor blandning på bilarna & indelat i två olika körpass... rutinerade & orutinerade.

Rutinerade passen var det allt ifrån Integra DC-5, Civic Vti, Volvo 242 Turbo thumbs up Lotus Elise Alfa GTV, Golf GTi -81 m.m

Mvh/
......K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Bra tid, men bara för att du körde på 3an oftare än 2an betyder inte det att din varvtid var mycket sämre på detta varvet.
Du kan till och med ha tjänat på att ligga i 3an då du kanske fick en jämnare körning och bättre flyt i kurvorna.
Vet själv att ibland när man ska ner med 2an också så rycker bilen till lite plus att växlingarna tar lite tid och balans så det kan lika gärna göra att man tappar tid på varvet än att man tjänar.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
david-o skrev:
Bra tid, men bara för att du körde på 3an oftare än 2an betyder inte det att din varvtid var mycket sämre på detta varvet.
Du kan till och med ha tjänat på att ligga i 3an då du kanske fick en jämnare körning och bättre flyt i kurvorna.
Vet själv att ibland när man ska ner med 2an också så rycker bilen till lite plus att växlingarna tar lite tid och balans så det kan lika gärna göra att man tappar tid på varvet än att man tjänar.



David - bra tänkt - men på min bil med denna motor funkar det inte så.
jag varvar till 8500 i alla växlarna.. har jag då 3500-4000 i trean i startsvängen så är detta detsamma som ca. 6000 i tvåan = bättre klipp ut ur kurvan.

Bilen hoppar bara till vid brutala nerväxlingar till tvåan & studsar med bakhjulen ibland.
men detta är inget som påverkar min körning då jag vet att det skall hända varje nerväxling till tvåan.

jag vet med mig att det gick bra mkt fortare på det fuktiga passet .
Sånt känner jag som förare med bra kännedom om min egen bil..

MVH/
.......K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2752



Re: Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?

Fredrik - SLC skrev:

Fartmässigt så åker du SLC700 tempo..... Och det vore kul att se dig köra där på Mantorp den 14 oktober thumbs up mot andra bilar.


Njae, det är väl knappast möjligt? I så fall blir jag Kung i SLC 700 nästa år!

De snabbare bilarna i ERF och BMW CUP modifierad (Alla klassar in i SLC 700 ) åker under 1,10..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13526



Re: Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?

Rikard Ahlin skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Fartmässigt så åker du SLC700 tempo..... Och det vore kul att se dig köra där på Mantorp den 14 oktober thumbs up mot andra bilar.


Njae, det är väl knappast möjligt? I så fall blir jag Kung i SLC 700 nästa år!

De snabbare bilarna i ERF och BMW CUP modifierad (Alla klassar in i SLC 700 ) åker under 1,10..


njae.... det finns ju 2 avdelningar i SLC700 , standard och modifierad..... och standard hänger han med i tempo iaf.... men det finns väl förhoppningvis lite utvecklingspotential i en AE86 med riktiga R-däck och så...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3134



Hade du kört höstracet med MGCC i Roadsport C hade du hamnat på 14:e plats.. http://www.mgcc.nu/KM5-05.htm
(Tänk på att nästan alla körde på r-däck där)

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Hade du kört höstracet med MGCC i Roadsport C hade du hamnat på 14:e plats.. http://www.mgcc.nu/KM5-05.htm
(Tänk på att nästan alla körde på r-däck där)



hehehe - Eddie - är det bra då ? 14.e asså ?

Som du ser så kollade jag i tidsdisplayen på redigeringsprogrammet till filmen &/ fick fram dessa tiderna.
så du hade mkt RÄTT - att det skillde ca 1,5 sek mellan oss till min fördel *ler*

R-däck... vad kan det göra i tid då ?

Jag vågar dra till med att jag klarar 1,12 - 1,13 med bra "före" & bra däck & fri lejd

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13355



KristianAE86 skrev:

jag vet med mig att det gick bra mkt fortare på det fuktiga passet .
Sånt känner jag som förare med bra kännedom om min egen bil.

Varför inte bara skaffa en transponder så du inte behöver gissa längre?

Det känns lite som att jag skulle sitta och tycka att pontiacen går 1.12 på knutan, "inte för att jag mätt det, men den borde ju göra det..."
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
KristianAE86 skrev:

jag vet med mig att det gick bra mkt fortare på det fuktiga passet .
Sånt känner jag som förare med bra kännedom om min egen bil.

Varför inte bara skaffa en transponder så du inte behöver gissa längre?

Det känns lite som att jag skulle sitta och tycka att pontiacen går 1.12 på knutan, "inte för att jag mätt det, men den borde ju göra det..."

Vad ska man med transponder till när man bara kör banträffar? Ingen tidtagningsutrustning som är aktiv då

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



KristianAE86 skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Hade du kört höstracet med MGCC i Roadsport C hade du hamnat på 14:e plats.. http://www.mgcc.nu/KM5-05.htm
(Tänk på att nästan alla körde på r-däck där)



hehehe - Eddie - är det bra då ? 14.e asså ?

Som du ser så kollade jag i tidsdisplayen på redigeringsprogrammet till filmen &/ fick fram dessa tiderna.
så du hade mkt RÄTT - att det skillde ca 1,5 sek mellan oss till min fördel *ler*

R-däck... vad kan det göra i tid då ?

Jag vågar dra till med att jag klarar 1,12 - 1,13 med bra "före" & bra däck & fri lejd


Jag tror att när du får din bil accepterad som sportvagn så kommer du att hamna i roadsport B eller A, du kan kika på tiderna där.

Vill du få riktiga tider så ordnar du upp din licens nu på stört och anmäler dig till Hyllinges KM som går den 16:e (?) oktober i klass special B. Då får du låna transponder, köra två friträningar (tidstagna i bästa fall) en tidsträning och ett race på 10 varv. Antaligen hinner du ju fixa riktiga däck (R888?) eftersom du verkar ha en bra parterskap med Toyo. Bra "före" kan jag dock inte garantera. Har toyo slicks så får du lov att köra på såna oxo i klass special.

Det är dags att släppa sargen och komma in på isen nu Kristian

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Har kollat lite på dina filmer och får inte riktigt ihop dina 1.16,56...

Att sänka varvtiden på Knutstorp från 1.16,5 till 1.12,5 är samma som att höja snittfarten med 5km/h och det är inget man gör med hjälp av skillanden mellan T1-S och R888:or.

PS Kasar själv runt knutan samma tid med 110hk och framhjulsdrift utan diffbroms på sliks. Samma sliks som är i så dåligt skick att de är tre(!) sekunder långsammare än R881 runt Sturup (testat samma dag) DS

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



3 sekunder bättre varvtid på Knutstorp är en halv evighet.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Bidrar med lite film länkar

Bilen
Miata med r-däck(195/55 R15) / koni/grövre krängare i övrigt standard.

Här sätts det en 1.15.5xx tid på varv 8
http://homepage.mac.com/niklasfalk/.Public/Josens_KM5_2005_Tid2.avi

Under rejset sätt det 1.16.5 tider då och då
http://homepage.mac.com/niklasfalk/.Public/Josens_KM5_2005_Racet.avi


/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Johan Rius skrev:
Har kollat lite på dina filmer och får inte riktigt ihop dina 1.16,56...

Att sänka varvtiden på Knutstorp från 1.16,5 till 1.12,5 är samma som att höja snittfarten med 5km/h och det är inget man gör med hjälp av skillanden mellan T1-S och R888:or.

PS Kasar själv runt knutan samma tid med 110hk och framhjulsdrift utan diffbroms på sliks. Samma sliks som är i så dåligt skick att de är tre(!) sekunder långsammare än R881 runt Sturup (testat samma dag) DS



Johan:

som jag sade - det är vad jag vågra gissa mig till.
inget annat.
Jag vet att jag skulle kunna göra det.
K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Här kan du kolla på lite 1:14 varv, under race iof så det kanske går lite långsammare än om man kör perfekta idealspår osv.

Klicka mig!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Kul att se att fler än jag har detta intresse med tiden runt banor thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
CI
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Jag är också varvtidsfetischist!
Citera
Bilder o videos
Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (6098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande