Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
PINTo FUNDERING?
1254 besök totalt
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
PINTo FUNDERING?

Har renoverat ett pinto block,blev precis klar när jag fick höra att man ska plana det så kolvarna vänder 0.2mm över Det blir en planing på ca:1mm!

Ska jag riva isär allt och tro på killen som sa det?
Sedan funkar standard fjädrar till Enem H6 kammen eller lär jag ha hårdare?

_________________
jonas andersson
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



välkommen till magnus soffa!
här finns lite regler att följa.

ex. skriv en banåkabilstråd i https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=19

sedan ställer du en fråga i https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=35

så blir det som magnus vill ha det!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Hur mycket man ska plana blocket beror väldigt mycket på hur resten av motorn ser ut, kam, ventilstorlekar osv.

Jag har inga data på Enemkammen men hårdare fjädrar brukar behövas. Dessutom brukar man få se över hela ventilmekanismen med vassare kam, så att geometrierna blir rätt.

Vad ska motorn sitta i?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
den ska sitta i en escort-79

_________________
jonas andersson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: PINTo FUNDERING?

harley skrev:

Sedan funkar standard fjädrar till Enem H6 kammen eller lär jag ha hårdare?


Enem föreskrev standardfjädrar till din kam. 0,20 i ventilspel. 3526 är Enems nummer.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
okej!
Tyvärr redan försent,eller försent å försent ringde upp enem och pratade med dom,jag kunde åka på standard fjädrar,men man vill ju VARVA så jag köpte deras hårdare.
Hade jag ny orginal fjädrar hade jag satt i dom,men dom som jag har kan lika gärna ha gått 20000mil.

_________________
jonas andersson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Hallå harley!

Innan du skriver mer så ska du följa rådet du fick av Karl Brigander.
Antingen skriver du lite här om bilen och vad du ska ha den till eller så skapar du en tråd under "våra rejs- och banåkabilar".

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



om man ska varva massor måste man ha en kam, och motor i övrigt, för detta.
Går det bra med standard fjädrar är kammen troligen inte extremt vass och att ligga på skyhöga varv kommer bara göra att motorn jobbar utanför sitt register med sämre effekt som resultat.

Varför inte stämma av insugslängder osv istället till den kammen du har och få massor med vrid och bra med effekt vid 6000rpm istället för kass effekt vid 7500...bara för det "låter ballare vi korvkiosken"?

Inget är starkare än sin svagaste länk och harmonin i motorn är av yttersta vikt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
PINTo FUNDERING?
1254 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande