| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
PINTo FUNDERING?
|
1254 besök totalt |
|
PINTo FUNDERING?
Har renoverat ett pinto block,blev precis klar när jag fick höra att man ska plana det så kolvarna vänder 0.2mm över Det blir en planing på ca:1mm! Ska jag riva isär allt och tro på killen som sa det? Sedan funkar standard fjädrar till Enem H6 kammen eller lär jag ha hårdare? _________________ jonas andersson |
||
|
välkommen till magnus soffa!
här finns lite regler att följa. ex. skriv en banåkabilstråd i https://rejsa.nu/forum/viewforum.php sedan ställer du en fråga i https://rejsa.nu/forum/viewforum.php så blir det som magnus vill ha det! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Hur mycket man ska plana blocket beror väldigt mycket på hur resten av motorn ser ut, kam, ventilstorlekar osv.
Jag har inga data på Enemkammen men hårdare fjädrar brukar behövas. Dessutom brukar man få se över hela ventilmekanismen med vassare kam, så att geometrierna blir rätt. Vad ska motorn sitta i? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re: PINTo FUNDERING?
Enem föreskrev standardfjädrar till din kam. 0,20 i ventilspel. 3526 är Enems nummer. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
okej!
Tyvärr redan försent,eller försent å försent ringde upp enem och pratade med dom,jag kunde åka på standard fjädrar,men man vill ju VARVA så jag köpte deras hårdare. Hade jag ny orginal fjädrar hade jag satt i dom,men dom som jag har kan lika gärna ha gått 20000mil. _________________ jonas andersson |
||
|
Hallå harley!
Innan du skriver mer så ska du följa rådet du fick av Karl Brigander. Antingen skriver du lite här om bilen och vad du ska ha den till eller så skapar du en tråd under "våra rejs- och banåkabilar". _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
|
om man ska varva massor måste man ha en kam, och motor i övrigt, för detta.
Går det bra med standard fjädrar är kammen troligen inte extremt vass och att ligga på skyhöga varv kommer bara göra att motorn jobbar utanför sitt register med sämre effekt som resultat. Varför inte stämma av insugslängder osv istället till den kammen du har och få massor med vrid och bra med effekt vid 6000rpm istället för kass effekt vid 7500...bara för det "låter ballare vi korvkiosken"? Inget är starkare än sin svagaste länk och harmonin i motorn är av yttersta vikt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
PINTo FUNDERING?
|
1254 besök totalt |