| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa i spindelfästet på fjäderbenet
|
3027 besök totalt |
|
Svetsa i spindelfästet på fjäderbenet
Min fjäderben blev felbeställda vilket ledde till att avståndet mellan hålen var fel. Föregående ägare löste problemet på ett mindre snyggt sätt. Genom att borra ett nytt hål längre ut än vad det ska vara. Såhär ser det ut. Inte speciellt bra iom att lutningen mellan fjäderbenet och spindeln ändras vilket leder till minskad negativ camber
Det är det inre hålet som används. Skulle vilja lägga till material antingen genom att svetsa eller genom att svetsa dit en tjock bricka. Frågan är bara hur bra det är att svetsa där? Misstänker att det inte går att ta ut insatsen även fast jag inte är helt säker. Är inte så sugen på att lossa muttern i botten av dämparen utan att veta vad som händer. Någon som vet? Känns halvdant att svetsa i ett fjäderben som innehåller gas och lite tätningar även om jag tycker att det borde gå om man svetsar väldigt lite i taget. Det är ju inte i själva dämparkroppen man svetsar. Är det någon som har gjort något liknande? Läste i en annan tråd att det är dåligt att svetsa i själva dämparkroppen. Men det tänker jag inte göra. Tänkte göra så att hålet ligger på samma ställe som det gör i orginal fjäderben och sedan öka den negativa cambern genom en ny topplagring. Eller ska man flytta in hålet maximalt? Finns möjlighet att flytta in topplagringen en del vilket jag tror ska räcka (ska räkna när jag har mätt lite i framvagnen). Sen är ju frågan hur mycket negativ camber man ska sträva efter? Bilen är framhjulsdriven så det påverkar ju även acceleration och bromsprestanda. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
På mina bilsteinben som jag hade på rallybilen så lossade man muttern i botten på benet och sen kunde man enkelt gänga ur själva dämparinsatsen. Alltså, den "skruven" som muttern i botten satt på var i själva verket kolvstången, och det du ser sticka ur fjäderbenet är "kroppen" på dämparen. Det var så kallade upside down dämpare.
När det gäller svetsning så är det säkert inga problem om du inte kör på för hårt. Själv så brukar jag ha en vanlig tvättsvamp och vatten att kyla med lite försiktigt. Lycka till!
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
|
Fräs ett större hål och använd en bussning/hylsa för att få rätt dimension på hålet?
Insatsen måste gå att få ut på något vis. Det är ju uppenbarligen någon som svetsat fast örat där tidigare. EDIT: Sen vad som händer om man försöker få ut insatsen vet jag så klart inte.. Tänkte inte så långt.. Men det gjorde du. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Var detta menat som ett svar på mitt svar?
om det var det så blev det nog ett missförstånd. För jag menade inte så. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Helt klart. Frågan är bara om det är svetsat före eller efter dämparen var i nuvarande skick. Här är en annan bild på dämparen när den ser ut som den ska göra... Ska vara samma lika vad jag vet. http://www.khmotorsport.se/images/oh Får helt enkelt ta och plocka isär fjäderbenet för att se om det går att få isär. Isf är det ju lugnt att bränna på lite med svetsen
Hållet fullständigt med. Det fungerar utmärkt att bara göra hålet större. Tycker dock att det känns lite oseriöst att man bestämmer läget när man monterar dämparen. Hade kännts bättre att ha ett hål som är exakt lika på bägge sidor. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag tycker svetsen som är lagd på ditt fjäderben ser lite "haffsig" ut... Det är liksom ingen konsekvens på tillsatsmaterialet som ligger i den svetsen.
Kan det vara så att det är ditsatt i efterhand för att modellanpassa en universel dämpare? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Mjo jag tycker också att den inte är speciellt snygg. Fast den verkar hålla iaf
Tror att "öronen" svetsas dit av den som bygger dämparen. Misstänker att dämparen är byggd på en sådan här sats men jag är inte säker. http://www.khmotorsport.se/ohlins/50 Isf sitter dämparen typ upp och ner och dämparkroppen som sticker upp med fjädern runt sig är 36 mm . Fast jag tycker att den ser mer ut som en stång än en dämparkropp.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
Inte ska du be om ursäkt.
Jag blev bara lite fundersam om jag skrivit knasigt.
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Efter närmare efterforskning verkar det som att det går utmärkt att plocka isär dämparen.
Verkar bara vara att ta bort muttern i underkant när man har demonterat topplagringen. De övriga sakerna får jag nog ta och räkna lite på. Det verkar ju gå att lösa iaf
Borde ju kunna gå lite bättre med lite vettigare hjulvinklar _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Håller med Fuling. Det är friktionen som skall fixera grejorna. På standardhinkar är det ju enda vettiga sättet att justera camber, att fräsa hålen ovala med roterande fil. Detta görs tom av hjulinställarfirmorna. Har kört så med min brukshink (Volvo 855), den har hållt inställningarna i snart 10 år (jag kollar ibland), fast den ständigt misshandlas.
_________________ Olof Lagerqvist |
||||
Dessutom så är det så man ställer Camber orginal på många bilar. Golf 1:orna vet jag iaf har övre hålet ovalt. |
||||
|
Håller med om att det funkar utmärkt att fila upp ett större hål. Om man nu inte har det andra hålet bredvid.
Det blir en väldigt liten anliggningsyta för skruven vilket är det jag framförallt vill undvika genom att svetsa lite
Det svarta är utvidgningen av hålet jag vill göra för att få samma camber som orginal. Det röda är den yta där skruvskallen kommer att ligga emot.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Jag har svetsat "brickor" för camberflix på ej demonterbara fjäderben vid ett par-tre tillfällen. Det har funkat bra.
En liiiten snutt i taget med migen och mycket kylning med blöta trasor och tryckluft.... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa i spindelfästet på fjäderbenet
|
3027 besök totalt |
