Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta "ring & pinion" på miata
1544 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Byta "ring & pinion" på miata

Hur klurigt är det att byta "ring & pinion" d v s utväxling i slutväxeln?
Krävs det specialverktyg/mätinstrument?
Ska det shimsas?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



det ska shimsas för rätt spel mellan dreven och för att få rätt lagerspel..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
LuddeR skrev:
det ska shimsas för rätt spel mellan dreven och för att få rätt lagerspel..

OK. Är det finlir för specialister eller något man kan göra med vanliga verktyg?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Dennis Kullman skrev:
LuddeR skrev:
det ska shimsas för rätt spel mellan dreven och för att få rätt lagerspel..

OK. Är det finlir för specialister eller något man kan göra med vanliga verktyg?
Enligt bilder kräver det lite handlag med märkfärg mm för att få det "rätt".
Förmodligen klarar vilken bakaxelspecialist som helst av det. Försök att hitta nån som gör det ofta (och kanske ser en Miataklump som nåt skoj och ovanligt).

Har Peter fått dig på fula tankar (Torsendiff från Tyskland och utväxling från framdiffen på en Kia Sportage), eller har du bara för lite att göra?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



NiklasFalk skrev:
Dennis Kullman skrev:
LuddeR skrev:
det ska shimsas för rätt spel mellan dreven och för att få rätt lagerspel..

OK. Är det finlir för specialister eller något man kan göra med vanliga verktyg?
Enligt bilder kräver det lite handlag med märkfärg mm för att få det "rätt".
Förmodligen klarar vilken bakaxelspecialist som helst av det. Försök att hitta nån som gör det ofta (och kanske ser en Miataklump som nåt skoj och ovanligt).

Har Peter fått dig på fula tankar (Torsendiff från Tyskland och utväxling från framdiffen på en Kia Sportage), eller har du bara för lite att göra?


Ja, du ser vad man kan bli påverkad att göra.... Tänkte på mej själv....

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Dennis Kullman skrev:
LuddeR skrev:
det ska shimsas för rätt spel mellan dreven och för att få rätt lagerspel..

OK. Är det finlir för specialister eller något man kan göra med vanliga verktyg?
Enligt bilder kräver det lite handlag med märkfärg mm för att få det "rätt".
Förmodligen klarar vilken bakaxelspecialist som helst av det. Försök att hitta nån som gör det ofta (och kanske ser en Miataklump som nåt skoj och ovanligt).

Har Peter fått dig på fula tankar (Torsendiff från Tyskland och utväxling från framdiffen på en Kia Sportage), eller har du bara för lite att göra?


Försöker hitta det billigaste sättet att få den utväxling jag vill ha... det är dyrt att vara sjukskriven

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Peter Sandström skrev:
NiklasFalk skrev:
Dennis Kullman skrev:
LuddeR skrev:
det ska shimsas för rätt spel mellan dreven och för att få rätt lagerspel..

OK. Är det finlir för specialister eller något man kan göra med vanliga verktyg?
Enligt bilder kräver det lite handlag med märkfärg mm för att få det "rätt".
Förmodligen klarar vilken bakaxelspecialist som helst av det. Försök att hitta nån som gör det ofta (och kanske ser en Miataklump som nåt skoj och ovanligt).

Har Peter fått dig på fula tankar (Torsendiff från Tyskland och utväxling från framdiffen på en Kia Sportage), eller har du bara för lite att göra?


Ja, du ser vad man kan bli påverkad att göra.... Tänkte på mej själv....



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Du måste schimsa den både i pinjonghöjd och kronhjulshöjd, fläckfärg och massa jobb och schims...

Been there, done that.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Antalet svordomar är nog propotionerligt mot hur svårt/jobbigt det är att plocka ur piniongen och klumpen. Första gången vet man ju inte riktigt hur man ska tolka bilder alltid så det blir en del testande.

_________________
Markus Ålind
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



skulle tro att det kostar från 2000 kronor om lämnar iväg det.. !??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
LuddeR skrev:
skulle tro att det kostar från 2000 kronor om lämnar iväg det.. !??


så ett proffs gör det på en halvdag? jag har ju hela vintern på mig
men... shims m m har jag ju inga

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Ibland är man inte så vass - jag har ju verkstadshandboken
Där finns en, minst sagt, detaljerad beskrivning.
Det ser inte helt enkelt ut...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Dennis Kullman skrev:
Ibland är man inte så vass - jag har ju verkstadshandboken
Där finns en, minst sagt, detaljerad beskrivning.
Det ser inte helt enkelt ut...


Problemet är väl också att om du gör fel, vet du ju inte eftersom det kan vara oljudliga symptom. Och nästa grej, säg att du gör fel och det viner...då måste du ju göra om det.

Som vanligt när man gör något första gången...blir man inte nöjd förrän tredje gången, dvs man måste göra saker tre gånger och mängden tid det går åt, kan ibland vara lite för mycket...men har man väl börjat, måste man ju fullfölja eftersom att ge upp, det finns ju inte. Man är ju inte envis utan orsak

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Skruva banåkabil
Byta "ring & pinion" på miata
1544 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande