Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
11750 besök totalt |
Gat regga fd. banbil UTAN PAPPER ?
![]() Någon som kan hjälpa mig med detta, går detta att genom föra? Har fått nys om en LANCIA A112 ABARTH LADY CUP bil. Dvs en äkta orginal bil som var vad i cuppen. Problemet är nu att den och dom andra cup bilarna inte har några reg papper. "Min" har det inte ivarje fall! Fråga 1 - Kan jag lösa så att den blir gatbils registrerad? Fråga 2 - Var tar jag reda på all info om det går? Fråga 3 - om det inte funkar, går det att flytta över identiteten från annan Lancia a112a? Mvh Christer _________________ Chris Ter |
||
Antagligen inte, men besiktningsmannen blir kanske sne om de märker det, och då kanske man får svårt att få igenom bilen sen. _________________ Markus Ålind |
||
Kolla https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jag var på samma väg när jag höll på med mitt lancia Abarth R1 bygge. Bilen hade inte heller någon identitet men chassi numret fanns kvar. Den väg jag kunde gå var genom VägVerket. De tyckte att jag skulle göra en ursprungskontroll för att kunna återfå min gamla identitet (om den nu inte är utskrotad).
Problemet jag ändå ställdes inför var att jag skulle ha en R1 motor i den- Vilken inte har någon avgascertifiering- och eftersom min lancia var en -84-85:a så hade jag inte någon nytta av dessa papper. Jag försökte att hitta en -75:as A112 här i sverige som jag (kunde "låna" vissa papper ifrån- vilket fö är olagligt). Men de är onormt ovanliga- man kan räkna dom på en hand... _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Var i Borås idag och fick lite inspiration...
Var i Borås idag och fick lite inspiration... ![]() ...Reines kanon läckra Lancia a112 Abarth Lady Cup (replica). Så liten men ack så fräck. Jag vill tacka alla hjälp i denna tråd. Ska kolla vidare i detta ämne. Verkar som att 3:an är den lättaste men dock olagliga :-( Skall kolla på en riktig Lady cup i slutet på oktober...får väl se om den är i ett okej skick. Håller tummarna för att den inte är för rostig, risig i motor och för dålig i mekanik. Mvh Christer _________________ Chris Ter |
||
Inga problem !!
Det är inga problem att byta identitet på en bil om man har rent mjöl i påsen !! I rally mm är det godkänt att byta kaross 2 ggr sen måste man reg,bes bilen. På en av våra bilar är chassi nr plåten limmad för att underlätta byte. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Identitetsbyte får bara göras lagligt på rallybilar, och bara tre gånger sedan är identiteten förbrukad. Detta har behandlats förut...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag blir inte riktigt klok på detta. Det är alltså OK om man byter identitet på en rallybil som man lyckats rulla med - men inte på en vanlig bil
![]() ![]() Jag skrev nämligen för ett tag sedan till bilprovningen angående min gamla vw-baserade kitcar från 1970 och frågade om det var OK att flytta över ideniteten från min genomrostiga bottenplatta från 1958 mot en likadan av samma årsmodell - svaret var ABSOLUT INTE!!!! Vad är det egentligen för skillnad på att flytta över identiteten mellan två rallykarosser och två indentiska vw-bottenplattor?? _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||
En Rallybil är väl inte tänkt att kunna reggas tillbaka till gatbil och anledningen till karossbyte är väl så vanlig i Rally att reglerna förmodligen tillkommit för att få nån efterlevnad (kan gott tänka mig att det var lite vildvuxet innan). Kojjaskruvare har det ju lätt där identitetplåten sitter med plåtskruv... |
||
Niklas är säkert inne på rätt spår och för rallybilar hjälper ju även SBF till med viss kontroll av hur identiteterna byts (i alla fall enligt Bilprovningen...).
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det är en sak jag funderat på lite tidigare under veckan.
Jag vet att det inte är särskilt ovanligt att 2CV-ägare köper sig en ny ram, ett komplett chassie altså, och byter ram på bilen, när den är rostig. Frågan är ju hur det fungerar regelmässigt, eller är det bara ingen som bryr sig. |
||
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Det är en helt annan sak på en rambyggd bil. Där sitter ju identiteten i ramen (normalt sett).
2CV, till exempel (jag var ju faktiskt och kikade på en sådan ram igår...) kan man byta kaross på utan problem. Byter man till en originalkaross (lika som den man tog av) behövs inte ens regbesiktning, byter man till annat än original blir det ombyggt fordon. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Fast det 2CV åkarna brukar göra är att byta ut ramen, som har en förmåga att rosta upp. en ny galvad ram kostar under 10' kr och man byter på en helg, så det är ett vättigare alternativ än att rostlaga. |
||
Det var precis detta jag frågade bilprovningen om (mailade huvudkontoret) angående vw-bottenplattor och svaret jag fick var att det kan jag glömma. I fall jag plockade bort chassinumret från plattan var den förbrukad enligt bilprovningen. _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||
Det går bra att ta modell 3. jag känner en som gjorde det och -76an köptes in. När bilprovningen undrade då bilen såg ut och var en Abarth lady cup bil sa jag bara att det gordes ett karossbyte på racebilen en gång under recperjoden och den då fick denna identitet. Lady cup bilarna togs in som tävlingsredskap på den tiden och slapp därmed en massa skatt och kunde därmed inte registreras utan att den betalades.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Man får ju inte sätta en ny ram under en gammal kaross och behålla identiteten...
Att byta kaross på en befintlig ram betyder ju inte att man avlägsnar chassinumret. En VW-platta kan man också byta kaross på, utan större problem, man behåller ju identiteten som plattan har. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
11750 besök totalt |