Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gat regga fd. banbil UTAN PAPPER ?
11750 besök totalt
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Gat regga fd. banbil UTAN PAPPER ?



Någon som kan hjälpa mig med detta, går detta att genom föra?

Har fått nys om en LANCIA A112 ABARTH LADY CUP bil. Dvs en äkta orginal bil som var vad i cuppen. Problemet är nu att den och dom andra cup bilarna inte har några reg papper. "Min" har det inte ivarje fall!

Fråga 1 - Kan jag lösa så att den blir gatbils registrerad?
Fråga 2 - Var tar jag reda på all info om det går?
Fråga 3 - om det inte funkar, går det att flytta över identiteten från annan Lancia a112a?

Mvh Christer

_________________
Chris Ter
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8067



Jag skulle tippa på att 3an e enklast!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1817



3:an är dock olagligt. Identiteten sitter i den självbärande karrosen.
Iochförsig är alla antagligen olagliga, egentligen.

_________________
Markus Ålind
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



om man äger båda bilarna så är det nog ganska liten chans att 3' an skulle resultera i något rättsligt efterspel, om någon upptäckte det ...

teoretiskt sett olagligt dock ...
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1817



Dan Johansson skrev:
om man äger båda bilarna så är det nog ganska liten chans att 3' an skulle resultera i något rättsligt efterspel, om någon upptäckte det ...

teoretiskt sett olagligt dock ...


Antagligen inte, men besiktningsmannen blir kanske sne om de märker det, och då kanske man får svårt att få igenom bilen sen.

_________________
Markus Ålind
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Kolla https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=315485#315485 , den frågan borde för det här fallet också. Isåfall är amatörbyggt fordon en väg att gå, men jag förstår att det kan kräva ändringar som inte känns helt bra på en smått klassisk tävlingsbil.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Jag var på samma väg när jag höll på med mitt lancia Abarth R1 bygge. Bilen hade inte heller någon identitet men chassi numret fanns kvar. Den väg jag kunde gå var genom VägVerket. De tyckte att jag skulle göra en ursprungskontroll för att kunna återfå min gamla identitet (om den nu inte är utskrotad).
Problemet jag ändå ställdes inför var att jag skulle ha en R1 motor i den- Vilken inte har någon avgascertifiering- och eftersom min lancia var en -84-85:a så hade jag inte någon nytta av dessa papper. Jag försökte att hitta en -75:as A112 här i sverige som jag (kunde "låna" vissa papper ifrån- vilket fö är olagligt). Men de är onormt ovanliga- man kan räkna dom på en hand...

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Var i Borås idag och fick lite inspiration...

Var i Borås idag och fick lite inspiration...



...Reines kanon läckra Lancia a112 Abarth Lady Cup (replica). Så liten men ack så fräck.

Jag vill tacka alla hjälp i denna tråd. Ska kolla vidare i detta ämne. Verkar som att 3:an är den lättaste men dock olagliga :-(

Skall kolla på en riktig Lady cup i slutet på oktober...får väl se om den är i ett okej skick. Håller tummarna för att den inte är för rostig, risig i motor och för dålig i mekanik.

Mvh Christer

_________________
Chris Ter
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Inga problem !!

Det är inga problem att byta identitet på en bil om man har rent mjöl i påsen !! I rally mm är det godkänt att byta kaross 2 ggr sen måste man reg,bes bilen. På en av våra bilar är chassi nr plåten limmad för att underlätta byte.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Identitetsbyte får bara göras lagligt på rallybilar, och bara tre gånger sedan är identiteten förbrukad. Detta har behandlats förut...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Jag blir inte riktigt klok på detta. Det är alltså OK om man byter identitet på en rallybil som man lyckats rulla med - men inte på en vanlig bil

Jag skrev nämligen för ett tag sedan till bilprovningen angående min gamla vw-baserade kitcar från 1970 och frågade om det var OK att flytta över ideniteten från min genomrostiga bottenplatta från 1958 mot en likadan av samma årsmodell - svaret var ABSOLUT INTE!!!!

Vad är det egentligen för skillnad på att flytta över identiteten mellan två rallykarosser och två indentiska vw-bottenplattor??

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Niklas Larsson skrev:
Vad är det egentligen för skillnad på att flytta över identiteten mellan två rallykarosser och två indentiska vw-bottenplattor??
Det tilltänkta användningsområdet kanske?
En Rallybil är väl inte tänkt att kunna reggas tillbaka till gatbil och anledningen till karossbyte är väl så vanlig i Rally att reglerna förmodligen tillkommit för att få nån efterlevnad (kan gott tänka mig att det var lite vildvuxet innan).

Kojjaskruvare har det ju lätt där identitetplåten sitter med plåtskruv...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Niklas är säkert inne på rätt spår och för rallybilar hjälper ju även SBF till med viss kontroll av hur identiteterna byts (i alla fall enligt Bilprovningen...).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Det är en sak jag funderat på lite tidigare under veckan.

Jag vet att det inte är särskilt ovanligt att 2CV-ägare köper sig en ny ram, ett komplett chassie altså, och byter ram på bilen, när den är rostig.

Frågan är ju hur det fungerar regelmässigt, eller är det bara ingen som bryr sig.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Magnus L skrev:
Det är en sak jag funderat på lite tidigare under veckan.

Jag vet att det inte är särskilt ovanligt att 2CV-ägare köper sig en ny ram, ett komplett chassie altså, och byter ram på bilen, när den är rostig.

Frågan är ju hur det fungerar regelmässigt, eller är det bara ingen som bryr sig.
Samma gäller ju även många engelska sportbilar, t ex MGB där du t o m kan köpa en hel "reservdelskaross". Är det lagligt om den man köper ram/karossen av kallar det för reservdel/utbytesdel?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Det är en helt annan sak på en rambyggd bil. Där sitter ju identiteten i ramen (normalt sett).

2CV, till exempel (jag var ju faktiskt och kikade på en sådan ram igår...) kan man byta kaross på utan problem. Byter man till en originalkaross (lika som den man tog av) behövs inte ens regbesiktning, byter man till annat än original blir det ombyggt fordon.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



therealpinto skrev:
Det är en helt annan sak på en rambyggd bil. Där sitter ju identiteten i ramen (normalt sett).

2CV, till exempel (jag var ju faktiskt och kikade på en sådan ram igår...) kan man byta kaross på utan problem. Byter man till en originalkaross (lika som den man tog av) behövs inte ens regbesiktning, byter man till annat än original blir det ombyggt fordon.

/Gustaf



Fast det 2CV åkarna brukar göra är att byta ut ramen, som har en förmåga att rosta upp.

en ny galvad ram kostar under 10' kr och man byter på en helg, så det är ett vättigare alternativ än att rostlaga.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



therealpinto skrev:
Det är en helt annan sak på en rambyggd bil. Där sitter ju identiteten i ramen (normalt sett).

2CV, till exempel (jag var ju faktiskt och kikade på en sådan ram igår...) kan man byta kaross på utan problem. Byter man till en originalkaross (lika som den man tog av) behövs inte ens regbesiktning, byter man till annat än original blir det ombyggt fordon.

/Gustaf


Det var precis detta jag frågade bilprovningen om (mailade huvudkontoret) angående vw-bottenplattor och svaret jag fick var att det kan jag glömma. I fall jag plockade bort chassinumret från plattan var den förbrukad enligt bilprovningen.

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det går bra att ta modell 3. jag känner en som gjorde det och -76an köptes in. När bilprovningen undrade då bilen såg ut och var en Abarth lady cup bil sa jag bara att det gordes ett karossbyte på racebilen en gång under recperjoden och den då fick denna identitet. Lady cup bilarna togs in som tävlingsredskap på den tiden och slapp därmed en massa skatt och kunde därmed inte registreras utan att den betalades.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Man får ju inte sätta en ny ram under en gammal kaross och behålla identiteten...

Att byta kaross på en befintlig ram betyder ju inte att man avlägsnar chassinumret. En VW-platta kan man också byta kaross på, utan större problem, man behåller ju identiteten som plattan har.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Gat regga fd. banbil UTAN PAPPER ?
11750 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande