| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lossa kolvringar...
|
2 besök senaste veckan (8079 totalt) |
|
Lossa kolvringar...
Någon som har erfarenhet av att lossa "fastrostade" kolvringar…? Jag tänkte rädda några kolvar som är i bra skick, men de har suttit en stund i ett block där det varit en smula fuktigare än vad som är hälsosamt. Vad är det bästa enklaste trixet för att "lösa upp" rosten så att jag kan pilla loss rostiga ringar? Coca Cola?
|
||||
|
om ringarna har rostat fast i kolvarna... är dom verkligen i så bra skick då?
om du inte har brottom att få lös ringarna kan du ju testa lite olika saker
Ställ dom uppochner i lämplig låda och häll på med tänkbara vätskor! Diesel sägs ju lösa fastrostade saker... men det är inget jag har provat själv. Edit: Jaha... så noga man läser då
Kolvarna sitter kvar i blocket. Men det förändrar inte så mycket, på med valfri vätska och använd våld! (slå inte sönder nått bara )
|
||||
Det är den extra onda
förövrigt så håller jag med lennart angående 55-6an. Knacka lite på kolvarna med aå att det lossnar, men det kanske är grundläggande mekkunskap? _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
|
|
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
En lågbudgetrenovering av en 2.0 Zetec står för dörren. Ska så småningom ersätta 1.6'an i min Seven tänkte jag. En packningsats, lättning/balansering av svänghjul/vev, nya ringar och lager samt kanske lite vassare kammar är tanken. Jodå, både kolvarna och blocket ser riktigt bra ut. Jag tror helt säkert att kolvarna går att rädda. De gick att trycka ut ur blocket med bara milt våld. Däremot sitter ringarna mer eller mindre fast i kolvarna. Jag har redan gått lös på kolvarna med WD40. http://www.wd40.com/Brands/wd40.cfm Ni som var vakna på kemilektionerna, funkar det med citronsyra att lösa upp järnoxiden? Tänkte att det vore bra med nå't jox som gör att jag inte behöver bryta och bända så mycket... |
||||
Lasse!
Värme kan väl vara bra , jag skull testa å värma dem i ugnen till 150-200 gr å sedan låta svalna å sedan värma igen osv. Eftersom aluminiumen rör sig möe mer borde ringarna släppa. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||||
|
inte för jag varit med på kemilektionerna särskilt mycket, istället blev det mer av ...
:woot: , men jag har starka aningar om att aluminiumet tar minst lika mycket skada av syra som järnoxid. Koka rabarber i alu-kastrull och du blir förgiftad Aluminium är ju en oädel metall... / Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
Citronsyra äter bara järnoxiden har jag för mig............
Jag är rätt säker på det faktiskt Jag har badat grejor i detta men det tar rätt lång tid. Det måste vara helt rent från fett, annars så tar det inte.
Finns att köpa i små påsar i mataffären eller i större förpackningar hos färghandeln. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
|
Lägg kolvarna i ett bad med diesel, klart billigaste metoden om man har lite tålamod.
Plocka upp kolven och torka/borsta rent nån gång i veckan. Slammet sjunker till botten av behållaren så det behöver du inte bry dig om. |
||||
|
Fosfo syra äter med bara rosten inom rimlig tid och det går fortare än citronsyra. Man kan även använda saltsyra,men det är agressivt på metallen.
|
||||
|
annars funkar mekanisk åverkan fint...
en liiiten skruvmejsel in i det lilla spåret i kolvringen och sen bryta dän ringen i bitar... sedan är det bara att skrapa dän alla avlagringar som satt bakom ringen med något trubbigt... iofs ganska mkt bonnemeck över det...
/Björn _________________ // Björn "NightMaaN" Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lossa kolvringar...
|
2 besök senaste veckan (8079 totalt) |

