Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lossa kolvringar...
2 besök senaste veckan (8079 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lossa kolvringar...


Någon som har erfarenhet av att lossa "fastrostade" kolvringar…?
Jag tänkte rädda några kolvar som är i bra skick, men de har suttit en stund i ett block där det varit en smula fuktigare än vad som är hälsosamt.
Vad är det bästa enklaste trixet för att "lösa upp" rosten så att jag kan pilla loss rostiga ringar? Coca Cola?

_________________

Rice and shine
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Nääe inte Coca-Cola väl,det är ju värsta klistret! Dränk in kolvarna rikligt med nån god Rostolja (förslagvis en sen -04:a) och låt det ligga en natt så bör det släppa sen.

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



citronsyra?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18028



Spruta 6-66 på dem så löser det sig!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Lennart Mäkinen skrev:
Spruta 6-66 på dem så löser det sig!


Är det 5-56 som avses.... lr har jag missat en bra produkt?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



om ringarna har rostat fast i kolvarna... är dom verkligen i så bra skick då?

om du inte har brottom att få lös ringarna kan du ju testa lite olika saker
Ställ dom uppochner i lämplig låda och häll på med tänkbara vätskor!
Diesel sägs ju lösa fastrostade saker... men det är inget jag har provat själv.

Edit:
Jaha... så noga man läser då
Kolvarna sitter kvar i blocket.
Men det förändrar inte så mycket, på med valfri vätska och använd våld! (slå inte sönder nått bara )
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



apex skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Spruta 6-66 på dem så löser det sig!


Är det 5-56 som avses.... lr har jag missat en bra produkt?


Det är den extra onda



förövrigt så håller jag med lennart angående 55-6an. Knacka lite på kolvarna med aå att det lossnar, men det kanske är grundläggande mekkunskap?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alltså det finns produkt som heter 6-66

Extra heavy super mega duty är det nog...

Nä det är väl för burk i marin miljö har jag för mig att jag läst någonstans.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



skär isär blocket?

annars satsa på någon lättflyktig rostlösare
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18028



apex skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Spruta 6-66 på dem så löser det sig!


Är det 5-56 som avses.... lr har jag missat en bra produkt?
6-66 är den marina varianten av 5-56. Tyckte namnet var tilltalande så jag använder den istället för 5-56.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare


En lågbudgetrenovering av en 2.0 Zetec står för dörren. Ska så småningom ersätta 1.6'an i min Seven tänkte jag.
En packningsats, lättning/balansering av svänghjul/vev, nya ringar och lager samt kanske lite vassare kammar är tanken.
Jodå, både kolvarna och blocket ser riktigt bra ut. Jag tror helt säkert att kolvarna går att rädda. De gick att trycka ut ur blocket med bara milt våld. Däremot sitter ringarna mer eller mindre fast i kolvarna.

Jag har redan gått lös på kolvarna med WD40. http://www.wd40.com/Brands/wd40.cfm

Ni som var vakna på kemilektionerna, funkar det med citronsyra att lösa upp järnoxiden?
Tänkte att det vore bra med nå't jox som gör att jag inte behöver bryta och bända så mycket...

_________________

Rice and shine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Lars Falk skrev:


En lågbudgetrenovering av en 2.0 Zetec står för dörren.

Kul att det är fler som håller på med Zetec

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530



Lasse!

Värme kan väl vara bra , jag skull testa å värma dem i ugnen till 150-200 gr å sedan låta svalna å sedan värma igen osv.
Eftersom aluminiumen rör sig möe mer borde ringarna släppa.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



inte för jag varit med på kemilektionerna särskilt mycket, istället blev det mer av ... :woot: , men jag har starka aningar om att aluminiumet tar minst lika mycket skada av syra som järnoxid. Koka rabarber i alu-kastrull och du blir förgiftad thumbs down
Aluminium är ju en oädel metall...

/ Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Citronsyra äter bara järnoxiden har jag för mig............ Jag är rätt säker på det faktiskt Jag har badat grejor i detta men det tar rätt lång tid. Det måste vara helt rent från fett, annars så tar det inte.
Finns att köpa i små påsar i mataffären eller i större förpackningar hos färghandeln.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Var det någon som testade ovanstående försalg och fick ringarna att släppa?

Jag har samma problem nu

Tänkte testa diesel först iaf.
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Lägg kolvarna i ett bad med diesel, klart billigaste metoden om man har lite tålamod.
Plocka upp kolven och torka/borsta rent nån gång i veckan. Slammet sjunker till botten av behållaren så det behöver du inte bry dig om.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Fosfo syra äter med bara rosten inom rimlig tid och det går fortare än citronsyra. Man kan även använda saltsyra,men det är agressivt på metallen.

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
NightMaaN
Skillingaryd
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12



annars funkar mekanisk åverkan fint...

en liiiten skruvmejsel in i det lilla spåret i kolvringen och sen bryta dän ringen i bitar... sedan är det bara att skrapa dän alla avlagringar som satt bakom ringen med något trubbigt...

iofs ganska mkt bonnemeck över det...

/Björn

_________________
// Björn "NightMaaN" Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Lossa kolvringar...
2 besök senaste veckan (8079 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande