Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 325im M50 TURBO -88 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (17011 totalt) |
Bmw E30 M50 Turbo
Då ska vi se här om vi kan knåpa ihop något intressant Jaja, ja håller på o bygger en bil för Gata/Stripp/bana och lite drifting. Målet är 800 körbara och driftsäkra hk, och bli en av sveriges potentaste m50b25 motor. Motor: m50b25 (Klart) Borrat, linehonat och plandeckat block PPf portad topp med allt nytt i toppen, med turbokammar ombyggt oljetråg oljepumps drev med krysskil istället för splines CP-pistons kolvar (Klart) PPF H-profil smidda vevstakar (Klart) ARP bultar MLS stållamellpackning Troligtvis dubbla Bosch 044 bränslepumpar PPF insug Accufab Spjällhus Intercooler från PPF PPF Dumpventil PPF Wastegate PPF Turbogrenrör Ferritta rostfritt turbo avgassystem Turbo PT 70 Q trim Bränslespridare MSD 990cc/3bar AN-kopplingar och slang till hela bränslesystemet MSD CDI tändspolar MSD tändning Autronic SM4 Styrsystem 328 vev (Klart) Drivlina: Tremek TQ500 låda, Eventuellt är min ZF m3 låda till salu. Svea kardan Sviktstålsdrivaxlar Troligtvis Z3m diffklump Arp hjulbultar Chassie: Hela BmwAndreas Chassie från e30 m3an. (Klart) Dvs: M3 Bromsar (Klart) M3 Bärarmar (Klart) M3 Nav (Klart) Koni Stötdämpare (Klart) Apex Fjädrar (Klart) Split Fälgar ÄKTA (Klart) Inredning: Egensvarvad växelspak med delerin knopp Godkänd bur för att få åka 9sek på strippen, och helst få åka bana med oxå Cobra eller Sparco kolfiberstolar 4-punktsbälten Flockad inredning (Klart) Hydralisk handbroms med egenfräst spak Peltorlurar med intercom för att kunna prata med passageraren + Massa kolfiber //Mvh Emil _________________ Emil Grevesmühl |
||||
800 hk + m3 e30 bromsar?
TQ500? vad är det för låda? hittade http://www.ttcautomotive.com/English men ingen info om denna låda... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
||||
inte för att vara uppkäftig.. men varför klanka ner på alla som ska ha en bil som är kombinerad stripp/ban & gatbil??
är inte första gången det här händer... är det inte bättre att visa att vi är bättre än så? jag ser det som så att han kanske får blodad tand senare och inser att bana är roligt och bygger en renodlad banleksak och har bmwn till strippen och gatåka.. eller vill ni skrämma bort alla som inte är strikt banåka intresserade? jag tycker iaf att man kan tycka att alla disipliner är roliga.. Okey show-drifting har jag inte riktigt kommit överens om men både strippen och krokiga vägar anser jag är förbannat kul.. men jag kanske inte passar här på rejsa?.. my 2 cents... _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Riktigt grym bil men 800hk kommer nog bli svårkört på banan iaf
Alltid kul med värstingbyggen, lycka till Mvh Toni |
||||
som sagt var han ska ju ha det som allt-i-ett leksak.. gata stripp och bana.. då får man ibland kompromissa.. men måste nog hålla med att m3 org bromsar kan vara i svagaste laget för att bromsa ner 800hk efter tex långa mantorps raka.. =) men han lär nog märka att det inte är tillräckligt.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Mycket trevligt projekt!
Ibland är det lite halvtrist jargong här på rejsa tycker jag, låt folk bygga balla byggen ibland och inte 100% bansmiskarbilar som inte funkar till ngt annat! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Håller med! Lycka till, Emil! |
||||
Angående bromsarna så står de bara i motorspecen för att ja fick med dom när jag köpte chassit. De som kommer sitta på bilen är...
Fram: 4 kolvs Brembo OK med 302x28mm Skicor. Eventuellt blit de AP Racing OK istället. Bak: 4 kolvs Brembo OK med 302x28mm _________________ Emil Grevesmühl |
||||
Sorry felskrivning. TKo500 ska de såklart stå. Den ska enligt mina uppgifter palla 1000Nm.. Norsken Helge vik har sån på sin m3 e30, som han kommer ha runt 1200 hk när den e mappad o klar. _________________ Emil Grevesmühl |
||||
Tack för förtroendet Bilen ska vara så komplett som möjligt. de är de som är tanken. Bara för att de sitter en bur i bilen som man får åka 9 sek på strippen betyder inte att de är en ren stripp bil.. de är för att tek BmwAndreas ska kunna sätta sig i min bil o visa va den går för på strippen. Förhoppningsvis funkar buren bra till banracing oxå =). Tanken är att bilen ska funka precis lika bra till banåka och gatåka! Driftingen kommer inte vara nått seriöst. Endast prova på, så man får leka lite och som sagt, bilen ska vara komplett, då måste den ju även klara av drifting. Tack _________________ Emil Grevesmühl |
||||
Tack Den ska iaf få bränna på banan, även om motorn inte är optimal för bana så kommer den va ganska snäll faktist. inte alls så svårkörd som många kan tro. _________________ Emil Grevesmühl |
||||
Som sagt bromsarna råka bara hamna i specen. Blir ap, brembo eller wilwood. _________________ Emil Grevesmühl |
||||
Tack _________________ Emil Grevesmühl |
||||
Det är inte som jag klanker ner, nåja lite då, men den bilen är ju uppenbarligen byggd för raktfram åka. 29 rader om motor + drivlina och sen ett par rader om att där sitter M3 bärarmar och bromsar samt konidämpare och APEX fjädrar.
Jag menar bara att man kanske borde lägga ner lite jobb på väghållningen också om man bygger en motor för xxxantal tusen spänn så man inte drattar av vägen det första man gör när man tar ut den. Det vore ju väldigt tråkigt... |
||||
Hehe ingen fara, kritik är bra Men ja kan säja att du har helt fel när du säger att den är byggd för raktframåka. Bilen kommer byggas för banracing, men motorn kommer vara om du nu vill kalla de för en dragracingmotor bara för att den har mycket effekt. Men de vill inte ja kalla den, de är en gatmotor enligt mig, skulle ja ängna mit åt rakt fram åka så skulle de sitta en betydligt större turbo på plats, och en helt annan motorkaraktär skulle finnas i motorn, chassiet skulle vara 4-link med nån ford 9" bakaxel.. men men så är inte fallet.. Bilen ska funka till allt. BTW så ska jag bygga rejäl bromskylning, både fram o bak Alla bussningar ska bytas till powerflex oxå, och så blir de grövre krängningshämmare. Mvh Emil _________________ Emil Grevesmühl |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 325im M50 TURBO -88 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (17011 totalt) |