| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagnsgeometri, vad blir fel?
|
1662 besök totalt |
|
Halloj, Vid senaste invägningen konstaterade jag, en smula deprimerande, att 700 kg behagar belasta framhjulen medans bara 370 vilar över bakaxeln. Då jag samtidigt bara har ca 1 grad caster borde det inte vara helt korkat att med hjälp av det justerbara casterstaget i bärarmen helt sonika flytta fram framhjulens läge och så att säga göra två flugor på smällen. (se även bild i min biltråd) Jag hade tänkt mig ca 3 cm. Men, vad kommer bli tokigt då? Jag funderar mest över om styrväxeln kommer behöva flyttas fram för att inte styrstagen skall få oönskade vinklar eller om det går bra ändå? Styrväxeln sitter på torpeden, styrstagen sitter fästade nästan mitt på denna och styrarmarna på fjäderbenen är ca 10 cm långa (ögonmått ur minnet). _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jotack, bara bra, hoppas jag... Det verkar som de idag är riktade en smula bakåt (från diffen sett) vilket snarare borde göra att de blir rakare efter förändringen. Den långa drivaxeln är lagrad i framkant av blocket och kommer således inte heller kunna slå i detsamma. Jag är lite mer orolig för att casterstaget slår i fälgens insida vid fullt styrutlag men det får man ju kolla upp. (Jag räknade ut, rätt eller fel, att framflyttning av framhjulen med 3 cm motsvarar att flytta 8 kg från fram- till bakaxeln) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
citat:
Styrväxeln sitter på torpeden, styrstagen sitter fästade nästan mitt på denna och styrarmarna på fjäderbenen är ca 10 cm långa (ögonmått ur minnet). Allså styrstaghen bör vara i krokarna 500mm, eller? ps Hoppas flugornas pappor inte är ilskna
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Intressant, funderar på att göra samma sak på min Fiat Argenta, men har som tur är inga drivaxlar att bry mig om
Ända sen jag justerade ut cambern tar nämligen hjulen i bakkant på hjulhusen vid inbromsning + sväng... Visst tusan, viktförhållandet bör ju påverkas oxå, om än ytterst lite!
|
||
Det verkar rimligt, det är ca 50 mm mellan de två stagens fastsättning på styrväxeln, spårvidden är 1430 mm och resten ligger mellan hjulens centrumlinje och styrlederna. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
om jag nu inte åker pulka i bålskålen igen så borde dessa 30mm inte spela så stor roll för tex guppstyring mm.
Mellan tumme pekfinger, var sitter kuggstången i förhållande till bärarmsinfästingen i karrsesen höjdmässigt? _________________ Johan Sjölinder |
||
Ungefär mitt i mellan bärarmsinfästningen och fjäderbenslagringen. Men kommer inte förändringen som blir snarare att ställa till det i kurvor, var det det som kallas för Ackerman? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
om du orkar mäta upp Åpen fram så kan jag försöka simulera vad som händre.
Här kan du se vad som behövs MacPeston: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Denna fixar bara fjäding inte krängning och kuggstången sakas. ok, då kommer styrarmen åka ca 15mm(30/2 pga den sitter på halv fädrebenet) framåt och ca 5-10mm neråt i änden på styrarmen. Nu är väll dit åk sänkt så styrarmen har åkt upp mot vad den är kontruerad för så åker den ner lite måste spela cyckelpump. Vad man kan göra är att flytta fram kuggstången 15mm, den sitter väll bakom framaxen?. Är det nödvändigt att flytta fram kuggstången? Bra fråga
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag förstod att vi skulle landa här till slut...
Tyvärr har jag ådragit mig garageförbud (en hemsk åkomma som tilldelas av fruar/sambos etc, akta dig för den) pga en köksombyggnad som tydligen är prioriterad så jag har inte kommit längre än belutet att det skall mätas upp. Vi låter detta vila tills jag är på gång igen om ett par veckor. Redan nu vet jag att bärarmarna är högre vid spindeleden än vid infästningarna, att bakre infästningen är under golvet och inte kan monteras högre och att en nerflyttning av spindeln skulle begränsa möjligheterna att svänga till ännu färre grader då casterstaget gärna vill ta i. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1662 besök totalt |