Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Framvagnsgeometri, vad blir fel?
1662 besök totalt
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Framvagnsgeometri, vad blir fel?

Halloj,
Vid senaste invägningen konstaterade jag, en smula deprimerande, att 700 kg behagar belasta framhjulen medans bara 370 vilar över bakaxeln. Då jag samtidigt bara har ca 1 grad caster borde det inte vara helt korkat att med hjälp av det justerbara casterstaget i bärarmen helt sonika flytta fram framhjulens läge och så att säga göra två flugor på smällen. (se även bild i min biltråd) Jag hade tänkt mig ca 3 cm.

Men, vad kommer bli tokigt då? Jag funderar mest över om styrväxeln kommer behöva flyttas fram för att inte styrstagen skall få oönskade vinklar eller om det går bra ändå?
Styrväxeln sitter på torpeden, styrstagen sitter fästade nästan mitt på denna och styrarmarna på fjäderbenen är ca 10 cm långa (ögonmått ur minnet).

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hur går det med drivaxlarna?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
fuling skrev:
Hur går det med drivaxlarna?


Jotack, bara bra, hoppas jag...
Det verkar som de idag är riktade en smula bakåt (från diffen sett) vilket snarare borde göra att de blir rakare efter förändringen. Den långa drivaxeln är lagrad i framkant av blocket och kommer således inte heller kunna slå i detsamma.
Jag är lite mer orolig för att casterstaget slår i fälgens insida vid fullt styrutlag men det får man ju kolla upp.

(Jag räknade ut, rätt eller fel, att framflyttning av framhjulen med 3 cm motsvarar att flytta 8 kg från fram- till bakaxeln)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

axelavstånd?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
fuling skrev:
axelavstånd?


2520 mm (innan justering)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Styrväxeln sitter på torpeden, styrstagen sitter fästade nästan mitt på denna och styrarmarna på fjäderbenen är ca 10 cm långa (ögonmått ur minnet).

Allså styrstaghen bör vara i krokarna 500mm, eller?

ps
Hoppas flugornas pappor inte är ilskna

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2431



Intressant, funderar på att göra samma sak på min Fiat Argenta, men har som tur är inga drivaxlar att bry mig om
Ända sen jag justerade ut cambern tar nämligen hjulen i bakkant på hjulhusen vid inbromsning + sväng... Visst tusan, viktförhållandet bör ju påverkas oxå, om än ytterst lite!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
fuling skrev:
Allså styrstaghen bör vara i krokarna 500mm, eller?



Det verkar rimligt, det är ca 50 mm mellan de två stagens fastsättning på styrväxeln, spårvidden är 1430 mm och resten ligger mellan hjulens centrumlinje och styrlederna.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

om jag nu inte åker pulka i bålskålen igen så borde dessa 30mm inte spela så stor roll för tex guppstyring mm.

Mellan tumme pekfinger, var sitter kuggstången i förhållande till bärarmsinfästingen i karrsesen höjdmässigt?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
fuling skrev:
om jag nu inte åker pulka i bålskålen igen så borde dessa 30mm inte spela så stor roll för tex guppstyring mm.

Mellan tumme pekfinger, var sitter kuggstången i förhållande till bärarmsinfästingen i karrsesen höjdmässigt?


Ungefär mitt i mellan bärarmsinfästningen och fjäderbenslagringen.

Men kommer inte förändringen som blir snarare att ställa till det i kurvor, var det det som kallas för Ackerman?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

om du orkar mäta upp Åpen fram så kan jag försöka simulera vad som händre.
Här kan du se vad som behövs
MacPeston:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

Denna fixar bara fjäding inte krängning och kuggstången sakas.


ok, då kommer styrarmen åka ca 15mm(30/2 pga den sitter på halv fädrebenet) framåt och ca 5-10mm neråt i änden på styrarmen. Nu är väll dit åk sänkt så styrarmen har åkt upp mot vad den är kontruerad för så åker den ner lite måste spela cyckelpump. Vad man kan göra är att flytta fram kuggstången 15mm, den sitter väll bakom framaxen?. Är det nödvändigt att flytta fram kuggstången? Bra fråga

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Jag förstod att vi skulle landa här till slut...
Tyvärr har jag ådragit mig garageförbud (en hemsk åkomma som tilldelas av fruar/sambos etc, akta dig för den) pga en köksombyggnad som tydligen är prioriterad så jag har inte kommit längre än belutet att det skall mätas upp.
Vi låter detta vila tills jag är på gång igen om ett par veckor. Redan nu vet jag att bärarmarna är högre vid spindeleden än vid infästningarna, att bakre infästningen är under golvet och inte kan monteras högre och att en nerflyttning av spindeln skulle begränsa möjligheterna att svänga till ännu färre grader då casterstaget gärna vill ta i.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Skruva banåkabil
Framvagnsgeometri, vad blir fel?
1662 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande