Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1707 besök totalt |
Brünnchen innan ombyggnationen (nu med förarinfo från förr!)
Få av oss lär väl ha praktisk erfarenhet av Brünnchen innan den stora ombyggnationen 1970. Istället för den Autobahn som vi känner till idag så fanns det en riktig "Sprunghügel" i Brünnchen där många berömda fotografier tagits som av efterlevande felaktigt tolkats som Quiddelbacher Höhe/Flugplatz. Efter vänstern/högern ner från Eschbach-hållet kom man inte ner i en platå som idag utan ställdes inför ett hopp innan uppför-högern som leder bort mot Eiskurve. På bilderna här får man en aning om vad som erbjöds innan 1970... ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Re: Brünnchen innan ombyggnationen
Är det en Daytona Coupe som ligger före Cobran? Härlig bild! ![]() _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||
Vet du när under 1970 dom byggde om. ![]() Jag var där söndagen 26 juli 1970 och körde. ![]() Minns mycket av banan men Brünnchen har fallit ur minnet, skulle vara roligt att veta om det var den gamla Brünnchen jag körde. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
om jag förstår rätt byggdes detta om i den stora ombyggnaden, dvs när häckarna försvann och ersattes med armco räcken osv. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
[quote="Lennart Jarmyr"]
Vet du när under 1970 dom byggde om. ![]() Jag var där söndagen 26 juli 1970 och körde. ![]() Tre månader senare föddes jag! Respekt....... ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
När vi är inne ombyggnad av Ringen, så kom jag ihåg att när jag var där i juli 1971, så var banan stängt för ombyggnad inför Tysklands GP i augusti.
Så där stod jag och inte fick åka några varv. ![]() Vi var vid start och mål området och där var det full fart med att sätta upp räcken längs med banan. Dom två översta korten är tagna i början av juli vid standardbilstävlingen som var då, dom två undre är tagna veckan efter, och där kan man se hur man har fått upp räcken längs med start & mål rakan. ![]() ![]() ![]() ![]() om ni vill se mer bilder från Ringen 1971, så finns dom här: ![]() http://albums.photo.epson.com/j/Albu om ni inte redan har sett dom. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
I lördags stod jag vid Brünnchen och väntade på att deltagarna i Rallye Köln-Ahrweiler skulle komma förbi. Under tiden så kom jag i samspråk med en äldre försynt herre som var väldigt trevlig. Vi började prata om Ringen och efter ett tag kom det fram att han växt upp i en by i närheten och sett tävlingar på Ringen sedan de började köra igen efter kriget. Karln hade sett varenda F1-tävling som körts där + en drös med standardvagnstävlingar, sportvagnslopp etc etc. Jag insåg att jag stött på en guldgruva och frågade honom om allt mellan himmel och jord, eller snarare om allt mellan Nordkurve och Hohenrain! Efter ytterligare ett tag kom det fram att han tävlat själv på Ringen och att han börjat köra tillförlitlighetstävlingar med en BMW 1500, senare bytt upp sig till en 2000 ti och slutligen fått kontrakt med trimningsfirman Koepchen att köra en 2-liters 240 hk BMW 2002 tii i samma team som Helmut Kelleners med konkurrenter som Hubert Hahne och Dieter Quester! Vad ända in i...! Nu började utfrågning modell omfattande!
![]() Nåväl, förutom att jag frågade mycket om hur Südschleife var att köra så passade jag också på att fråga om just Brünnchen. Den branta vänster-högern ner från Eschbach vi har idag var mycket flackare innan ombyggnationen och när man sedan kom fram till kanten, som syns mycket bra på andra bilden ovan, så gällde det att hålla tungan rätt i mun för man var i princip tvungen att ställa sig på bromsen precis när man landade för att reda ut den efterföljande högern. Högern gick dessutom mycket brantare uppför än vad den gör idag. Han menade att Brünnchen var det partiet som ändrats mest vid ombyggnationen och tyvärr till det sämre då många utmaningar försvann. Från Hohe Acht till Pflanzgarten gick det annars utmärkt att jaga ikapp betydligt motorstarkare Ford Capris och 3-liters BMW Coupéer när det regnade som han sa, hehe! Jag påminde honom om att Jacky Ickx sagt att Nürburgring förvandlades till en Autobahn när de "förstörde" banan 1970-71 varpå han svarade: "Jo, nog kan det ligga något i det! Men vi får inte glömma att banan blev mycket säkrare, innan var det förknippat med stora risker att tävla där. Det var ganska skönt att få 1-2 m sand att sladda ut på istället för att åka igenom en häck och sätta bilen i ett träd..." _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Tyvärr blev jag så exalterad så jag glömde att fråga efter hans namn...
![]() Med lite tur kanske jag stöter ihop med honom igen någon gång, han sa att han är och tittar på alla VLN-tävlingar och ibland är han och kör på turistkörningen. Jag vet i alla fall vilken bilmodell han har eftersom han sa att han hade en av de första BMW 325i E36:orna som kom ut och att han köpt den ny! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Kan det ha varit: Heinrich Hirth eller Günther Mohrs?
http://homepage.mac.com/frank_de_jon http://scr.civ.pl/1973ms1000km_nurbu http://wsrp.wz.cz/drm1973.html http://www.teamdan.com/archive/wsc/1 |
||
Vet ej, med bild kanske jag kan identifiera honom... Han nämnde att han umgicks privat med bl.a Udo Schütz och Helmut Döring, att karriären i princip tog slut när Koepchen gick i konkurs och det blev för svårt att finansiera racingen själv och att han var på både Edgar Dörens och Luki Scheuers begravningar. Helmut Döring ska för övrigt ha kört någon form av VIP-Taxi på VLN:s fredagsträningar rätt nyligen, är det något du känner till? och kan du inte kolla med Ralf om han vet vem Helmut hade som teamkamrat i ett okänt antal tävlingar med en 2002 någonstans runt 70-72? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1707 besök totalt |