Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Brünnchen innan ombyggnationen (nu med förarinfo från förr!)
1707 besök totalt
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Få av oss lär väl ha praktisk erfarenhet av Brünnchen innan den stora ombyggnationen 1970. Istället för den Autobahn som vi känner till idag så fanns det en riktig "Sprunghügel" i Brünnchen där många berömda fotografier tagits som av efterlevande felaktigt tolkats som Quiddelbacher Höhe/Flugplatz. Efter vänstern/högern ner från Eschbach-hållet kom man inte ner i en platå som idag utan ställdes inför ett hopp innan uppför-högern som leder bort mot Eiskurve. På bilderna här får man en aning om vad som erbjöds innan 1970...

Gävle
Här sen Jun 2004

Re: Brünnchen innan ombyggnationen

Christian Eick skrev:

Är det en Daytona Coupe som ligger före Cobran? Härlig bild! Har du någon större?

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Christian Eick skrev:
Få av oss lär väl ha praktisk erfarenhet av Brünnchen innan den stora ombyggnationen 1970.

Vet du när under 1970 dom byggde om.
Jag var där söndagen 26 juli 1970 och körde.

Minns mycket av banan men Brünnchen har fallit ur minnet, skulle vara roligt att veta om det var den gamla Brünnchen jag körde.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Vad skönt att de har en varningsskyllt innan som varnar för "hopp"

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Lennart Jarmyr skrev:

Minns mycket av banan men Brünnchen har fallit ur minnet, skulle vara roligt att veta om det var den gamla Brünnchen jag körde.

om jag förstår rätt byggdes detta om i den stora ombyggnaden, dvs när häckarna försvann och ersattes med armco räcken osv.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Enligt dom här korten så byggdes Brünnchen om 1971.

och i så fall så åkte jag på den gamla sträckningen 1970.

Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Läckra bilder.

Säger inte Derek Bell ngt om att "här fanns det tidigare ett hopp" och "det är inte lika skoj längre" i In Car 956 videon?

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

[quote="Lennart Jarmyr"]
Christian Eick skrev:
Få av oss lär väl ha praktisk erfarenhet av Brünnchen innan den stora ombyggnationen 1970.

Tre månader senare föddes jag!

Respekt....... thumbs up

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

När vi är inne ombyggnad av Ringen, så kom jag ihåg att när jag var där i juli 1971, så var banan stängt för ombyggnad inför Tysklands GP i augusti.

Så där stod jag och inte fick åka några varv.

Vi var vid start och mål området och där var det full fart med att sätta upp räcken längs med banan.

Dom två översta korten är tagna i början av juli vid standardbilstävlingen som var då, dom två undre är tagna veckan efter, och där kan man se hur man har fått upp räcken längs med start & mål rakan.

om ni vill se mer bilder från Ringen 1971, så finns dom här:

http://albums.photo.epson.com/j/AlbumIndex?u=4113608&a=30660021&am . . . .

om ni inte redan har sett dom.

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
I lördags stod jag vid Brünnchen och väntade på att deltagarna i Rallye Köln-Ahrweiler skulle komma förbi. Under tiden så kom jag i samspråk med en äldre försynt herre som var väldigt trevlig. Vi började prata om Ringen och efter ett tag kom det fram att han växt upp i en by i närheten och sett tävlingar på Ringen sedan de började köra igen efter kriget. Karln hade sett varenda F1-tävling som körts där + en drös med standardvagnstävlingar, sportvagnslopp etc etc. Jag insåg att jag stött på en guldgruva och frågade honom om allt mellan himmel och jord, eller snarare om allt mellan Nordkurve och Hohenrain! Efter ytterligare ett tag kom det fram att han tävlat själv på Ringen och att han börjat köra tillförlitlighetstävlingar med en BMW 1500, senare bytt upp sig till en 2000 ti och slutligen fått kontrakt med trimningsfirman Koepchen att köra en 2-liters 240 hk BMW 2002 tii i samma team som Helmut Kelleners med konkurrenter som Hubert Hahne och Dieter Quester! Vad ända in i...! Nu började utfrågning modell omfattande! Han var väldigt blygsam, men nog kom det fram att han vunnit otaliga klassegrar och kört hundratals tävlingar bara på Ringen. (Att han dessutom berättade om den ursprungliga 14 km långa Spa-banan och Zolder, Hockenheim, backtävlingar i Alperna + ett otal småtävlingar på idag bortglömda banor i Tyskland var givetvis en bonus att lyssna på!)

Nåväl, förutom att jag frågade mycket om hur Südschleife var att köra så passade jag också på att fråga om just Brünnchen. Den branta vänster-högern ner från Eschbach vi har idag var mycket flackare innan ombyggnationen och när man sedan kom fram till kanten, som syns mycket bra på andra bilden ovan, så gällde det att hålla tungan rätt i mun för man var i princip tvungen att ställa sig på bromsen precis när man landade för att reda ut den efterföljande högern. Högern gick dessutom mycket brantare uppför än vad den gör idag. Han menade att Brünnchen var det partiet som ändrats mest vid ombyggnationen och tyvärr till det sämre då många utmaningar försvann. Från Hohe Acht till Pflanzgarten gick det annars utmärkt att jaga ikapp betydligt motorstarkare Ford Capris och 3-liters BMW Coupéer när det regnade som han sa, hehe! Jag påminde honom om att Jacky Ickx sagt att Nürburgring förvandlades till en Autobahn när de "förstörde" banan 1970-71 varpå han svarade: "Jo, nog kan det ligga något i det! Men vi får inte glömma att banan blev mycket säkrare, innan var det förknippat med stora risker att tävla där. Det var ganska skönt att få 1-2 m sand att sladda ut på istället för att åka igenom en häck och sätta bilen i ett träd..."

Gävle
Här sen Jun 2004

Vad heter herren?

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Underbart Christian, snart får du samla ihop sådana upplevelser i en bok!

Men som sagt, vet du vad gentlemannen hette?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Tyvärr blev jag så exalterad så jag glömde att fråga efter hans namn...

Med lite tur kanske jag stöter ihop med honom igen någon gång, han sa att han är och tittar på alla VLN-tävlingar och ibland är han och kör på turistkörningen. Jag vet i alla fall vilken bilmodell han har eftersom han sa att han hade en av de första BMW 325i E36:orna som kom ut och att han köpt den ny!

Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
johann skrev:
Kan det ha varit: Heinrich Hirth eller Günther Mohrs?

http://homepage.mac.com/frank_de_jong/Races/1971%20Nurburgring%2096hrs . . . .
http://scr.civ.pl/1973ms1000km_nurburgring.html
http://wsrp.wz.cz/drm1973.html
http://www.teamdan.com/archive/wsc/1973/73nurb.html

Vet ej, med bild kanske jag kan identifiera honom... Han nämnde att han umgicks privat med bl.a Udo Schütz och Helmut Döring, att karriären i princip tog slut när Koepchen gick i konkurs och det blev för svårt att finansiera racingen själv och att han var på både Edgar Dörens och Luki Scheuers begravningar. Helmut Döring ska för övrigt ha kört någon form av VIP-Taxi på VLN:s fredagsträningar rätt nyligen, är det något du känner till? och kan du inte kolla med Ralf om han vet vem Helmut hade som teamkamrat i ett okänt antal tävlingar med en 2002 någonstans runt 70-72?

Motala
Här sen Dec 2002

När Helmut Kelleners körde Ford GT 40 i 1000 km 1969 hette andreföraren Reinhold Jöst.
Men dom kanske aldrig körde sportvagnar ihopp, utan bara standardvagnar.

Nürburgring
1707 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande