Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
EBC Bromsar.... igen?!
<<   1, 2, 3, 4   >>
10540 besök totalt
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Sådär, nu har jag varit dum(?) nog att köpa en uppsättning bromsar, så får vi se om dom funkar bra och håller hyffsat. Montering till helgen.

http://hem.passagen.se/gsi/martin/ebc/bromsar.html

/Martin

Här sen Jan 2003

EBC Bromsar.... igen?!

Jag har kört med EBC två säsonger. 2001 hade jag gröna men de främre tålde inte värmeutvecklingen, dom sprack och började separera från plåten. De bakre hade jag i åtta bankörningar -01 -02 innan dom var slut. Jag fick dom främre utbytta efter fyra körningar mot röda men dom slet olika insidan var slut efter två bankörningar medans utsidan i princip var som ny. Måste ha fått två olika versioner. Jag fick en ny uppsättning röda som har fungerat mycket bra. Till i år har jag även fixat röda bak.

Dom gröna tycker jag biter bättre både på gatan och banan. Vid väta biter dom konstigt nog ännu bättre. Dom röda är ungefär som org. på gata men klart bättre vid bankörning. Om det är någon skillnad på gröna och röda på bana är tveksamt förutom värmetåligheten. Men dammar gör dom båda två.

För dom pengarna tycker jag helt klart dom är prisvärda åtminståne på inte allt för tunga bilar. Min vägde 1300kg förra året med soppa och jag själv.

Jönköping
Här sen Apr 2003

På min omega har jag originalbelägg fram och Tar-ox bak. Det fanns inga Tar-ox till frambromsarna. Beläggen har suttit på sen -00, då jag renoverade oken och bytte till stålomspunna slangar. Med ganska hård gatkörning och ett par bankörningar så är Tar-ox beläggen inte nämvärt slitna. Frambeläggen har väl gått åt en del, men inte så farligt.
Har hålborrade Brembo originalskivor på, i somras upptäckte jag små sprickor runt hålen på framskivorna... Bak är skivorna jämna och fina, utan märkbart slitage.
Bilen väger 1580 kg, framtung pga stor 6a (24V ).
Tycker att bromsarna funkat alldeles utmärkt, lite fading på bana men inte så farligt. ABS har den också, testat att köra utan men då blir det lätt plattor på däcken... Nu är det alltså dags att byta framskivor och belägg, och eftersom originalgrejerna funkat så bra så blir det nog det alternativet.

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Jag har EBC Greenstuff på min bil (Peugeot 306 gti) och är helnöjd med dom. Vi får se om jag är lika nöjd efter några varv på sturup. Har aldrig testat dom på bana.

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Anders Karlsson skrev:
På min omega har jag originalbelägg fram och Tar-ox bak. Det fanns inga Tar-ox till frambromsarna.

Vi provade Tarox på bakbromsarna under ett race, de höll ca 5 timmar. Original håller nästan 2 race

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Anders Karlsson skrev:
På min omega har jag originalbelägg fram och Tar-ox bak. Det fanns inga Tar-ox till frambromsarna.

Vi provade Tarox på bakbromsarna under ett race, de höll ca 5 timmar. Original håller nästan 2 race

Hur långt är ett Race?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Hur långt är ett Race?

30 minuter träning + 6 timmar tävling

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Hej,
Åkte på gelleråsen igår med gröna ebc bak! Dessa belägg bränner fast på min Esprit. Hållbarheten verkade dock vara ok men det kan vara värt att beakta. Förutsettningarna för dessa belägg är 1450kg( två i bilen full tank) , 265 mm oslitsat, oventilerat. Kan vara värt en tanke..
Har bara granskat skivorna visuellt ( ser bedrövliga ut) Återkommer med mera info.

Tokholm
Här sen Jan 2003

joakim_adolfson skrev:
...Återkommer med mera info.

Här kommer jag med lite info:

'beställde lite roligare belägg till tillochfrånjobbetbilen. Det råkade bli EBC Green. När det var dags att betala, nämnde jag att det fanns de som hade försökt att köra bana med De gröna. Då greppade försäljaren efter kartongen och sa "de här går inte att köra bana med". Han släppte taget när jag, återigen, förklarade att de var till tillochfrånjobbetbilen.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Då greppade försäljaren efter kartongen och sa "de här går inte att köra bana med".

Så snusförnuftigt då?
Det går visst att köra bana med Gröna EBC.
(Iaf på Knutstorp, Gälleråsen, Kinnekulle, Sviestad och Nürburgring. Men det är klart att det kanske var på de "riktiga" banorna killen bakom disken menade.... )

Mvh / Micke

Här sen Feb 2003

Jag fick samma resultat som Johan
Jag körde 9 varv på Anderstorp korta slinga och efter det så var mina EBC redstuff kolbitar och var obrukbara.

Bytte till Performance friktion o det var som natt o dag.

R
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Diskussionen förtjänar två tillägg:

1. Det belägg som påverkar bromsarnas perstanda mest - är det mellan ratten och sätet.

2.
# Gröna EBC kostar 850:- Röda EBC 1200:-
# Performance Friction kostar 2400:- >
(Till min bil som exempel)

Mvh /Micke

Ryd
Här sen Apr 2003

Hej..
EBC Greenstuff är dom ABSOLUT bästa bromsbeläggen jag har haft, har kört 10500 mil monterat på bruksbilen med samma omgång, men nu börjar dom ta slut, måste vara en jäkla dålig kvalité..
Kör man slut på dom tidigt så beror det väl på han som sitter bakom ratten, bromsar kanske för mycket??

Tycker debatten är snedvriden, alla snackar om bankörning när första frågan gällde bromsar på en bruksbil, det är som att gnälla på att slicks är precis värdelösa på vinterväglag...

Här sen Nov 2002

Visst är det skillnad på hur man använder grejerna, men man kommer inte ifrån att EBC slits oerhört hårt...och att de gröna är högst olämpliga på en tyngre bil på bana.

och då blir inte prisskillnaden så farlig heller - mina PFC93:or är knappt synbart slitna efter en hård dag på Gelleråsen.

/J

Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag kan ju ge lite feedback nu när jag kört med skivorna och de gröna beläggen ett tag på min BRUKSBIL (Volvo V40, 1400kg)

Dom funkar över förväntan faktiskt, en mycket mer distinkt känsla i pedalen och alltid samma bromsverkan, till skillnad mot innan då man hade superbra bromsar i början på en normal inbromsning, för att sedan behöva trycka lite hårdare på slutet av inbrommsningen.

Slitbilden har jag inte kunnat märka av ännu då jag inte haft dom monterade så länge, men funktionen är jag alltså väldigt nöjd med när jag åker till/från jobbet. Hårdare körning (bana etc.) med EBC har jag inte och kommer inte få någon uppfattning om.

/Martin

Ryd
Här sen Apr 2003

Hej..
Men om dom är högst olämpliga för bankörning, varför köper man dom då? Tycker det verkar jäkligt egendomligt, Köper man dubbdäck för att köra på bana med också då? Jag vet ingen som köper slicks för att köra rally på vintern med.

Eller är det som så här?!? Man vill ha lite bättre bromsar än original, sen är det ju jäkla fräckt att köpa några som har en annan färg än svart, för då syns det ju att "Man har ju banracingbromsar vettu" Sen när man kommer på en bana så funkar dom inte, då är det ett jäkla gnäll på att dom är värdelösa, trots man snikat och köpt dom som är billigast..?

Här sen Nov 2002

Jag tror att man gör säkrast i att ta alla kommentarer med en nypa salt och skaffa sig egna erfarenheter. Vi är alla olika, precis som bromstekniken och bilarna.

Mvh / Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Roger>

Välkommen hit! Är du snäll o läser reglerna för forumet en gång till (om användarnamn osv)

Tokholm
Här sen Jan 2003

och vad säger EBC själva då?

Green: Fast Road
Red: Group N
Yellow: Trackdays, Rally
Blue: Maximum Lifetime

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

BTG skrev:
ice skrev:
Då greppade försäljaren efter kartongen och sa "de här går inte att köra bana med".

Så snusförnuftigt då?
Det går visst att köra bana med Gröna EBC.
(Iaf på Knutstorp, Gälleråsen, Kinnekulle, Sviestad och Nürburgring. Men det är klart att det kanske var på de "riktiga" banorna killen bakom disken menade.... )

Mvh / Micke

Vad har du för varvtid på Gelleråsen, Kinnekulle och Sviestad med De Gröna?

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag får uppfattningen att de gröna håller bättre vid bankörning
på lätta bilar.... <1000kg ? Nån mer som har den uppfattningen?
Jag hade nämligen tänkt montera Greenstuff fram på min
Scirocco som har en vikt på ca 850kg. Står och väljer mellan
gröningarna och orginalbelägg. Mest pga kostnadsskäl.

Någon som har några tips och råd?
Jag hoppas komma iväg på åtminstone en banträff (Kinnekulle)
i sommar, resten av användandet av bilen är mest till och från
jobbet körning vid vackert väder. :-)
Citera
Allmänt banåkaforum
EBC Bromsar.... igen?!
<<   1, 2, 3, 4   >>
10540 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande