Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material till Spindeltapp (kingpin)?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4601 totalt)
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372


Trådstartare
Material till Spindeltapp (kingpin)?

om man ska tillverka egna sånna vad för material bör man ha då?

Är sissta jag behöver veta innan jag kan börja bygga på min nya framvagn
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Kingpin i min värd är en linje mellan 2st kulbultar, så jag säger blyerts .

En bild vore bra så tom jag kan haja vad du vill.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372


Trådstartare
Nu är det dax att vara lite överpedagogisk igen då.

Det är den som går mellan övre och undre bärarmen vilket gör att hubben kan vrida sig runt den när man vill styra.

Det här är en orginal kingpin, hätte så när jag köppte nya iaf.


Är en helt rak som jag vill tillverka. för att få ett bättre KPI.



Ser ut så här när den är hopsatt med hubben
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3427



fuling skrev:
Kingpin i min värd är en linje mellan 2st kulbultar, så jag säger blyerts .


Kingpin är rätt! Gissar att du tänker på KPI (Kingpin Inclination) som är linjen mellan kullederna.

Kan tyvärr inte hjälpa till med materialvalet.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:
Kingpin i min värd är en linje mellan 2st kulbultar, så jag säger blyerts .

En bild vore bra så tom jag kan haja vad du vill.



Just prexis, och om du tänker stenålder, eloler strax efter, yngre järnåldern eller så, då gjordes framvagnen av ett stycke I-balk, med en styraxel i var enda (kingpin) vid vilken styrspindlarna satt montrerade med lämpliga lager, eftersom de inte skulle ta upp mer än rotation så hadde man inte kulbultar.

Senare när man ville ha individuella framvagnar och annat kul så kunde man ibland behålla styraxeln som en axel för styrning, och montera andra lager för fjädringsrörelsen, och slipper i de fallen kulbultar.

jag har sett en sån framvagn innan den ajden har

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Ajden:
Fick du ut några krafter för bromsen? (i den andra tråden)

om jag nu inte är ute och cyklar så kommer pinnen att nästan bara utsättas för tjuvning och LITE böjing i ändarna. Jag skulle ta något bättre stål men ingen herrejösses. Förmodligen duger det med bonnstål men det är bättre att vara på den säkra sidan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372


Trådstartare
fuling skrev:
Ajden:
Fick du ut några krafter för bromsen? (i den andra tråden)

om jag nu inte är ute och cyklar så kommer pinnen att nästan bara utsättas för tjuvning och LITE böjing i ändarna. Jag skulle ta något bättre stål men ingen herrejösses. Förmodligen duger det med bonnstål men det är bättre att vara på den säkra sidan.


Dom här värdena fick jag fram när jag räknade, visserligen blev jag tvungen att uppskatta några mått från bilder för jag kunde inte mäta på bilen.

F1 = 5897 N
f2 = -2562 N


Vad tro ni om att använda SS 2172? Finns på classes så slipper jag köpa 6 meter när jag bara ska ha 6 dm.
Någon som har skjuvmodueln för ss 2172 och ss 1312 "bonstål" så jag kan se skillnaden.?

Finns det något ställe man kan ladda ned materialtabeller där man kan se olika värden för olika material? Har suttit och letat nu i en timme utan att hittat något vättigt.
Citera
rgm

Här sen Mar 2004
Inlägg: 108



Enligt min formelsamling har SS1312 och SS2172 samma E-modul (206 GPa), samma poissons tal (0,3) och således samma skjuvmodul 79 GPa [ G = E/(2*(1+poissons tal)) ]

_________________
Rickard Madsen
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Ajden skrev:
Vad tro ni om att använda SS 2172? Finns på classes så slipper jag köpa 6 meter när jag bara ska ha 6 dm.


Du får väl "återanvända" en drivaxel, det verkar vara den typen av stål.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

2172 --> Rm=490 Rel=310N/mm2 (MPa)
1312--> Rm=360 Rel=220

citat:
F1 = 5897 N
f2 = -2562 N

Vad är det för diameter på pinnen?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
desmodromo
Karlstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 32




_________________
Kyösti swartz
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372


Trådstartare
fuling skrev:
2172 --> Rm=490 Rel=310N/mm2 (MPa)
1312--> Rm=360 Rel=220

citat:
F1 = 5897 N
f2 = -2562 N

Vad är det för diameter på pinnen?


Det var ju lite högre brottgräns för 2172 så det kanske går att använda. Men finns fortfarande några dagar kvar innan jag får de andra sakerna jag beställt att hitta ett lämpligt material.

Här är måtten på pinnen, där det står 11 ska jag öka till 12 för att det ska kunna finnas ledlager som passar om jag inte ska använda orginal infästning.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator


   F1   F2   
   5897   -2562   N
d   17,5   12   mm
A   80   38   mm2
Tau   74   -68   N/mm2
sigma j   127   -118   N/mm2


2172         
Rm   490   490   N/mm2
Rel   310   310   N/mm2

s (Rm)   3,85   -4,16   säkerhetsfaktor
s (Rel)   2,43   -2,63   säkerhetsfaktor

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372


Trådstartare
Tackar!
Bra då vet jag att det håller. Bara att sätta igång och svarva i morgon då.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

BORT

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm håller och håller? Vad jag har gjort är ett snabbt överslag som pekar åt rätt håll statiskt.
Förmodligen är axen överdimensionerad std, men hur mycket?
och vad jag förutsatt är att tex spinden är helt stum, är den det?

Sen så tittate jag bara på att axen utsätts för tjuving, är det sant?
Är det korrekt att kraftena tas upp i diametar 11(12) och 17,5?

Hehe, hålla och meckanik är kul men ganska bökigt. Gäller att sätta upp kraftena rätt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm håller och håller? Vad jag har gjort är ett snabbt överslag som pekar åt rätt håll statiskt.
Förmodligen är axen överdimensionerad std, men hur mycket?
och vad jag förutsatt är att tex spinden är helt stum, är den det?

Sen så tittate jag bara på att axen utsätts för tjuving, är det sant?
Är det korrekt att kraftena tas upp i diametar 11(12) och 17,5?

Hehe, hålla och meckanik är kul men ganska bökigt. Gäller att sätta upp kraftena rätt.


Hur menar du med helt stum? Altså den sitter still så den inte vrider sig eller?
12 mm stämmer men den nedre är 15 där krafterna tas upp, men det borde inte vara någon större skilnad.
Tror det mesta blir skjuving ev. kan det bli en minnimal böjning av den delen som är 15mm bredvid 12mm delen, men den kommer ha en 25 mm hylsa påkrympt över sig.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Hur menar du med helt stum?

om vi lägger på krafter på hjulaxen åt div håll vad händer med grejen(hjulspindel) som sitter på pinnen.
Vad händer med den?
Kan den böja sig på något sätt?

Jag har inte tänkt genom grejen ordenligt utan spånar bara för att se till att något elementärt inte missas.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Hur menar du med helt stum?

om vi lägger på krafter på hjulaxen åt div håll vad händer med grejen(hjulspindel) som sitter på pinnen.
Vad händer med den?
Kan den böja sig på något sätt?

Jag har inte tänkt genom grejen ordenligt utan spånar bara för att se till att något elementärt inte missas.


Hjulspindeln borde inte kunna böja sig något.
om man sätter en kraft från framåt eller bakåt så borde den bara vrida sig runt pinnen.
om det är en kraft uppåt eller nedåt borde den bara skjuta på lagerytorna som är på pinnen så den fjädrar upp eller ned.

Det jag kan tänka mig böjas på pinnen är den övre biten, här med alla delar ditkrympta.
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



2541 vore väl också ett tänkbart materialval?

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

2541
Rm=900N/mm2
Rel=700

2541 är ju inte fel.
Ajden:
Kolla vad du hittar för matrial till rimliga pengar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Material till Spindeltapp (kingpin)?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4601 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande